stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

stop

منتدى شباب بجد

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا

DODO
Noha
محمدسميرهجام
هاني السعدي
Hollo
عمر
stop
الحريف
Beatrice
13 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
Beatrice
عضو ماسي
عضو ماسي
Beatrice

انثى
البلد : Here
الهوايات : Alone
المزاج : يارب.

يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Empty
مُساهمةموضوع: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالأربعاء 15 يوليو 2009 - 20:26

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا بياتريس باذن الله في طريقي للفرقة الرابعة قسم اللغة الانجليزية كلية الاداب بدمياط طالبة عادية زي زيكم دخلت الكلية وانا بحلم بشكل الحياة الجامعية اللي ياما اتفرجت عليها في الأفلام العربي والاجنبي وطبعا اتدمرت كل الأحلام ديه علي عتبة الكلية
بقالي تلات سنين كل سنة ادور حواليا علي اي مظهر من مظاهر الحياة الجامعية ديه مش لاقية طبعا في اسر كتير اتكونت علي مدار التلات سنين دول وكنت بفرح اوي واقول يللا اهيه حاجة من ريحة الحلم اللي غايب بس عن نفسي مفهوم الاسرة في كليتنا كان بيتلخص في "حفلة رحلة مجلة او مطوية او ندوة" والحاجات ديه بتبقي بطلوع الروح وبيعانوا جدا اصحابها عما يعملوها
اغلبيتنا بتهاجم اتحاد الطلاب لأنه مش بيعمل شيء ملموس واغلب النشاطات اللي بيعملها بتبقي خارجية واثارها مش ملموسة في حرم الكلية "ان كان لكليتنا حرم"
كام مرة ادخل علي موقع الجامعة والاقي منح ودورات ومعسكرات وبعثات للطلبة انهم يكملوا تعليمهم برة لكن للأسف ميعاد التسجيل فات وضاع عليك الفرصة انك حتي تشاور نفسك تحلم بأي حاجة من ديه وارجع واقول احنا فين مين كل ده
العيب فينا ولا في النظام ولا في مين بالظبط ده سؤال حتي مجرد التفكير في اجابته هيثير مناقشات جدلية عقيمة احنا في غني عنها
انا قولت اكتب عن حاجة من اللي جوايا بدل مااتخرج وانا بضرب كف علي كف واقول ياخسارة جايز لسه ليا سنة واحدة لو ربنا شاء لكن غيري ليهم سنين تانية كتير
ادخل
اكتب
احلم معانا
قول نفسك في ايه للكلية
وازاي تعمله
جايز من هنا يطلع صوتنا نتجمع سوا ونحقق حاجة بجد نفتخر بيها
بلاش السلبية واحلم معانا الحلم لسه ببلاش ونتشارك سوا ونتناقش جايز الحلم يبقي حقيقة
جايز حتي نبني طوبة واحدة واللي ورانا يجي يكملها
مجلة
اسرة وهدفك تعمل من خلال الأسرة ديه ايه
نشاط تطوعي ..اجتماعي..ثقافي..اي نشاط نفيد بيه نفسنا واللي حوالينا

شمس السنة اللي فاتت بدأت بعمل زيارات وبرغم اني مشاركتش الا اني منكرش اني كنت سعيدة جدا جدا بحلمها وبنشاطها واللي ربنا اكيد هيجازيها عنه هيه وكل اللي شاركوا

كاتب معين بتحبه ليه منحاولش نتصل بيه ونستضيفه ونعمل ندوة
رحلة لمكان مهم لدراستك
دورة اخدتها ليه متفيدش بيها غيرك وتشارك بيها زمايلك بالكلية او حتي نستضيف اللي ادي الدورة ديه ويديها في الكلية
افكارك ايه ادخل شاركنا بحلمك لو كلية اداب دمياط مكان مش كويس ولسه في نظر اصحابك"فصول اداب" ليه منحاولش احنا بجهودنا بأحلامنا نحطها ع الخريطة وتبقي مكان كويس

حد هيشاركني بالحلم ولا انا بحلم لوحدي ؟
لو حد بيحلم زي الموضوع موضوعه ادخل وقول بتحلم بايه هنسأل ونساعد سوا نحقق احلامنا
ولو مفيش اديني حلمت لوحدي
وشكرا ليكم يا احلي شباب
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر
المزاج : الحمد لله على كل حال

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالأربعاء 15 يوليو 2009 - 20:55

موضوعك حلو
كلنا بنحلم ان نطور الكلية
انا فى رابعة انجليزى وبانتظر النتيجة وان شاء الله هتخرج
بس صدقينى هى مجرد ما قلتيه مجرد ذكريات
بس ذكريات غير فائدة
انتى عارفة احلى حاجة فى الكلية
انك تتفوقي وتنمي لغتك وتكسري القاعدة اللى بتقول ان الكليات بشكل عام لا تعلم حد ابدا
واحلي حاجة انك بتشوفي اصدقاء ليكى هيكون معاكى لاخر الطريق
ده خلال 4 سنين فى الكلية اللى طلعت من الكلية دي
شكرا ليك على الموضوع الرائع
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالأربعاء 15 يوليو 2009 - 20:57

ذكريات سواء مجلة او اتحاد طلبة بعد ما تخلصي الكلية هتنسي الحاجات دى الا

اصحاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااابك ومواقف حصلت فى الكلية مع اصحابك فقط
stop
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
stop

انثى
الهوايات : مع نفسي
المزاج : تمام جداااا

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالخميس 16 يوليو 2009 - 0:09

ايه الموضوعات الجامده دى بجد روووووووووووووووعه

فكره ان احنا نستضيف ناس عندنا فى الكليه مشهورين من السنه الى فاتت فى دماغى وياريت تتنفذ بجد هتبق جامده
عمر
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة

ذكر
البلد : دمياط
الهوايات : شطرنج - رياضة (حديد-لياقة-جري-سباحة بظروفها) - قراءة ..كفاية عليكوا كدا
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالخميس 16 يوليو 2009 - 13:34

أنا عايز الكلية تتفتح على نادي الشبان المسلمين , نطردهم برة ونحول المساحة دي كلها إضافة لمساحة كليتنا لكلية بجد , أولاً كل المباني العرة اللي إحنا فيها دي (بخلاف المسرح) تتحول لمباني بجد , وكل سنتيمتر يستغل بجد , وتزيد نسبة المساحة الخضراء وتكون مفتوحة , مش الجنينة اللي ورا اللي بتلم خفافيش الكلية وشكلها أناية أساساً مش جنينة , بعد ما يتفتح الأثنين على بعض , نعمل مبنى محترم كدا على ناصية الشارع (الموازي لمكتبة مبارك) ونعمل كوبري بين المكتبة والمبنى دا , زي الكوبري اللي بين مكتبة الأسكندرية وكلية تجارة أسكندرية (تجارة صح؟) ...يلا أفكار ببلاش أهه . يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 219975
http://www.stop.1talk.net
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالخميس 16 يوليو 2009 - 13:45

عمر كتب:
أنا عايز الكلية تتفتح على نادي الشبان المسلمين , نطردهم برة ونحول المساحة دي كلها إضافة لمساحة كليتنا لكلية بجد , أولاً كل المباني العرة اللي إحنا فيها دي (بخلاف المسرح) تتحول لمباني بجد , وكل سنتيمتر يستغل بجد , وتزيد نسبة المساحة الخضراء وتكون مفتوحة , مش الجنينة اللي ورا اللي بتلم خفافيش الكلية وشكلها أناية أساساً مش جنينة , بعد ما يتفتح الأثنين على بعض , نعمل مبنى محترم كدا على ناصية الشارع (الموازي لمكتبة مبارك) ونعمل كوبري بين المكتبة والمبنى دا , زي الكوبري اللي بين مكتبة الأسكندرية وكلية تجارة أسكندرية (تجارة صح؟) ...يلا أفكار ببلاش أهه . يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 219975
انت عارف يا عمر ان كليتنا اساسا كانت اكبر من كده وكانت كلية تجارة من سنة 1980
مدرسة السادات اخد جزء من كلية تجارة سابقا
يعنى بدل ما يوسعوها
لا ضيقوها
وكانهم مش عجبهم ان الكلية تتوسع
انا شفت كلية التربية وشفت الكلية حوالي اسبوعين لما كنت باعمل دورة عسكرية ودرستها جيدا
اللى يفرق عن كليتنا هو المكان بس
بس عيب كلية انها واسعة وهى منقسمة الى اكتر من مبني وكلية العلوم ممكن من خلاله تتدخل كلية تربية
مع كامل احترامي الكلية ستبقي بنفس المبنى دون تغيييييييييييير حتى يحدث الحدث العالمي وهى وجود جامعة دمياط بعد ما يبقى عيالي عندهم 10 سنين
شكراااااااااااااااااا
Beatrice
عضو ماسي
عضو ماسي
Beatrice

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالخميس 16 يوليو 2009 - 18:29

الحريف2 كتب:

اصحاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااابك ومواقف حصلت فى الكلية مع اصحابك فقط
مشكور علي ردك يا حريف انا متفقة معاك يمكن انتا خلاص علي وشك انك تتخرج وباذن الله سنة ودفعتي برده تتخرج لكن ليه خلال السنة ديه منصنعش بايدينا ذكريات حلوة نفتكرها بعدين ونقول احنا اللي عملنا كده حاجة نستغل فيه شوية الابداع اللي بيموت جوانا بسبب عدم توافر مناخ يساعد علي كده الكلية مش مجرد اصحاب وشهادة الكلية فترة تدريب فترة انتقالية ما بين عالم الأطفال وعالم الواقع ليه منحاولش نكتشف نفسنا خلال الفترة ديه بحيث اننا لما نيجي نتخرج يكون كل واحد فينا اكتشف اللي جواه وبقي شخصية قادرة انها تتعامل مع الواقع اللي حوالينا تفيد نفسها وتفيد غيرها

انا غرضي من الموضوع ده مش مجرد زيادة في عدد المشاركات ولا حتي ردود تدخل تقول مشكورة ع الموضوع انا غرضي كل حد فينا يدور جوا نفسه يشوف هوه بيحب ايه ونفسه يعمل ايه نساعد بعض كلنا ننمي مواهبنا اللي بتضيع في انتظار النتيجة وياتري التظلم هيتقبل ولا لاء ياتري ياتري ياتري

النهارده كنت بتفرج علي مسلسل وكانت فيه جملة علقت معايا جامد واظن انها بتوصف اللي نفسي اقوله
اسمحلي اشاركك بيها
"YOUR TALENT IS GOD'S GIFT FOR YOU ,WHAT YOU DO WITH IT IS YOUR GIFT BACK TO GOD"
ترجمة الجملة "موهبتك هي عطية الله لك وما تفعله بتلك الموهبة هي عطيتك الي الله"
ياتري حد فينا سال نفسه قبل كده ايه الموهبة اللي ربنا رزقني بيها وازاي اقدر استغل الموهبة ديه علشان اشكره ربنا اكيد ما رزقناش بالموهبة ديه علشان منستعملهاش وندفنها اكيد في غاية من وراء انه اداني الموهبة ديه بالذات لو استخدمتها ونمتها واستعملتها في اني اساعد غيري اكيد هحقق الغاية ديه ولو بقيت سلبي ومااحسنتش استعمالها يبقي انا بخسر
وصدقني الموضوع ده عن تجربة عن نفسي في اعدادي وثانوي كنت الاولي علي المديرية في مجال كتابة القصة القصيرة لكن مع دخولي الكلية اكتأبت وشوية شوية نسيت حاجة اسمها كتابة النهارده مبقدرش اكتب سطرين علي بعض وحقيقي ندمانة جدا
اسفة بجد علي الاطالة واسفة لو كان كلامي مش مترابط بس اهيه فكرة بتاخدني لفكرة تانية وخلاصة اللي عايزة اقوله ليه كل حد فينا خلال فترة دراسته ميدورش جواه ايه هيه الحاجة اللي بيحب يعمله وبيلاقي نفسه فينا ايه هوه الحلم اللي كان نفسه يحققه نشارك بعض باحلامنا ونساعد بعض جايزبجد نقدر نعمل حاجة نفيد بعض بيها وربنا يجازينا خير عليها وبكده مع التخرج اكون كسبت شهادة وعلم لكن قبل كده وكده اكون بجد كسبت نفسي

شكرا ليك مرة تانية وياريت اكون قدرت اوضح وجهة نظري .
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالخميس 16 يوليو 2009 - 18:43

Beatrice كتب:
الحريف2 كتب:

مشكور علي ردك يا حريف انا متفقة معاك يمكن انتا خلاص علي وشك انك تتخرج وباذن الله سنة ودفعتي برده تتخرج لكن ليه خلال السنة ديه منصنعش بايدينا ذكريات حلوة نفتكرها بعدين ونقول احنا اللي عملنا كده حاجة نستغل فيه شوية الابداع اللي بيموت جوانا بسبب عدم توافر مناخ يساعد علي كده الكلية مش مجرد اصحاب وشهادة الكلية فترة تدريب فترة انتقالية ما بين عالم الأطفال وعالم الواقع ليه منحاولش نكتشف نفسنا خلال الفترة ديه بحيث اننا لما نيجي نتخرج يكون كل واحد فينا اكتشف اللي جواه وبقي شخصية قادرة انها تتعامل مع الواقع اللي حوالينا تفيد نفسها وتفيد غيرها

انا غرضي من الموضوع ده مش مجرد زيادة في عدد المشاركات ولا حتي ردود تدخل تقول مشكورة ع الموضوع انا غرضي كل حد فينا يدور جوا نفسه يشوف هوه بيحب ايه ونفسه يعمل ايه نساعد بعض كلنا ننمي مواهبنا اللي بتضيع في انتظار النتيجة وياتري التظلم هيتقبل ولا لاء ياتري ياتري ياتري

النهارده كنت بتفرج علي مسلسل وكانت فيه جملة علقت معايا جامد واظن انها بتوصف اللي نفسي اقوله
اسمحلي اشاركك بيها
"YOUR TALENT IS GOD'S GIFT FOR YOU ,WHAT YOU DO WITH IT IS YOUR GIFT BACK TO GOD"
ترجمة الجملة "موهبتك هي عطية الله لك وما تفعله بتلك الموهبة هي عطيتك الي الله"
ياتري حد فينا سال نفسه قبل كده ايه الموهبة اللي ربنا رزقني بيها وازاي اقدر استغل الموهبة ديه علشان اشكره ربنا اكيد ما رزقناش بالموهبة ديه علشان منستعملهاش وندفنها اكيد في غاية من وراء انه اداني الموهبة ديه بالذات لو استخدمتها ونمتها واستعملتها في اني اساعد غيري اكيد هحقق الغاية ديه ولو بقيت سلبي ومااحسنتش استعمالها يبقي انا بخسر
وصدقني الموضوع ده عن تجربة عن نفسي في اعدادي وثانوي كنت الاولي علي المديرية في مجال كتابة القصة القصيرة لكن مع دخولي الكلية اكتأبت وشوية شوية نسيت حاجة اسمها كتابة النهارده مبقدرش اكتب سطرين علي بعض وحقيقي ندمانة جدا
اسفة بجد علي الاطالة واسفة لو كان كلامي مش مترابط بس اهيه فكرة بتاخدني لفكرة تانية وخلاصة اللي عايزة اقوله ليه كل حد فينا خلال فترة دراسته ميدورش جواه ايه هيه الحاجة اللي بيحب يعمله وبيلاقي نفسه فينا ايه هوه الحلم اللي كان نفسه يحققه نشارك بعض باحلامنا ونساعد بعض جايزبجد نقدر نعمل حاجة نفيد بعض بيها وربنا يجازينا خير عليها وبكده مع التخرج اكون كسبت شهادة وعلم لكن قبل كده وكده اكون بجد كسبت نفسي

شكرا ليك مرة تانية وياريت اكون قدرت اوضح وجهة نظري .

كلامك جميل ورائع
بس لو عاوزة تخرجي من الكلية بفائدة
انك تكونى شلة من صحابتك وتكونوا ايديكم فى ايد بعض
اى حاجة تترجم كل حد من صحباتك وترجموا بعض
تاخدوا مع بعض كورسات انجليزى اى كورس ينفعك فى حياتك
بحيث تكوني اكتسبتى حاجة من ورا الكلية دي
بس صدقينى ده احسن فايدة من ورا الكلية انك مع اصحابك اللى بيحبوكى وانكوا مع بعض دائما فى الكلية وفى اى كورس تاخدوا مع بعض
انتوا كبنات مترابطين مع بعض اكتر من الشباب
للاسف كل زميلي فى واد وانا فى واد اخر
الواقع يا بيتريس اليم
والكلية هى جزء من الحياة
فاذا كانت الحياة اليمة
يبقى اذن الكلية اليمة ايضا
ودى نظرية
انا مش عاوزك تحبطي من كلامي
بس صدقينى اطلع من الكلية لو اتخرجت اننا مع اصدقاء ليا باحبهم واحترمهم ويكفي ان فى ذكريات جميلة وسيئة منها من ضحكنا مع بعض فيها وفى ذكريات زعلنا فيها
انا فاهم كلامك جدا
بس ده واقع اليم عايشين فيه وده جزء من الكلية
دمتى متالقة
ربنا يوفقك الى ما تريدي ان توصليه
Beatrice
عضو ماسي
عضو ماسي
Beatrice

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالخميس 16 يوليو 2009 - 23:17

stop كتب:

فكره ان احنا نستضيف ناس عندنا فى الكليه مشهورين من السنه الى فاتت فى دماغى وياريت تتنفذ بجد هتبق جامده
حقيقي يا ستوب انتي متتخيليش مدي سعادتي برايك وتفاعلك وبروحك الحلوة
تصدقيني لو قولتلك اني وانا بكتب الموضوع كنت بفكر فيكي وفي دفعتك
ماشاء الله بروحكم الحلوة ونشاطكم تقدروا تخلقوا عالم تاني مختلف تماما عن الروتين الكئيب اللي عايشينه بقالنا تلات سنين
فكرة الاستضافة ديه فكرة جميلة جدا وان كنت معرفش امكانية تنفيذها في كليتنا لكن ليه منحاولش
كل كاتب ليه جروب علي الفيسبوك ان مكانش ليه موقع رسمي علي الانترنت ونقدر نتواصل معاه بسهولة
شوفي نفسك تستضيفي مين ومن بداية السنة الدراسية باذن الله نشوف ايه الموافقات اللازمة علشان نستضيف حد ونسعي ونحاول وبكده نقدر نكون انجزنا شيء
شكرا ليكي بجد يا ستوب
that's the spirit
يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 632484 .
stop
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
stop

انثى
الهوايات : مع نفسي
المزاج : تمام جداااا

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالخميس 16 يوليو 2009 - 23:35

Beatrice كتب:
stop كتب:

حقيقي يا ستوب انتي متتخيليش مدي سعادتي برايك وتفاعلك وبروحك الحلوة
تصدقيني لو قولتلك اني وانا بكتب الموضوع كنت بفكر فيكي وفي دفعتك
ماشاء الله بروحكم الحلوة ونشاطكم تقدروا تخلقوا عالم تاني مختلف تماما عن الروتين الكئيب اللي عايشينه بقالنا تلات سنين
فكرة الاستضافة ديه فكرة جميلة جدا وان كنت معرفش امكانية تنفيذها في كليتنا لكن ليه منحاولش
كل كاتب ليه جروب علي الفيسبوك ان مكانش ليه موقع رسمي علي الانترنت ونقدر نتواصل معاه بسهولة
شوفي نفسك تستضيفي مين ومن بداية السنة الدراسية باذن الله نشوف ايه الموافقات اللازمة علشان نستضيف حد ونسعي ونحاول وبكده نقدر نكون انجزنا شيء
شكرا ليكي بجد يا ستوب
that's the spirit
يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 632484 .

ربنا يخليك يا رب

بصى احنا لو هنستضيف حد
يبق حد مشهور جدا عند الشباب بيحبوه مش نستضيف ومنلاقيش حد يطلع الندوة الى ها تتعمل زى ما فى جامعه القاهره وعين شمس واسكندريه بيستضيفوا ممثلين وكتاب ورجال دين مشهورين بتلاقى المسرح مليان عايزين بجد بس يا ترى ممكن حد يرضى يجى الحمام قصدى الكليه دى يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 205251
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالخميس 16 يوليو 2009 - 23:38

على العموم ربنا يوفقكم وتحاولوا تعملوا الاستضافة دي
اكيد الموافقات دي مطلوبة
والاستضافات دي مش متعبة علشان تجدوا الموافقة منها
اكيد لو اتعملت ربنا يسهل ومممكن احضرها باذن الله
Beatrice
عضو ماسي
عضو ماسي
Beatrice

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالأحد 19 يوليو 2009 - 9:21

عمر كتب:

هههههههههههههههههه
هيه دي الأفكار ولا بلاش
اللي يغيظ في الموضوع انهم كل سنة يقعدوا يعملوا نيولوك للمباني المهكعة اللي في الكلية والوضع هوهو مش عارفة معتزين بيها علي ايه؟!
وبالنسبة للجنينة الشعرا اللي ورا "علي راي ستوب" بقالها اربع سنين موجودة محدش فكر يعمل فيها اي حاجة
نيجي نتكلم ونقول مبني جديد كافيتريا اي شيء يحسسنا بادميتنا في الكلية يردوا الرد اللي اتحفظ خلاص ان شاء الله مقر الكلية هيتغير مع افتتاح جامعة دمياط" موت يااااا........."
طيب ليه عملتوا سور اتكلف علي حد ماسمعت 200 ألف جنيه
الطلبة كانوا اولي بالفلوس دي كان يتعملنا مبني محترم
بجد كل مااتخيل شكلنا واحنا بنلف ورا دكتور او ورا معيدة علشان نلاقي مكان ناخد فيه محاضرة اتحسر علي التعليم اللي اتعلمته علشان تبقي نهايتي اداب دمياط

شكرا علي حلمك يا عمر
يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 928775
Hollo
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
Hollo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالثلاثاء 21 يوليو 2009 - 1:30

انا بحلم ان كليتنا تكون اوسع كده وتكون فيها كافيتريا ومكتبه عدله وزي الناس وكمان تكون شكلها كليه وليها برستيج وسط الكليات التانيه بدل ما احنا حضانه كده جنبهم والله هههههههههههههههههههههه
وكمان هموت على نشاط مسرحي ومسرحيات كده تشرف لاني بجد بحب المجال ده جدا ومفتقداه بجد ف كليتنا
يلا بقى هو الكلام بفلوس؟؟

تسلم ايدك يا بياترس والله متالق ديما يا معلم يا كبييييييييييييييييييييييييييييير يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 661769 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 376922 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 376922
هاني السعدي
عضو مميز
عضو مميز
هاني السعدي

ذكر
الهوايات : وطني
المزاج : متقلب

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالثلاثاء 21 يوليو 2009 - 12:02

بحلم إن كل الطلبة ينضموا لجمعية شباب المستقبل برئاسة السيد جمال مبارك علشان ينضفوا من الأفكار الجايفة اللي في راسهم يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 408824
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالأربعاء 22 يوليو 2009 - 17:44

هاني السعدي كتب:
بحلم إن كل الطلبة ينضموا لجمعية شباب المستقبل برئاسة السيد جمال مبارك علشان ينضفوا من الأفكار الجايفة اللي في راسهم يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 408824
ايه اللى دخل الرئيس جمال مبارك فى الموضوع
احنا بنتكلم عن الحلم ان كليتنا تتطور
ايه اللى دخل جمعية شباب المستقبل بكلية اداب
بصراحة مش عارف يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 370481
Beatrice
عضو ماسي
عضو ماسي
Beatrice

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2009 - 19:54

Hollo كتب:
انا بحلم ان كليتنا تكون اوسع كده وتكون فيها كافيتريا ومكتبه عدله وزي الناس وكمان تكون شكلها كليه وليها برستيج وسط الكليات التانيه بدل ما احنا حضانه كده جنبهم والله هههههههههههههههههههههه
وكمان هموت على نشاط مسرحي ومسرحيات كده تشرف لاني بجد بحب المجال ده جدا ومفتقداه بجد ف كليتنا
يلا بقى هو الكلام بفلوس؟؟

تسلم ايدك يا بياترس والله متالق ديما يا معلم يا كبييييييييييييييييييييييييييييير يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 661769 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 376922 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 376922
ايا هلا والله
ايادي النور يا دي الهنا الست هوللو عندنا
ليه يا ابلة هوللو متعمليش اسرة وتبدأي النشاط المسرحي وتعملي المسرحيات اللي نفسك فيها وانا اول واحدة هتكون معاكي بس اتجدعني انتي بس وتوكلي علي الله
انتي النشاط المسرحي تعملي مسرحيات
وستوب النشاط الاعلامي تعمل ندوات
بالنسبة للفلوس فلما نتقابل باذن الله ليكي عندي ربع جنيه
ومتحلميش باكتر من كده
حد لسه عايز يحلم معانا؟!!!!!!!!!!
يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 89143
Beatrice
عضو ماسي
عضو ماسي
Beatrice

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2009 - 20:00

Hareef كتب:
هاني السعدي كتب:
ولا انا عارفة ايه العلاقة؟!!!
هاني ياريتك قرأت كلمة واحدة من الموضوع علشان تعرف ان الموضوع خاص باحلامنا عن كليتنا
كلية الاداب بدمياط
لكل مقام مقال
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2009 - 20:03

Beatrice كتب:
Hareef كتب:
هاني السعدي كتب:
ولا انا عارفة ايه العلاقة؟!!!
هاني ياريتك قرأت كلمة واحدة من الموضوع علشان تعرف ان الموضوع خاص باحلامنا عن كليتنا
كلية الاداب بدمياط
لكل مقام مقال
بيلبخ يا بيتريس
سيبك منه
اصل هو كده عاوز يدخل باي طريقة علشان يبين انه من الحزب الوطني
يا سيدى اهلا بالحزب الوطني
والله ما في حد من الحزب الوطني يروح اى مكان يقول انه حزب وطني
اعمل سلسلة فى رقبتك عليها الحزب الوطني علشان يعرفوا انك من الحزب
كلام غريب جدا
لا حول ولا قوة الا بالله
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر
البلد : مصر المهروسة .. اقصد المحروسة

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2009 - 22:33

الحلم كنا بنحلمه ونكمله من بعضنا

مش عايز افسد جمال الموضوع بكرسى متشائم فى الكلوب

انتى روحك حلوة اوى يا بياتريس ومتفاءلة جدا

.... شابوه ليكى على روحك وطموحك وتفاؤلك

على فكرة انا كنت زيك كده زمان
قبل ما تراب الفساد ينتشر ويعمى عينى المتفاءلة النقية
قبل الظروف والمشاكل ما تكسر طموحى واملى فى بكرة

استمرى .. انتى احسن

ا
https://facebook.com
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2009 - 22:38

تفائلي يا بيتريس
ولنا لله جميعا فى هذه الحياة
ربنا معاكى ومعانا بيتريس
Beatrice
عضو ماسي
عضو ماسي
Beatrice

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالسبت 25 يوليو 2009 - 0:23

محمدسميرهجام كتب:
الحلم كنا بنحلمه ونكمله من بعضنا

مش عايز افسد جمال الموضوع بكرسى متشائم فى الكلوب

انتى روحك حلوة اوى يا بياتريس ومتفاءلة جدا

.... شابوه ليكى على روحك وطموحك وتفاؤلك

على فكرة انا كنت زيك كده زمان
قبل ما تراب الفساد ينتشر ويعمى عينى المتفاءلة النقية
قبل الظروف والمشاكل ما تكسر طموحى واملى فى بكرة

استمرى .. انتى احسن

ا
ليه بس يا محمد
ده وجودك نور الموضوع
انا بحلم وقلت تشاركوني الحلم
احلام كتير ماتت جوانا اهيه محاولة لانقاذ الباقي
اياريت ترجع وتشرفنا تاني بمشاركاتك يا محمد
انتا الوحيداللي فينا اللي حاول يحول الحلم حقيقة
فياريت تفيدنا بخبرتك
نعمل ايه لو حبينا نعمل اسرة
او لو حبينا نستضيف حد
او نعمل نشاط مسرحي او رحلة
ياريت تفيدنا جايز ناس يكون حظها احسن من حظنا وتقدر تعمل حاجة
وحتي لو معملناش
ادينا حلمنا
ولا ايه؟!!!!!!!!
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر
البلد : مصر المهروسة .. اقصد المحروسة

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالأحد 26 يوليو 2009 - 10:47

عشان تعملى اسرة
هتروحى لمدير رعاية الشباب - ايا كان - وتقعدى تزنى عليه لحد ما يديكى الورق اللى هتنفذيه حاجة كده شبه كراسة الشروط هتنفذيها وتجيبى اعضائك والدكتور المشرف عليكى - رائد الاسرة -
وعشرين جنيه باين عشان كل عضو الرعاية بتاخد عليه جنيه
وبعدين تطلعى بالورق ده على قائد الحرس - ايا كان هو مين - هيقلك سيبى الورق عندى شوية وهيقعد يعذبك اسبوع
ال ايه بيفحص الأسامى وهو لا بيفحص ولا حاجة كل اللى بيعمله انه بيستنى لما الاتحاد يتزور ويتكوس - مشتقة من كوسة - وبعد ما يحطوا اسامى الاتحاد ويبدأ يمارس عمله يديكى الورق - لو ادهولك - وتطلعى بيه لشئون الطلاب تحديدا لمدام نانا وهى شخصية محترمة جدا بتفحص الأسامى تمهيدا للموافقة عليها
هى برضه لا بتفحص ولا حاجة
للأسف هى بتستنى امر الامضا من فوق
لما يجيها أوامر انها تأخر الامضا دى مش بتقدر تخالف الأوامر
لو ربنا كرمك وخدتى الامضا بتروحى لمدير رعاية الشباب عشان تسجلى الأسرة
بالمناسبة عمرى ما لقيت مدير رعاية شباب كويس ابدا ... ابدا
هيقولك استنى يابنتى لما تروح المنصورة وتتمضى من الجامعة
وعشان ده يحصل قدامك من اسبوع لاسبوعين - لو الامور مشت كالمعتاد -
وبعدها يقولك جو اون
تيجى تعملى اى نشاط - لو حتى هتوزعى مناديل ع الطلبة -
لازم تاخدى سبع موافقات
امين لجنة الاسر بالاتحاد
مدير رعاية الشباب
الدكتور المشرف ع الاسرة - رائد الاسرة -
الدكتور المشرف على لجنة الأسر بالاتحاد
وكيل الكلية لشئون الطلاب
عميد الكلية
قائد الحرس
لو حصل ان حد مرضاش يمضى من السبعة .. مفيش حاجة هتم
لو جيتى تستضيفى اى شخصية من بره لازم الامر ده يكون منوط بعمله من البداية للنهاية قائد الحرس ويعرف قبلها بكتير عشان يبلغ قياداته فى مديرية الامن عشان يكشفوا عنه - لا يكون اخوانى ولا حاجة -
وغالبا بيرفضوا

انا مش بقعد الامور بس ده فعلا اللى بيحصل لما تقولى يا نشاط وتحاولى تعملى حاجة على ارض الواقع
واللى هيصعب عليكوا الامر انكو بنات
عامة انا هستميت وهموت نفسى عشان اعمل اسرة ناجحة فلو حبيتى انتى او اى حد معاكى انه ينضم لينا
صدقينى هكون فى غاية السعادة وهقولك
حللتى اهلا ونزلتى سهلا
ربنا معاكى ومعانا
قولى امين
https://facebook.com
Noha
عضو ماسي
عضو ماسي
Noha

انثى
البلد : دمياط
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالأربعاء 29 يوليو 2009 - 17:55

كتر الف خيركم
انتوا الحقيقة طمنتونى
انتوا كتير منكم قرب يتخرج انا لسة جاى لى نتيجة التنسيق من كام يوم اداب دمياط
وبمجموع كويس لانى جايبة 91 ادبى يعنى ممكن كنت اختار غيرها
انا كدة جالى احباط
DODO
عضو جديد
عضو جديد

انثى
البلد : بورسعيد
الهوايات : رئيسة جمهورية نفسى
المزاج : زى البحر يارااااااااايق يا اما ياساااااااااااااتر

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالخميس 6 أغسطس 2009 - 15:15

موضوع جميل جدا واكثر من روعة ميرسى جدا على الموضوع دا

وعلى فكرة ناس كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير كتيييييييييييييييييييييييييييييييييير كتيييييييييييييييييييييييير جدا بيحلموا وبيتمنوا ان كليتنا تتطور

وانا واحدة من الناس الكتيييييييييير اللى بيحلموا بتطوير الكلية شكلا وموضوعا بصراحة انا بقالى سنتين فى الكلية دى وعمرى مشوفت فيها اى حاجة كويسة ابدا ابدا ابدا ولا عمرى حسيت انها كلية اصلا

انا مرة صدقت نفسى ان انا فى كلية وكان فى دكتور معين طالب مننا بحث روحت المكان الى بيقولوا عليه دا مكتبة الكلية اسال على 4 كتب ذات قيمة ادبية عالية جدا بس اظهار ان الكتب دى كانت وقتها فى مشوار بس بلا عودة

دى حاجة حاجة تانية بقى فى منتهى الاسف وبجد بجد دى اكبر مهذلة
ان احنا نفضل راحين جاين ورا الدكتور تلت اربع ساعات علشان ندور على مدرج فاضى ناخد فيه محاضرة لمدة ساعة او اقل
وغيرها وغيرها وغيرها من اكبر واضخم المهاذل اللى بنواجهها كلنا فى اجمل وارق واحلى مكان فى العالم "كليتنا العظيمة كلية الاداب بدمياط"

افكار الزميل عمر جامدة جدا وبجد عبقرى بس احنا بنكلم مين؟؟؟؟؟؟!!!!

وبعدين مفيش حد عاجبه الحال دا ابدا لا الطالبة ولا الدكاترة فمش فاهمة بقى احنا ليه مستمرين على الوضع دا !!
يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 721390 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 721390 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 721390 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 721390 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 205251 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 205251 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 75414 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 75414 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 75414

وانا على اتمم الاستعداد ان اعمل اى حاجة علشان نغيرها ونتطورها على قد مانقدرولو كل واحد عمل حاجة ولو بسيطة هتبقى فالاخر حاجة كبيييييييييرة جدا وجامدة جدا

بس ياريت نححق اى حاجة حتى لو بسيطة ومايكونش مجرد كلام والسلام

يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 847608 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 847608 يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا 847608

وعموما الموضوع تحفة وميرسى على المجهود
Heba Hamdy
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا   يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا Icon_minitimeالأربعاء 14 أكتوبر 2009 - 16:14

EL7lom ELgamel we el bet el so3'ir kolh ra7 kolh etksr kolh at3'ir

y3ne 2ol eh bs

يللا نحلم يلا نغير شكل كليتنا
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» ايه رايكوا لو نغير العالم !!!!!!!
» تعالى نحلم من جديد
» قوانين قسم كليتنا ....هام لجميع الأعضاء
» كليتنا .. على هواء اذاعة الشباب والرياضة
» افتتاح حمام سباحة أوليمبى فى كليتنا المجيدة