stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل

stop

منتدى شباب بجد
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

  لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
يسقط مبارك
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد الرسائل : 110
نقاط : 185
تاريخ التسجيل : 30/11/2010

مُساهمةموضوع: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    السبت 18 ديسمبر 2010 - 23:27

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سيداتى انساتى سادتى
هنتكلم كلام مهم
تابعوا معايا الاول الموقف ده



مشهد في بيت مصري
محسن عائد إلى منزله بعد يوم عامل شاق، يصعد الدرج قفزاً؛ ممنياً نفسه بوجبة ساخنة لذيذة من يد والدته اللي بتهري ودانه دعوات بأن ربنا يرزقه ببنت الحلال.


يدق باب الشقة فتفتح أخته الصغرى الباب، وعلى شفتيها ابتسامة عيالي.. ينظر فيجد غادة زميلته في العمل جالسة في الصالون، وأمامها علبة جاتوه على الترابيزة؛ فيسحبه والده من يده فور دخوله قائلاً بحدة:


- إنت شرّفت يا محسن بيه.. تعالى شوف البلاوي اللي بتتحدف علينا..



محسن:
- خير.. إيه اللي حصل بس يا بابا؟ وإيه اللي جابك هنا يا غادة إنت كمااان؟؟!!


الوالد:
- خلاااااص دي القيامة قامت يا ولاد.. بنات آخر زمن.. بنات وشها مكشوف. شوف يا أستاذ.. الهانم المحترمة بنت الأصول قال إيه جاية تطلب إيدك مني!!!


يقلب محسن نظره بين غادة ووالده وعلبة الجاتوه ويظل واقفاً دون حراك!!







تخيّل إن إنت محسن، قبل ما نقول لك مبروك يا أبو المحاسن عايزين نعرف رأيك.. فرحت عشان غادة اختارتك إنت من بين كل الشباب اللي تعرفهم، ولّا انفعلت عليها زي بابا ما عمل؟



وتخيّلي إن إنتي غادة، قبل ما نقول لك يا زين ما اختارتي, عايزين نعرف رأيك.. فكرتي كويس قبل ما تتقدّمي لمحسن؟ ويا ترى ناوية تجيبي بابا وماما إمتى؟!


الموضوع مش منصبّ بالأساس على فكرة إن البنت تتقدّم للولد فعلا؛ لأن دي مرحلة بعيدة عن عاداتنا وتقاليد مجتمعنا وان كان المثل بيقول اخطب لبنتك ولا تخطبش لابنك وفيه حالات موجودة بالفعل على ده بس الاهل اللى بيخطبوا مش البنت نفسها ، لكن فكرة إن البنت هي اللي تبادر بالتعبير عن مشاعرها تجاه الولد اللي هي شايفاه مناسب.. ايه رايكم فيها ؟؟؟


مستنية اسمع ارائكم

منقول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
(Ahmed)
عضو ماسي
عضو ماسي


ذكر
عدد الرسائل : 1425
نقاط : 1764
تاريخ التسجيل : 05/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الأحد 19 ديسمبر 2010 - 16:25

لا يصح الا الصحيح

من كلامك كده قصدك برضه ان بعد الجواز محسن يحمل ويولد ويراضع ؟؟؟!!!!!

وام محسن هتجهز محسن بنجف وصالون وقمصان نوم ؟؟؟!!!!!!!

لو محسن وافق ع كده برضه جري ع المركز القومي النموذجي (بدل تالف) ويغير نوعه ف البطاقه وياخد بطاقة جوزه ويغير نوعها

شكرا ع الموضوع يا حافظة القرآن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمالانصاري،ـد
عضو ماسي
عضو ماسي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1622
العمر : 29
البلد : مصر
المزاج : الحمد لله على كل شئ
نقاط : 1736
تاريخ التسجيل : 05/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الأحد 19 ديسمبر 2010 - 20:07

والله لو هى بنت محترمه وانا عارفها كويسها انا اتبسط منها جدا لانها فكرت فى الصح وعلشان حبها يبقى فى النور انا اعرف واحده راحت لواحد وعرفته بنفسها لانها كانت منتقبه وقالته انها عايزه يتجوزها وفعلا حصل والله اكبر عليهم دلوقتى وربنا يخليهم لبعض
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr_khtab
عضو ماسي
عضو ماسي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 2618
العمر : 29
البلد : egypt
الهوايات : مدرب جودو في نادي الزمالك
المزاج : حزززززززززززززين جدااااااااااااااا
نقاط : 2957
تاريخ التسجيل : 16/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الإثنين 20 ديسمبر 2010 - 10:54

لا انا مش مع البنت الي تعمل كدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sporting.ahlamontada.com
محمالانصاري،ـد
عضو ماسي
عضو ماسي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1622
العمر : 29
البلد : مصر
المزاج : الحمد لله على كل شئ
نقاط : 1736
تاريخ التسجيل : 05/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الإثنين 20 ديسمبر 2010 - 17:12

انا احترم وجهة نظرك طبعا يا دكتور بس لازم تلاحظ ان الزمن دلوقتى اتغير ولازم زى ما الرجل يدور على الانسانه الصالحه الست كمان محقها ده واكيد انت عارف شباب اليومين دول وازمت الجواز فى البلد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
يسقط مبارك
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد الرسائل : 110
نقاط : 185
تاريخ التسجيل : 30/11/2010

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الإثنين 20 ديسمبر 2010 - 18:07

شكرا ليكم جميعا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عمر
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة


ذكر
عدد الرسائل : 8564
العمر : 28
البلد : دمياط
الهوايات : شطرنج - رياضة (حديد-لياقة-جري-سباحة بظروفها) - قراءة ..كفاية عليكوا كدا
المزاج : الحمد لله
نقاط : 8691
تاريخ التسجيل : 18/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الإثنين 20 ديسمبر 2010 - 18:48

حتى لو واحدة عرضت نفسها على واحد ولو بالتلميح (في الحلال) هتفقد بريقها في عينه ومش هيشوفها غير حاجة سهلة , خليني اتكلم عن وجهة نظر شخصية علشان محدش يتكلم وأقول أنا شخصياً مهخترش غير أغلى جوهرة واللي تعبت علشان فقط ترد عليا السلام (;

شكراً يا حافظة القرآن على الموضوع ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.stop.1talk.net
мεso
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 12021
العمر : 27
نقاط : 13082
تاريخ التسجيل : 18/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الإثنين 20 ديسمبر 2010 - 19:41

أنا موافق بس معلش يا جماعه إنتو بتشترو راجل لبنتكو و أنا العرايس عليا أد كدا .. أقل من نص مليون جنيه مباخدش و الشبكه تكون لازورد .. و القايمه يتكتبلي فيها العيال قبل العفش و الشقه .. و أول ما كل دا يكمل هكون بشنطه هدومي بنجفي و بسلطاتي ببابا غنوجي عندكو .. أنا بنت الجيران إمبارح لسه معاكساني و هتموووت و تتجوزني بس بابي رفض يعني الطلب عليا كتيييييييييييير مله اهه





أنا مع رأي عمر و أحمد أكــيــــــد .. أهو دا اللي ناقص كمان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
يسقط مبارك
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد الرسائل : 110
نقاط : 185
تاريخ التسجيل : 30/11/2010

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الثلاثاء 21 ديسمبر 2010 - 12:27

شكرا عمر وسكوربيون على الرد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
soledad2
عضو معلــــم
عضو معلــــم
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3353
العمر : 27
البلد : دمياط الحبيبة
الهوايات : الاشتغالات والمقالب
المزاج : هيمانة
نقاط : 3552
تاريخ التسجيل : 29/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الثلاثاء 21 ديسمبر 2010 - 14:16

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

حيلك حيلك يا عم ميسو لأحسن تكون مفكر نفسك رشدى اباظة ولا عمر الشريف

حتى دول اتقدمو لاللى بيحبوهم

عموما طبعا الولد هو اللى لازم يتشحتف ورا البنت وهى يا توافق يا اما ما توافقش
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
NIRMEEN
عضو معلــــم
عضو معلــــم
avatar

انثى
عدد الرسائل : 4375
العمر : 26
البلد : دمياط
الهوايات : شباب بجد
المزاج : تمام الحمد لله
نقاط : 4789
تاريخ التسجيل : 06/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الأربعاء 22 ديسمبر 2010 - 2:50

البنت ما هي الا كــــــــــــــــــــــراااااااااااااااااااااااااااامـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة

لو هتعمل ايه مينفعش ابدا هتفقد كل حاجة وهتبقي قليلة ف نظر اللي هيتجوزها لو الولد ميروحش للبنت ويموت كده وتطلع عينه علشان يفوز بيها ويتجوزها يبقي ملهاش لزمة بقي والعريس هو اللي يجيب ويجهز والبنت عليها الشقة ويبقي ساعتها ينطبق عليها فيلم الشقة من حق الزوجة والله لو الكلام ده يحصل ياساااااااااااااااااااااااااااتر

دي تبقي القيامة قربت ربنا يحفظ بنات وشباب المسلمين اللهم آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآمين

تسلمي عالتوبيك يا حافظة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rosyfuture
عضو مميز
عضو مميز
avatar

انثى
عدد الرسائل : 179
البلد : EGYPT-DAMIETTA
المزاج : fine
نقاط : 211
تاريخ التسجيل : 20/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الخميس 23 ديسمبر 2010 - 21:08

طب واحدة محترمة و كل حاجه و كمان مش بتكلم ولاد
لفت نظرها شاب محترم كمان و مش بيكلم بنات الا فى حدود طبعا
و شايفاه فتى احلامها اللى بتستناه
مش عشان امور و طعم
و لكن عشان ظروفه الاجتماعية و المادية و الفكرية
ايه المشكله لما تروح تقوله انا شايفة ان ظروفى متوافقة مع ظروفك و حابة نتقرب من بعض
و بدل ما تديله رقمها و لا هو يحدفلها ورقة برقمه
تديله رقم باباها
و بعديها يتم المراد و يعيشوا فى سلام

الزمن اتغير زيى ما بتقولوا
و فى ازمة فى الزواج (دلوقتى العرسان بتشترط ان العروسة تكون بتشتغل فى وظيفة ثابته يعنى الدنيا اتشقلب حالها و عليه العوض فى الـــــــــ )
و شعار انتهاز الفرص مرفوع فى كل حاجة دلوقتى

سورى للاطاله


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمالانصاري،ـد
عضو ماسي
عضو ماسي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1622
العمر : 29
البلد : مصر
المزاج : الحمد لله على كل شئ
نقاط : 1736
تاريخ التسجيل : 05/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الخميس 23 ديسمبر 2010 - 21:43

والله الموضوع ده جامد وقضيه جيدة تسلمى يا حافظه
وياريت تكون فى أفكار تانيه
ومحدش بيتعلم بالساهل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
the red baron
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 9670
العمر : 27
البلد : دمياط
الهوايات : اضحك الصوره تطلع زى ما انت شايف
المزاج : لا تعليق
نقاط : 9984
تاريخ التسجيل : 16/10/2009

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الإثنين 27 ديسمبر 2010 - 16:26

البنت لازم تحط نفسها فى مكانه اعلى واغلى وده مكانها الطبيعى

واحنا اللى لازم نتودد و نحاول ويطلع عينا كمان

دى طبيعتنا , مجتمعنا , عاداتنا

شكرا على الموضوع حافظه القران
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://s4.ae.bitefight.org/c.php?uid=169244
sir_mohamed awad
عضو ماسي
عضو ماسي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1407
العمر : 28
البلد : مصرى وافتخر
الهوايات :
المزاج :
نقاط : 1333
تاريخ التسجيل : 23/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟    الإثنين 27 ديسمبر 2010 - 17:14

طبعا لا
ممكن تصارحه بحبها لكن تتقدم ليه
ليه الرجاله خلصت
شكرا على الموضوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
لو عجبك شاب تروحى تتقدميله؟ طب انت ممكن توافق على كده؟؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
stop :: القسم العام-
انتقل الى: