stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

stop

منتدى شباب بجد

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام

عمر
نور العين
soledad2
stop
سيداتى سادتى
حور العين
esraa3e
جيوكندة
الاستــ ــاذ
Nada ElMalky
sad girl
HULK
Mohamed Berber
semsema
smaa
oky doky
NIRMEEN
yasmeen
Jo0oRee-1
smile
the red baron
Noha
nostalgia
shemo
Noor
محمدسميرهجام
30 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
smaa
عضو جديد
عضو جديد
smaa

انثى
البلد : صين مصر
الهوايات : دماغى
المزاج : اكتئاب

حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 28 مارس 2010 - 16:57

عندما غنى العندليب(عدى النهار),تمت مهاجمته بشكل لاذع,وقالوا أن البلد لم تكن تنقصها تلك الكلمات,فهى فى حاله حرب..أما اليوم ياريت النهار يعدى ويعدى زى ايامك ياعندليب,كل يوم الواحد بيشوف حاجات تحزن.كل يوم اصحى وأقول ربنا يهدينى واستحمل وأجى على نفسى وأنزل الكليه أشوف مصلحتى لكن لما بوصل بشوف اللى ما يتشفش..شباب زى الفل,بس تافهين وفاضين,بيلفوا الكليه طول النهار ويعدوا على بنت بنت يعملوا معاها حوار..والبنات بتيجى عشان تعمل عرض ازياء ساخن ساخر,ولما ربنا يرحمنة من العذاب وأخلص محاضراتى,وأقول احمدك يارب هروح اخير.بلاقى اللى العن منه..العربيات زى النمل,والناس مش ضايقه روحها,والسواقين مشغلين الصوت على الأخر كأن كل واحد فيهم عامل دخلته ف العربيه وبيلم النقطه.ولما بوصل البيت بعد مرار,وأفتح التليفزيون,بلاقى اللى يحرق الدم بجد.مسابقات تافهة(سرحان ونفيسه,حكايات الست بايره,أم كتاكوته وطبق بدريه,وأتصل بزيرو تسعمايه تكسب عربيه وشبكه للعروسه,الخ..)ايه ياجماعه دا,معقول احنا بقينا تافهين اوى كدا؟!!معقول سبنا قضايا العالم والمسجد الاقصى اللى بيتهد,وشاغلين فى زيرو تسعمايه!!يا جماعه الدراسات العلميه اثبتت أن الطفل المصرى هو أذكى أطفال العالم,واحنا ربنا واهبنا عقول عظيمه زى العبقرى زويل,ويعقوب..وغيرهم.ازاى وصلنا لكده..احنا فين نايمين ولا ميتين,احنا بجد مدمرين
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر
البلد : مصر المهروسة .. اقصد المحروسة
المزاج : متقلب

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 28 مارس 2010 - 22:06

Noha كتب:
كل يوم بكتشف حاجات غريبة جدا عن الكلية دى

ودايما بكتشفها من خلال مواضيع ليك فى المنتدى

بس بجد الموضوع دة جايب من الاخر

احييك عليه

حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 166815 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 166815 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 166815

احييكى انتى على ردك الجميل ده

انتى انسانة مثقفة ومتابعة وبتشرف دايما بردودك دى
https://facebook.com
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 28 مارس 2010 - 22:09

Mohamed Berber كتب:
ياااااااااااااااه ..... انا فرحان اوى يا محمد بجد ... انت وكتييييييييييييير بتعطونى الأمل ... مش مصدق ان انتو موجودين ... اتأخر وجودكم أيوة ... وكنت محتاجكم من زمان ... من 4 سنين ... كانت أحوال كتيرة اتغيرت ... بس النهاردة .. واحنا بنتخرج من الكلية ... الكل بقى فاهم وعارف .. الغشاوة اللى كانت مالية العيون ... خلاص ... العيون فتحت .. فهمت .. وعرفت .. بس أنا عكسك تماما .. متفاءل ... هحكيلك فى حلقتى ... ليه انا كدة ... حبيت بس ... اقولك ... تسلم ايدك يا صاحبى

الف شكر يا كبير على كلامك الجميل ده

انت عارف طبعا انى بستنى ردك .. واكيد فرحت جدا لما قريته دلوقتى

مستنيين حلقتك بفارغ الصبر
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 28 مارس 2010 - 22:12

HULK كتب:
حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 166815 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 166815 عايز الحق ياهجام انت كلامك كله صح والمصيبه ان ده مش عندكوا فى الكليه بس ده فى اغلب الجامعات الواحد من الشباب يبقى مخلص ثانوي و داخل على الكليه كل همه يعيش له يوميين ويقضيها

اما بالنسبه لحكايه الخوف دي فالمشكله ان احنا متربيين عليها من واحنا صغيرين لو حد كبير سمعك بتتكلم عن اي حاجه سياسيه بيزعقلك وكأنك غلط فى الذات العليا فحصل عندنا نوع من انعدام الرأي والانسياق خلف التيار ونوع من الرضا بالفساد وكأن ده الشيء الطبيعى

بس بينى وبينك هما شطار اوي حطونا فى دوامه ملهاش حل

من وانت صغير ذاكر يا حبيبى السنه دي علشان السنه الجايه شهاده

ياحبيبى ذاكر السنه دي شهاده

وبعديين الثانويه العامه هى اللى هتحدد مستقبلك وبعديين

تدخل الكليه وتبدأ انت تذهق من حته الضغط اللى كان عليك وتحاول تبنى شخصيه مستقله بذاتها بس يا خساره اول حاجه بتعملها مش ان انت تكون رأي ليك لا .... إن انت تشوف البنت دي حلوه.... وإن البنت دي تشوف الواد ده جميل.... والواد يمشي مع شباب بتوع مخدرات ....والبنت كل همها انها تتجوز وتخش بيت السعد..... والواد كذلك يتجوز ويدور على عروسه...وبعديين فلان يحب فلانه ويعدوا يحبوا فى بعض وبعديين فلان يسيب فلانه او العكس ..... (طبعا الكلام ده مش للاغلبيه )وعلى رأيك لو كلمت حد علشان يقف حتى وقفه احتجاجيه علشان الرسول بيخاف ويقولك لحسن اسمى يتاخد ومعدتش اعرف اشتغل بعد كده خلينا ياعم جنب الحيط والبنت تقولك انا بنت هو انا اعمل ايه وهى نسيت انها نصف المجتمع وبتربى النصف الثانى

وبعديين تخلص الكليه وتفكر فى الجيش والزواج وازاي تشتغل وتقدر تفتح بيت
وبعديين(بعد عمر طويل) تتجوز وتخلف ويبقى عندك عيال تيجى تكلمه فى حاجه يقولك يا عم انا عندي عيال خلى الطابق مستور العيال دي هتتشرد من بعدي

ويتضح ان الواحد عنده خمسيين سنه ولسه معندوش رأي واللى يضحكك انه لو سمع حد من ولاده بيتكلم فى السياسه بيشخط فيه (زي ما كان بيحصل فيه وهو صغير)

شوفت بقه يا سيدي هما شطار ازاي دوامه زي دي لو جيت تخرج منها بتلاقيك لوحدك او مع اقليه فتصعب عليك نفسك وترجعلها تانى وان مرجعتلهاش تانى فعلى رأيك المنتخب الماتش الجاي بتاعه امتى واحنا بصراحه بنحب نساق

واخيرا انا متفق مع بربر لسه فيه امل حتى لو كان صغير بس فيه امل نتغير
انا بحب اشكرك على شجاعتك وعاوزك تستمر واحنا معاك وموضوع جامد

حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 166815

ايه الجمال ده

انت اكيد شخص مثقف وواعى وبتقرأ كتير

تسلسل افكار تحسد عليه وبتقدر تعبر بطريقة مرنة وسلسة وجميلة

انت عارف

انت ممكن تعمل موضوع جديد منفصل بردك ده

انا فرحان ان موضوعى ده خلانى اكتشف شخصية جميلة زيك

شكرا
Nada ElMalky
عضو ماسي
عضو ماسي
Nada ElMalky

انثى
البلد : درة الشرق
الهوايات : كتابة وقراءة الخواطر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 28 مارس 2010 - 22:18

بالنسبه للبنات اللخمه اللي تطرقت لذكرهم
ف انا بعترف للاسف اني منهم
انا من صغري ف مدرسه متدينه وعمري مت عاملت فيس تو فيس مع ولد
والسبب الاول يقع على عاتق الاهل والتربيه (مدرسه+اسره)
واعتقد كمان شخصية البنت
انا شايفه انه تخلف منها_ معلش ف اللفظ_
ومتفكرش انه هيقول عليها مؤدبه وميه ميه لكن هيقول انها لخمه وعبيطه
الكليه دي فيها اقنعه كتييييير وناس بتتنك كتير معرفش على ايه والبنات كل همها انها تتخطب وترتبط ....... اما ده كل حلمك دخلتي الكليه دي ليه والقسم ده ليه؟
هتشغلي بالك بدراستك الصعبه ولا ف خطوبتك والكلام ده؟؟؟؟
والاغرب من ده ان البنت تتسال ( انت مش مرتبطه؟! طب ازاي؟؟؟؟؟؟؟) بحس اني عنست ههههه
بالنسبه للدكاتره ...... عندنا دكاتره ملهمش لازمه اساسا وراميين الحمل ع المعيدين وانا اتكلمت قبل كده ف الحكايه دي
وفيه نوع منهم يحسسك انك جاي تاخد محو اميه ف اللغه .......وانك فاشل
كل همه الشيت والكتاب وبسسسس
الطلبه جايه تتفرج على غيرها وتنم ف ده وف ددي وبس
اداب كليه ثقافيه وفيه ناس غير جديره بالانتساب اليها
شكرا محمد على الموضوع الساخن وكشف المستور
استمر........
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 28 مارس 2010 - 22:27

sad girl كتب:
موضوع جامد وكلام كله صح

فعلا كل يوم بنكتشف حاجات جديده فى الكليه دى

فى انتظار باقى الموضوعات

شكرا ساااااد وربنا يفرحك ويفرح الجميع
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 28 مارس 2010 - 22:36

smaa كتب:
عندما غنى العندليب(عدى النهار),تمت مهاجمته بشكل لاذع,وقالوا أن البلد لم تكن تنقصها تلك الكلمات,فهى فى حاله حرب..أما اليوم ياريت النهار يعدى ويعدى زى ايامك ياعندليب,كل يوم الواحد بيشوف حاجات تحزن.كل يوم اصحى وأقول ربنا يهدينى واستحمل وأجى على نفسى وأنزل الكليه أشوف مصلحتى لكن لما بوصل بشوف اللى ما يتشفش..شباب زى الفل,بس تافهين وفاضين,بيلفوا الكليه طول النهار ويعدوا على بنت بنت يعملوا معاها حوار..والبنات بتيجى عشان تعمل عرض ازياء ساخن ساخر,ولما ربنا يرحمنة من العذاب وأخلص محاضراتى,وأقول احمدك يارب هروح اخير.بلاقى اللى العن منه..العربيات زى النمل,والناس مش ضايقه روحها,والسواقين مشغلين الصوت على الأخر كأن كل واحد فيهم عامل دخلته ف العربيه وبيلم النقطه.ولما بوصل البيت بعد مرار,وأفتح التليفزيون,بلاقى اللى يحرق الدم بجد.مسابقات تافهة(سرحان ونفيسه,حكايات الست بايره,أم كتاكوته وطبق بدريه,وأتصل بزيرو تسعمايه تكسب عربيه وشبكه للعروسه,الخ..)ايه ياجماعه دا,معقول احنا بقينا تافهين اوى كدا؟!!معقول سبنا قضايا العالم والمسجد الاقصى اللى بيتهد,وشاغلين فى زيرو تسعمايه!!يا جماعه الدراسات العلميه اثبتت أن الطفل المصرى هو أذكى أطفال العالم,واحنا ربنا واهبنا عقول عظيمه زى العبقرى زويل,ويعقوب..وغيرهم.ازاى وصلنا لكده..احنا فين نايمين ولا ميتين,احنا بجد مدمرين

ردك جميل وفاهم يا سما

واضح انك بتعانى زيى

بصى هو احنا مش ميتين

احنا مغيبين .. بفعل فاعل
HULK
عضو معلــــم
عضو معلــــم
HULK

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين 29 مارس 2010 - 0:26

شكرا ليك يا هجام وانا سعيد بفضفضتى معاك
وبالنسبه لحكايه المواضيع دي فانت استاذنا فى الحكايه دي
ومره تانيه متحرمناش من مواضيعك دي والى الامام ديما ان شاء الله
smaa
عضو جديد
عضو جديد
smaa

انثى
البلد : صين مصر
الهوايات : دماغى
المزاج : اكتئاب

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين 29 مارس 2010 - 19:03

من رأيى ان السبب فى حال كليتنا دا,ان مفيش حوار بين الدكاترة والطلبه من أى نوع,ودا ناتج عن ان الدكاترة شايفين ان معظم الطلبه جهلة وتافهين ودماغهم فاضيه,وانهم مش مهتمين بأى شكل من اشكال العلم,الى جانب غرور وكبرياء معظم الدكاترة(ان لم يكن كلهم),كمن ماننساش خوف الطالب من حكايه النقاش بينه وبين اى حد كبير,واحيانا الكسوف,والتعود على السلبية,وعلى انه يعيش بلا صوت وبلا رأى,على أساس ان رأيه بس مالوش لازمه.هيحصل ايه لوواحد على عشرة من دكاترة الكليه يجمع حواليه الطلبه ويتكلم معاهم فى اى حاجة بشكل ودى وعفوى بعيد عن أى شكليات أو ميكروفونات,ويحاول يعرف الطلبه بجد ويعرف أن دماغهم مش فاضيه وان جواهم طاقات ومعلومات,من المؤكد انه هيندهش لما يسمعها..طبعا عدم سماع الدكاترة,أومش هما بس,أى حد كبير سواء كان دكتور أو حتى الاب والام ف البيت,أو اى حد اكبر سنا,مش بيحب ان اللى اضغر منه يعلق عليه أى تعليق ومش من حقه حتى يقول رأيه فيه..يعنى مثلا(عمرنا ماشوفنا دكتور دخل مرة ع الطلبه وقالهم هنتكلم النهارده مع بعض بشكل عائلى وعايز أسمع أرائكم فى أى حاجه)(ولا عمر أى واحد فينا والده أو والداته قعدوا معاه مرة وقالوا,ايه رايك فينا أو فى اسلوبنا معاك) وديما لو أى حد فينا حب يعبر عن اللى جواه ويفهمهم ان الاسلوب أو النظام مش عاجبه,بنسمع نفس الكلمه(عيب كدا,الكبار محدش يعلق عليهم) أنا مرة قعدت مع نفسى,وتأملت حال الكليه ولاقيت انها مثال مصغر للوطن الأم(مصر)..تعالوا نشوف كدا,, الكليه فيها أماكن كتير فاضيه ممكن نستغلها بش يخلى منظر الكليه أجمل بكتير,بس لو اتكلمنا وقلنا ليه,هيكون الرد(مفيش ميزانية),رغم ان الخزنه مليانة,بس الظاهر عليها عفريت,زى خزنه الدوله تمام.. الطلبه اللى فى الكليه حالهم لا يسر عدو ولا حبيب,الاقليه بس هما اللى لسه فيهم الأمل,زى شباب مصر اللى بنترحم عليه.. والدكاترة زى ضيوف البرامج التليفزيونية كلام.....كلام وبس. والامتحانات عامله زى الانتخابات اللى بيذاكر بيقول ف الاخر يارتنى ..ماهو كله بيتغش يا معلم.دا طبعا بغض النظر عن انتخابات الكليه اللى عمرى ما سمعت عنها ولا هسمع ان شاء الله.. طبعا ماننساش الزبالة اللى موجودة داخل وخارج الكليه,واللى بيتكون تقريبا سادة الشارع,على الرغم من ان الشارع الرئيسى مفيش فيه قشرة لب واحدة..زى شوارع مصر تماااام,من بره هالاهالا,ومن جوا يعلم الله..المنظر دا بيفكرنى باللى بيكنس وبيخبى التراب تحت السجادة..بعد كل دا لازم القضيه تتغير.بدل ما تكون(أنا افكرًًٌَُ,اذا انا موجود) تبقى(أنا افكر,أنا موجود,اذا لازم يكون ليا صوت) حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 205251
Nada ElMalky
عضو ماسي
عضو ماسي
Nada ElMalky

انثى

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالثلاثاء 30 مارس 2010 - 9:27

ردي الظاهر مش متوافق مع ارائكم ....... عموما المفروض برده يستحق النقد لو كان كده!
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 1 أبريل 2010 - 10:17

*Nada* كتب:
واعتقد كمان شخصية البنت
الكليه دي فيها اقنعه كتييييير وناس بتتنك كتير معرفش على ايه والبنات كل همها انها تتخطب وترتبط ....... اما ده كل حلمك دخلتي الكليه دي ليه والقسم ده ليه؟
والاغرب من ده ان البنت تتسال ( انت مش مرتبطه؟! طب ازاي؟؟؟؟؟؟؟) بحس اني عنست ههههه
بالنسبه للدكاتره ...... عندنا دكاتره ملهمش لازمه اساسا وراميين الحمل ع المعيدين وانا اتكلمت قبل كده ف الحكايه دي
استمر........

ردك واعى جدا ومن احلى الردود اللى قريتها وببيأكد على كلامى كله او لنقل هو امتداد ليه

استمرى فى ردودك على مواضيعى دايما لانى بنتظرها

ومعلش ردك والله لسه شايفه دلوقتى وسقط منى سهوا

شكرا ع المتابعة ندى
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 1 أبريل 2010 - 10:23

smaa كتب:
من رأيى ان السبب فى حال كليتنا دا,ان مفيش حوار بين الدكاترة والطلبه من أى نوع,ودا ناتج عن ان الدكاترة شايفين ان معظم الطلبه جهلة وتافهين ودماغهم فاضيه,وانهم مش مهتمين بأى شكل من اشكال العلم,الى جانب غرور وكبرياء معظم الدكاترة(ان لم يكن كلهم),كمن ماننساش خوف الطالب من حكايه النقاش بينه وبين اى حد كبير,واحيانا الكسوف,والتعود على السلبية,وعلى انه يعيش بلا صوت وبلا رأى,على أساس ان رأيه بس مالوش لازمه.هيحصل ايه لوواحد على عشرة من دكاترة الكليه يجمع حواليه الطلبه ويتكلم معاهم فى اى حاجة بشكل ودى وعفوى بعيد عن أى شكليات أو ميكروفونات,ويحاول يعرف الطلبه بجد ويعرف أن دماغهم مش فاضيه وان جواهم طاقات ومعلومات,من المؤكد انه هيندهش لما يسمعها..طبعا عدم سماع الدكاترة,أومش هما بس,أى حد كبير سواء كان دكتور أو حتى الاب والام ف البيت,أو اى حد اكبر سنا,مش بيحب ان اللى اضغر منه يعلق عليه أى تعليق ومش من حقه حتى يقول رأيه فيه..يعنى مثلا(عمرنا ماشوفنا دكتور دخل مرة ع الطلبه وقالهم هنتكلم النهارده مع بعض بشكل عائلى وعايز أسمع أرائكم فى أى حاجه)(ولا عمر أى واحد فينا والده أو والداته قعدوا معاه مرة وقالوا,ايه رايك فينا أو فى اسلوبنا معاك) وديما لو أى حد فينا حب يعبر عن اللى جواه ويفهمهم ان الاسلوب أو النظام مش عاجبه,بنسمع نفس الكلمه(عيب كدا,الكبار محدش يعلق عليهم) أنا مرة قعدت مع نفسى,وتأملت حال الكليه ولاقيت انها مثال مصغر للوطن الأم(مصر)..تعالوا نشوف كدا,, الكليه فيها أماكن كتير فاضيه ممكن نستغلها بش يخلى منظر الكليه أجمل بكتير,بس لو اتكلمنا وقلنا ليه,هيكون الرد(مفيش ميزانية),رغم ان الخزنه مليانة,بس الظاهر عليها عفريت,زى خزنه الدوله تمام.. الطلبه اللى فى الكليه حالهم لا يسر عدو ولا حبيب,الاقليه بس هما اللى لسه فيهم الأمل,زى شباب مصر اللى بنترحم عليه.. والدكاترة زى ضيوف البرامج التليفزيونية كلام.....كلام وبس. والامتحانات عامله زى الانتخابات اللى بيذاكر بيقول ف الاخر يارتنى ..ماهو كله بيتغش يا معلم.دا طبعا بغض النظر عن انتخابات الكليه اللى عمرى ما سمعت عنها ولا هسمع ان شاء الله.. طبعا ماننساش الزبالة اللى موجودة داخل وخارج الكليه,واللى بيتكون تقريبا سادة الشارع,على الرغم من ان الشارع الرئيسى مفيش فيه قشرة لب واحدة..زى شوارع مصر تماااام,من بره هالاهالا,ومن جوا يعلم الله..المنظر دا بيفكرنى باللى بيكنس وبيخبى التراب تحت السجادة..بعد كل دا لازم القضيه تتغير.بدل ما تكون(أنا افكرًًٌَُ,اذا انا موجود) تبقى(أنا افكر,أنا موجود,اذا لازم يكون ليا صوت) حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 205251

ايه الجمال ده

رد فاهم وجميل والله

انا فرحان ان فى ناس بتفكر بطريقة جميلة كده

بس حلوة زى اللى بيخبى التراب تحت السجادة

حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 977193

شكرا سما
الاستــ ــاذ
عضو ماسي
عضو ماسي
الاستــ ــاذ

ذكر
البلد : ط ــلخــ ــــــ ـــا
الهوايات : تنــ ـــس الطاوله
المزاج : الحمــ ــد لله على كل حـــــ ــــــال

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 1 أبريل 2010 - 13:01

محمدسميرهجام كتب:

ياعم بس نحااااول احسن ما نقعد جنب الحيط نجيب فى سيرة الناس

يلا بينا ياولاد نعمل

انشطة

مفيش ميزانية

وفى الاخر نكتشف ان ميزانية الاتحاد ممكن توصل لعشرين الف جنيه

طب راحوا فين العشرين الف جنيه ؟؟؟

كله بيقول انا مالى

خلينى ماشى جنب الحيط ولا حتى جوه الحيط

ياجماعة البرادعى مش هيمسك مصر

ومصر عمرها ما هتتقدم

هى لو اتقدمت

هتتقدم لورااا

فلازم تنتبه من فضلك

السيارة ترجع الى الخلف

احنا منستحقش البرادعى يا جماعة

فمتتوقعوش خير

ايه الجمال ده موضوع زى الفــــل , معاك فى كل كلمه قولتها , حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 166815

بس صدقنى لو حد عارف انه هيغير حاجه فى الواقع اللى احنا عايشينه كنا عملنا بس الكل عنده يقين ان

مهما عملنا ومهما حاولنا عارفين ان كل ده فى الفاضى,فيمكن عشان كده الكل مكبر الدماغ

وكمان يا هجام انتا اعترفت وقولت مصرعمرها ما هتتقدم ولو اتقدمت هتتقدم لورا

عشان كده لازم نتعــــ ـــايش مع الواقع ,لان الواقع مش هيتغير.

بشكرك محمــــــــد لموضوعك الجميل ومستنى المزيد..حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 928775
Mohamed Berber
عضو ماسي
عضو ماسي
Mohamed Berber

ذكر
البلد : إن الإنسان هو الحل
الهوايات : ليبرالى

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 2 أبريل 2010 - 0:06

حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 021963

زملائى الجدعان , وزميلاتى الجميلات , تحية كلها ورد وفل وياسمين ولارينج لمن يهواه , فكرتنا النارية أجبرتنا أن نكون اليوم معكم على موعد

جديد , يا هجام هقول ايه بس , قول اللى فى قلبك , ولأننى لم يكن لى خبرة بالكمبيوتر من قريب قبل ساعات , ولم أكن عضوا فى فريق القلم الحر الذى أعتز بقراءة حلقاته حتى اليوم .. شوف بقى الكدب حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 977193 .. ولأننى حقيقة أحبكم , ليس لجميل أخلاقكم فقط ولا لأنكم زملائى وأصدقائى

وبينى وبينكم عيش وملح وبس , هناك ما يجمعنا , ما يجعلنى دائما أحبكم , عارفين ايه , ادخل ياعم فى الموضوع وانجز , بصدق , أحبكم لأنكم كنتم معى فى أجمل أيام عمرى , خلف أسوار كليتنا العريقة , اللى بعشق بجد كل لحظة عشتها فيها , طولت عليكم حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 55446

آخر خبر :

أكد مصدر مطلع فى الفرقة الثالثة ( مش هقول قسم ايه ) أن واحدة بنت حلال من طالبات الكلية , لها قريبة ( هيا قريبة اوى ) تعمل موظفة فى

الكلية , ولما كان امتحان ( مش هقول الكمبيوتر ) صعب جدا فى الترم الأول , فان القريبة المحترمة قد أخذت ورقة الاسئلة وقامت بحل الصح والغلط والأكمل وبعض الاسئلة وأعطتها ل ( الطالبة بنت الحلال ) علشان تنقلها ( بتتعب برده ) فى ورقة الاجابة ... ويعلم الله اننى احترم

الطالبة وقريبتها ( جدا ) قبل معرفة هذا الخبر , ويسامحونى بلييييييييييييييز ان انا كتبت عنهم , مصدر الخبر . تلات اربع طلاب الفرقة اصحابى , واللجنة كلها شافت المنظر , فين اللى واقف على اللجنة . فين المشرف , الكوسة تعمل اكتر من كدة , انا زعلان بس على حاجة

واحدة , أى عدل فى الدنيا يقول ان طالبة سهرت الليالى وتعبت وذاكرت ونامت الفجر علشان تحل كويس فى الامتحان يتساوى تقديرها بطالبة محترمة جدا ... قريبتها حلت لها ورقة الأسئلة . بالمناسبة .. نقلت الحكاية كلها اول امبارح لمسئول كبير فى الكلية , وجارى التحقيق

آخر كلام :

لو فضلت أكتب من هنا لجامعة المنصورة ( جامعتنا على الورق ) مش هقدر أوفى حق الكلية على العبد لله , ذلك أن العبد لله كان داخلها والدنيا مثالية , وهيخرج منها والدنيا برده مثالية , لكن ما بين ذلك وتلك مساحات شاسعة ( من الدهشة ) , أحلف بايه اول ما اتخدعت كان فى الكلية ,

واول ما انضربت على دماغى كان فى الكلية , واول ما اتجرأت كان فى الكلية , واول ما تعبت كان فى الكلية , واول لما لقيت اصحاب جدعان كان فى الكلية , واول ما فهمت نفوس البشر وازاى تتعامل معاها باختلافاتها كان فى الكلية , اول مرة شفت بنى ادم جميل بيتحول وبيلبس اقنعة ( متقولش انه بيغير صوته علشان محدش يفهم ) كان فى الكلية , واول أسرة كانت فى الكلية .. كانت أسرتى فى الكلية ,
واول مرة اختلف مع الاخوان كان فى الكلية , واول مرة اختلف مع الحزب الوطنى كان فى الكلية واول مرة اسمع محمد منير كان فى الكلية ,

واول مرة اقول شعر رومانسى كان فى الكلية , واول مرة الاقى هجام وعمرو سلامة وشريف ومختار وابراهيم والريس وركة واسلام وسامح وسيد كمال ومنصور وعمر واصحاب تانية كتيييييييييير كان فى الكلية , بقولك ايه , اول مرة قلبى بتخطف من الخضة كان فى الكلية , ونفس القلب

يدق كان فى الكلية , وفى الكلية , كان اول كتاب ليا .واول مقالة ليا , واول لقاء تليفزيونى , واول برنامج اذاعى , واول حملة اعلامية , واول تقدير ,,, ياااااااااااااه , مش قلتلكم , احساس الشجن , احساس الوداع , احساس انك هتسيب مكان غالى عليك , احساس صعب , صدقونى ,

صعوبة الحياة مش فى الامتحانات والشهادة والأصحاب والشغل , صعوبة الحياة لينا , مش جوة أسوار الكلية , لأ , لما تاخد شهادتك , ورجليك بتخطى على آخر سلمة , وتلاقى امين الشرطة بيقولك , ع البركة , وتبص للكلية وتقول , زمن حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922

من نفسى :

س : ليه فى الكلية بتلاقى الطلاب قاعدين على الارض ؟
ج : علشان منها واليها نعود

س : ليه فى الكلية تلاقى البنات بتتكلم فى حق بعض ؟
ج : طبقا لسياسة العرض والطلب .

س : مين اكتر حد بتحبه فى الكلية ؟
ج : المايك علشان بيخلينا منسمعش حاجة من الدكتور ونمارس حياتنا الطبيعية داخل المدرج

س : مين اكتر حد هياخد الصابونة فى الكلية ؟
ج : هو اول حد حاول يجرب الشامبو حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 322936

س : ليه مجربتش الشامبو يا عم محمد ؟
ج : علشانه ساعات بيزحلق

س : وجه كلمة شكر حالا .. تقول ايه ولمين ؟
ج : تامر حسنى واقوله شكرا على أغنية اعتذرى

س : وتحب تهديها لمين ؟
ج : كلية الآداب

س : هيا الميزانية بتروح فين ؟
ج : مشوار وزمانها جاية علطول

س : عمر كاتب موضوع بيقولك عايزين مسجد .. رأيك ايه ؟
ج : واحدة واحدة يا عمر , لما يعملوا اولا دورات مياه صالحة للاستخدام الآدمى علشان الوضوء , وبعدين الصلاة .

س :ليه كل ندوة شعرية بنلاقى بلالين بره ؟
ج : علشان القصيدة تتنفخ

س : ليه الدكاترة بيغلوا الكتب على الطلبة ؟
ج : علشان الطلبة بيضيعوا فلوسهم على كروت الشحن و البوم ابو الليف وكول تون فودافون وساعات بيصيعوا ويركبوا تاكسى .

ويبقى الأمل :

الجميل محمد هجام كتب قبل أيام عن تشاؤمه تجاه كل ما يجرى , الراجل عداه العيب , سودا , لكن ليه فيه أمل , وباختصار
لأن وانا فى اولى كلية كنت لما بكتب مقالة عن الكلية , الاقى الكلية كلها واقفة على رجل , النهاردة انت يا محمد وناس كتيرة بتقول رأيها وبتعبر عنه بكل حرية ووعى وبتقول ... اشمعنى العيال دى اللى دخلت الاتحاد واحنا لأ ؟

اشمعنى الدكتور ده بيعطى للفرقة دى تقدير احسن مننا ؟
الدكتور اتاخر ساعة ومينفعش كدة ؟
عاوزين مسجد ... إلى آخره ... يا صديقى .... زمان كان فيه واحد ... النهاردة فيه ألف ... فيهم الأمل

بجد الثقافة بتغير أى إنسان , لما تعرف حقك وتعرف تاخده ازاى ( مهمة اوى النقطة دى على فكرة ) يبقى فيك الأمل , حقك بداية

الطريق , الامل موجود طالما احنا فاهمين , وعارفين . وشايفين , ونفسنا فى التغيير , إلا الصحيح , انت مع مين , أنا معاكم بس فى الحلقة الجاية , لانى بجد فصلت , فى انتظار العيش والحلاوة , اعملوا حسابكو , انا وهجام , انا بحبها سودانى , ومحمد بيحبها سادة , بس صدقونى , طول ما احنا عايشين , هتبقى زيادة , سكر زيادة حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922
Nada ElMalky
عضو ماسي
عضو ماسي
Nada ElMalky

انثى

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 2 أبريل 2010 - 12:29

Mohamed Berber كتب:

زملائى الجدعان , وزميلاتى الجميلات , تحية كلها ورد وفل وياسمين ولارينج لمن يهواه , فكرتنا النارية أجبرتنا أن نكون اليوم معكم على موعد

جديد , يا هجام هقول ايه بس , قول اللى فى قلبك , ولأننى لم يكن لى خبرة بالكمبيوتر من قريب قبل ساعات , ولم أكن عضوا فى فريق القلم الحر الذى أعتز بقراءة حلقاته حتى اليوم .. شوف بقى الكدب حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 977193 .. ولأننى حقيقة أحبكم , ليس لجميل أخلاقكم فقط ولا لأنكم زملائى وأصدقائى

وبينى وبينكم عيش وملح وبس , هناك ما يجمعنا , ما يجعلنى دائما أحبكم , عارفين ايه , ادخل ياعم فى الموضوع وانجز , بصدق , أحبكم لأنكم كنتم معى فى أجمل أيام عمرى , خلف أسوار كليتنا العريقة , اللى بعشق بجد كل لحظة عشتها فيها , طولت عليكم حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 55446

آخر خبر :

أكد مصدر مطلع فى الفرقة الثالثة ( مش هقول قسم ايه ) أن واحدة بنت حلال من طالبات الكلية , لها قريبة ( هيا قريبة اوى ) تعمل موظفة فى

الكلية , ولما كان امتحان ( مش هقول الكمبيوتر ) صعب جدا فى الترم الأول , فان القريبة المحترمة قد أخذت ورقة الاسئلة وقامت بحل الصح والغلط والأكمل وبعض الاسئلة وأعطتها ل ( الطالبة بنت الحلال ) علشان تنقلها ( بتتعب برده ) فى ورقة الاجابة ... ويعلم الله اننى احترم

الطالبة وقريبتها ( جدا ) قبل معرفة هذا الخبر , ويسامحونى بلييييييييييييييز ان انا كتبت عنهم , مصدر الخبر . تلات اربع طلاب الفرقة اصحابى , واللجنة كلها شافت المنظر , فين اللى واقف على اللجنة . فين المشرف , الكوسة تعمل اكتر من كدة , انا زعلان بس على حاجة

واحدة , أى عدل فى الدنيا يقول ان طالبة سهرت الليالى وتعبت وذاكرت ونامت الفجر علشان تحل كويس فى الامتحان يتساوى تقديرها بطالبة محترمة جدا ... قريبتها حلت لها ورقة الأسئلة . بالمناسبة .. نقلت الحكاية كلها اول امبارح لمسئول كبير فى الكلية , وجارى التحقيق

آخر كلام :

لو فضلت أكتب من هنا لجامعة المنصورة ( جامعتنا على الورق ) مش هقدر أوفى حق الكلية على العبد لله , ذلك أن العبد لله كان داخلها والدنيا مثالية , وهيخرج منها والدنيا برده مثالية , لكن ما بين ذلك وتلك مساحات شاسعة ( من الدهشة ) , أحلف بايه اول ما اتخدعت كان فى الكلية ,

واول ما انضربت على دماغى كان فى الكلية , واول ما اتجرأت كان فى الكلية , واول ما تعبت كان فى الكلية , واول لما لقيت اصحاب جدعان كان فى الكلية , واول ما فهمت نفوس البشر وازاى تتعامل معاها باختلافاتها كان فى الكلية , اول مرة شفت بنى ادم جميل بيتحول وبيلبس اقنعة ( متقولش انه بيغير صوته علشان محدش يفهم ) كان فى الكلية , واول أسرة كانت فى الكلية .. كانت أسرتى فى الكلية ,
واول مرة اختلف مع الاخوان كان فى الكلية , واول مرة اختلف مع الحزب الوطنى كان فى الكلية واول مرة اسمع محمد منير كان فى الكلية ,

واول مرة اقول شعر رومانسى كان فى الكلية , واول مرة الاقى هجام وعمرو سلامة وشريف ومختار وابراهيم والريس وركة واسلام وسامح وسيد كمال ومنصور وعمر واصحاب تانية كتيييييييييير كان فى الكلية , بقولك ايه , اول مرة قلبى بتخطف من الخضة كان فى الكلية , ونفس القلب

يدق كان فى الكلية , وفى الكلية , كان اول كتاب ليا .واول مقالة ليا , واول لقاء تليفزيونى , واول برنامج اذاعى , واول حملة اعلامية , واول تقدير ,,, ياااااااااااااه , مش قلتلكم , احساس الشجن , احساس الوداع , احساس انك هتسيب مكان غالى عليك , احساس صعب , صدقونى ,

صعوبة الحياة مش فى الامتحانات والشهادة والأصحاب والشغل , صعوبة الحياة لينا , مش جوة أسوار الكلية , لأ , لما تاخد شهادتك , ورجليك بتخطى على آخر سلمة , وتلاقى امين الشرطة بيقولك , ع البركة , وتبص للكلية وتقول , زمن حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922

من نفسى :

ج : المايك علشان بيخلينا منسمعش حاجة من الدكتور ونمارس حياتنا الطبيعية داخل المدرج

ج : هو اول حد حاول يجرب الشامبو حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 322936

ج : واحدة واحدة يا عمر , لما يعملوا اولا دورات مياه صالحة للاستخدام الآدمى علشان الوضوء , وبعدين الصلاة .

ج : علشان الطلبة بيضيعوا فلوسهم على كروت الشحن و البوم ابو الليف وكول تون فودافون وساعات بيصيعوا ويركبوا تاكسى .

ويبقى الأمل :

الجميل محمد هجام كتب قبل أيام عن تشاؤمه تجاه كل ما يجرى , الراجل عداه العيب , سودا , لكن ليه فيه أمل , وباختصار
لأن وانا فى اولى كلية كنت لما بكتب مقالة عن الكلية , الاقى الكلية كلها واقفة على رجل , النهاردة انت يا محمد وناس كتيرة بتقول رأيها وبتعبر عنه بكل حرية ووعى وبتقول ... اشمعنى العيال دى اللى دخلت الاتحاد واحنا لأ ؟

عاوزين مسجد ... إلى آخره ... يا صديقى .... زمان كان فيه واحد ... النهاردة فيه ألف ... فيهم الأمل

بجد الثقافة بتغير أى إنسان , لما تعرف حقك وتعرف تاخده ازاى ( مهمة اوى النقطة دى على فكرة ) يبقى فيك الأمل , حقك بداية

الطريق , الامل موجود طالما احنا فاهمين , وعارفين . وشايفين , ونفسنا فى التغيير , إلا الصحيح , انت مع مين , أنا معاكم بس فى الحلقة الجاية , لانى بجد فصلت , فى انتظار العيش والحلاوة , اعملوا حسابكو , انا وهجام , انا بحبها سودانى , ومحمد بيحبها سادة , بس صدقونى , طول ما احنا عايشين , هتبقى زيادة , سكر زيادة حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922 حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 376922

احييييييك على مقدمتك الرائعه ....... بجد اسلوب جميل جدا جدا جدا ومن البديهي انه يصدر من صحفي ناجح

حكاية البنت وقريبتها الموظفه دي ....... تصغير لما يحدث ف البلد .... غش وفساد يعنى منستغربش اوي من الموقف
لانه بيحصل ادامنا واتكرر ادام عيننا بس على اوسع وعلى اكبر
بالضبط

بالنسبه للحياه ف الكليه والايام فيها ....... انا بدأت احس بحلاوتها والشوق ليها من السنه دي بس
وطبعا هتفضل ذكرى باقيه ف قلبنا بحلوها ومرها

عجباني اوي السين والجيم اللي قدمتهم
فيهم واقع وصراحه مفيش بعدهم كلام او اضافه
وموضوع المسجد ده حسه انه كان مغيب عن فكرنا
مش عارفه ليه
وانتبهنا اليه جامد اول م تم الكلام فيه
اصلا فيه حاجات ناقصه الكليه دي كتير من معامل والى اخره
والكليه اساسا صغيره ومفهاش خرم ابره ينفع لاي حاجه جديده
حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 164139
بس انا شايفه انك متفائل اوي ودي حاجه مش وحشه طبعا ياريت كلنا نتفائل
بس انك تتفائل بخصوص اوضاع الكليه دي حاجه غريبه

مستنيين باقي كلامك اما تصحصح بقى ههههه

حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 928775 دمت متالقا
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 2 أبريل 2010 - 13:23

هناك نقطة فارقة فاصلة يا محمد انت متكلمتش فيها

انا مش بحب الحلاوة اساسا

ههههههههههههه

منور يا كبيرنا

عاجبنى اوى ترتيب الافكار والاسترسال السليم فى الكلام

اللى يخلينى محسش بملل أبدا حتى لو قعدت اقرا تلت ساعات فى مقالك ده

ممتع كعهدى بك

--------

انا مفقدتش الأمل لسه

أكيد فى شعاع نور لسه بتشعلق فيه

بس يارب ما يفلت من ايدى و أقع منه فى مستنقع اليأس

يارب

مستنيين جديدك دايما يا محمد

كبير كعهدى بك
Nada ElMalky
عضو ماسي
عضو ماسي
Nada ElMalky

انثى

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 2 أبريل 2010 - 18:19

محمدسميرهجام كتب:
*Nada* كتب:
واعتقد كمان شخصية البنت
استمر........

ردك واعى جدا ومن احلى الردود اللى قريتها وببيأكد على كلامى كله او لنقل هو امتداد ليه

استمرى فى ردودك على مواضيعى دايما لانى بنتظرها

ومعلش ردك والله لسه شايفه دلوقتى وسقط منى سهوا

شكرا ع المتابعة ندى

حصل خير يا محمد ولا يهمك
كلنا بنسهو :)
Mohamed Berber
عضو ماسي
عضو ماسي
Mohamed Berber

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 2 أبريل 2010 - 19:21

*Nada* كتب:
Mohamed Berber كتب:

آخر خبر :

آخر كلام :

من نفسى :

ويبقى الأمل :

احييييييك على مقدمتك الرائعه ....... بجد اسلوب جميل جدا جدا جدا ومن البديهي انه يصدر من صحفي ناجح

حكاية البنت وقريبتها الموظفه دي ....... تصغير لما يحدث ف البلد .... غش وفساد يعنى منستغربش اوي من الموقف
لانه بيحصل ادامنا واتكرر ادام عيننا بس على اوسع وعلى اكبر
بالضبط

بالنسبه للحياه ف الكليه والايام فيها ....... انا بدأت احس بحلاوتها والشوق ليها من السنه دي بس
وطبعا هتفضل ذكرى باقيه ف قلبنا بحلوها ومرها

عجباني اوي السين والجيم اللي قدمتهم
فيهم واقع وصراحه مفيش بعدهم كلام او اضافه
وموضوع المسجد ده حسه انه كان مغيب عن فكرنا
مش عارفه ليه
وانتبهنا اليه جامد اول م تم الكلام فيه
اصلا فيه حاجات ناقصه الكليه دي كتير من معامل والى اخره
والكليه اساسا صغيره ومفهاش خرم ابره ينفع لاي حاجه جديده
حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 164139
بس انا شايفه انك متفائل اوي ودي حاجه مش وحشه طبعا ياريت كلنا نتفائل
بس انك تتفائل بخصوص اوضاع الكليه دي حاجه غريبه

مستنيين باقي كلامك اما تصحصح بقى ههههه

حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 928775 دمت متالقا

ندى , صباحك تفاؤل , عمنا منير بيقول , لو بطلنا نحلم نموت , وبيحاولوا معانا من زمان , بيحاولوا يموتوا جوانا الحلم , ولأننا - احنا المصريين - أجمل نسيج بشرى فى الدنيا , هنفضل نحلم , والخير هينتشر , صدقينى , تاريخنا بيقول كدة , الشرح يطول , ويطول معاه شكرى على ردك اللى عجبنى جدا جدا جدا , وأمانة يا ندى , خلى بالك من الكلية بعدنا حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 632484 , ويارب بالتوفيق ليكى دايما
Noha
عضو ماسي
عضو ماسي
Noha

انثى
البلد : دمياط
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت 3 أبريل 2010 - 13:32

ماشاء الله
اسلوبك حلو اوى فى الكتابة يا محمد
ومستنين منكم المزيد
sad girl
عضو ماسي
عضو ماسي
sad girl

انثى
البلد : الاوهام
الهوايات : لجزيره الاوهام
المزاج : الحمد الله على كل شئ

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت 3 أبريل 2010 - 22:08

بجد اسلوب وكلام جميل جدا جدا
بيقول كل الى احنا عايزين نقوله
ومفيش رد او كلام اكتر من الكلام الى انت قولته
فى انتظار المزيد

جيوكندة
عضو ذهبي
عضو ذهبي
جيوكندة

انثى
البلد : بلد الفراعنة
الهوايات : حزب انت عمرى
المزاج : الامل فى بكرة

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 4 أبريل 2010 - 19:40

انا بجد بحيك ع حبك لايام الكلية اللى بجد هنفتقضها

ويمكن محدش هيحس باحساسك الا الفرقة الرابعة بجد لان خالص يدوب معتش الا 12أسبوع والترم يخلص وتخلص كل ايامنا الحلوة اللى فالكلية

وفعلا ع الرغم من مساؤى كليتنا الا انها المكان الوحيد اللى حبيناه بجد واتعلمنا فيه كل حاجة حلوة
Mohamed Berber
عضو ماسي
عضو ماسي
Mohamed Berber

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين 5 أبريل 2010 - 1:48

محمدسميرهجام كتب:
هناك نقطة فارقة فاصلة يا محمد انت متكلمتش فيها

انا مش بحب الحلاوة اساسا

ههههههههههههه

منور يا كبيرنا

عاجبنى اوى ترتيب الافكار والاسترسال السليم فى الكلام

اللى يخلينى محسش بملل أبدا حتى لو قعدت اقرا تلت ساعات فى مقالك ده

ممتع كعهدى بك

--------

انا مفقدتش الأمل لسه

أكيد فى شعاع نور لسه بتشعلق فيه

بس يارب ما يفلت من ايدى و أقع منه فى مستنقع اليأس

يارب

مستنيين جديدك دايما يا محمد

كبير كعهدى بك

نمشيها لانشون لو تحب حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 977193

ربنا يخليك يا صاحبى واشوفك دايما ناجح وفرحان

الحب يتدفق لك كشلالات نياجرا حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 632484
Mohamed Berber
عضو ماسي
عضو ماسي
Mohamed Berber

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين 5 أبريل 2010 - 1:53

Noha كتب:
ماشاء الله
اسلوبك حلو اوى فى الكتابة يا محمد
ومستنين منكم المزيد

نهى , صباحك فل وياسمين , لأ دى مش كتابة , دى فضفضة , شرفنى ردك الكريم
Mohamed Berber
عضو ماسي
عضو ماسي
Mohamed Berber

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين 5 أبريل 2010 - 1:58

sad girl كتب:
بجد اسلوب وكلام جميل جدا جدا
بيقول كل الى احنا عايزين نقوله
ومفيش رد او كلام اكتر من الكلام الى انت قولته
فى انتظار المزيد

وردك أجمل ومش لاقى كلام اقوله غير , هوا انتى ليه ساد , لما ممكن تبقى هابى حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 928775
Mohamed Berber
عضو ماسي
عضو ماسي
Mohamed Berber

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام   حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين 5 أبريل 2010 - 1:59

جيوكندة كتب:
انا بجد بحيك ع حبك لايام الكلية اللى بجد هنفتقضها

ويمكن محدش هيحس باحساسك الا الفرقة الرابعة بجد لان خالص يدوب معتش الا 12أسبوع والترم يخلص وتخلص كل ايامنا الحلوة اللى فالكلية

وفعلا ع الرغم من مساؤى كليتنا الا انها المكان الوحيد اللى حبيناه بجد واتعلمنا فيه كل حاجة حلوة
ردك صادق جدا يا جيوكندة
وحقيقى جدا جدا

ليكى أحلى تحية فى اجمل صباح حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام - صفحة 2 632484

حكايات من كليتنا .. حلقات متجددة يقدمها محمد بربر ومحمد هجام
صفحة 2 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» مبروك للصحفي المحترم محمد بربر
» صوره جماعيه لمحمد الهجام ومحمد بربر وsir_mohamedawad
» متضامنون مع الزميل محمد هجام
» كلنا بنحب مصر .. بس ياترى مصر بتحبنا !!تحقيق - محمد سمير هجام
» محمد بربر هيورث البلد لابنه