stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

stop

منتدى شباب بجد

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك

halaonline
Noor
رهينة الأحزان
kindheart
smile
جيرسى
freekeko
shemo
bosi_cat
نرمين
sadstanza
soledad2
shereen
Hollo
semsema
الحريف
nora mahmoud
magic girl
sweety yaso
Nada ElMalky
عمر
محمدسميرهجام
26 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر
البلد : مصر المهروسة .. اقصد المحروسة
المزاج : متقلب

اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Empty
مُساهمةموضوع: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 15:31

هذه اشياء جميلة تفعلها و تشعر بها عندما تستغرق فى حالة حزن عميقة
حيث انك لا تفعل هذه الاشياء او حتى تفكر بها بينما تعيش فى حالتك الطبيعية ومزاجك المعتاد

ومن هذه الاشياء

الشرود بنظرك بعيدا عن الناس والدنيا والاستغراق فى عالمك الخاص الذى تعيش فيه وحدك دون مضايقة من احد او مزاحمة من اى كائن كان حياة تعيشها وحيدا هناك على خلفية موسيقى هادئة لعمر خيرت او موتزارت
تقوم بغسل روحك وتنقية قلبك من الشوائب والشرور

مشيك بمفردك وحيدا بموازاة النيل وانت تنظر الى الضوء اللامع المترائى لك اثناء تداخل الامواج واحتضانها لبعضها ..

الحنين الى اشياء مجهولة ... وانتظار اشياء اخرى لا تأتى ابدا ... وتذكر اصوات من الماضى مات اصحابها وفارقوا الحياة منذ زمن لكن نبرات اصواتهم لا تفارق طبلة اذنك ابدا

اعتزال الضحكات العالية الصاخبة والاكتفاء ببسمة حزينة حانية مليئة بالشجن وتتميز هذه البسمة بعيونك الصامتة التى لا تضحك و التى رأت اهوالا كثيرا
.. لو امعن احدهم النظر فيهم ربما يجد بقايا دموع او دموع توشك على الفرار ..

عدم سماعك لحديث الاخر والاسترسال بعيدا بعيدا فى خيالاتك الخاصة وعالمك الذى لايراه احد سواك ..

اعتزال الامور التافهة الشائعة بين الناس مثل الثرثرة فى التليفون وحلق الذقن و النميمة والاهتمام بالسيارات والاصرار على التعرف بالفتيات والتعصب للاهلى والانفجار فى وجه من يسخر منك والتصنع والتمثيل ..
كلها امور تنبذها بعنف ولا تفعلها عندما تكون حزينا .. بشدة

الكرسى المداد الذى يقع مباشرة امام البحر و اللذى يشغله جسدك المتراخى بينما تنظر الى الامواج المتلاطمة امامك بعد الواحدة ليلا فى بقعة مظلمة لم يغمرها الضوء ولم يمسها ضجيج الناس وتستمر جلستك هذه حتى شروق الشمس ..

سماعك لاغنية حزينة والتفاعل معها لدرجة ان تدمع عيناك فتذهب لتغسل وجهك كى لا يراك الناس فى مظهر الضعيف - شحط و بيعيط - لا يعلمون ان البكاء هبة منحها الله للرجال ذوى الاحساس العالى والكيان المرهف

استخدام اذنيك اكثر بكثير من فمك والاستماع دون التحدث والزهد فى الثرثرة والاكتفاء بالايماءات والاشارات فى التعامل مع الناس ... البعد الكامل عن اى ضجيج وحب العزلة والاختلاء بالنفس

نظرتك الحانية المشفقة على رجل عجوز طاعن فى السن وتأمل مشيته المكسورة ووجهه المحفور بالتجاعيد
وتستغرق اكثر فى خيالاتك فترى اولاده الجاحدين ... عندما رباهم تركوه وحين علمهم هجروه ..
ربما تذهب لتأخذ بيده حتى يعبر الطريق بسهولة فيدعو لك دعوة جميلة صادقة منبثقة من اعمق اعماق قلبه ..دعوة خالصة لوجه الله وليست لوجه المصالح او النفاق والمجاملة ..
تشعر بعد دعوته لك بأنك أنجزت شيئا عظيما فى الدنيا فتحس بشجن لذيذ يسرى فى عروقك ..

احساسك العالى جدا بأوجاع الناس وسماع احزانهم وشكوتهم وربما البكاء حين يبكون والسعادة حين يفرحون
فعندما تجد فيلم كوميدى شاهدته كثيرا وتحفظه عن ظهر قلب وبجوارك شخص عزيز تعيس مثلك ..
تحاول بشتى الطرق ان تجعله يلتفت الى اللقطة الكوميدية فى الفيلم ... فيضحك وتنظر الى عيناه المنفعلة بالمشهد وتحس بالرضا عن نفسك لانك فرجت عن انسان وانتشلته من الحزن المسيطر عليه .. تتمنى لو يفعل احدهم هذا معك .. تتمنى .. لكن هذا لا يحدث ابدا

صلاة الفجر جماعة قى المسجد - وبقية الصلوات فى البيت - بدون سبب سوى سماعك للتواشيح الجميلة ما بين الاذان والاقامة والمنبعثة من ابواق المساجد المحيطة بك بينما تمشى وحيدا هائما فى الشوارع الخالية
وفى الخلفية ليل اسود حالك السواد وكائنات مستغرقة فى النوم واخرى تهم بالاستيقاظ
ربما تسمع شخير عم فكرى وقد اخترق من قوته حوائط وحواجز بيته فى الدور الثالث ووصل الى مسامعك وانت تمشى فى الشارع .. تبتستم رغما عنك .. تواصل السير فترى المحال النائمة والتى سوف تصرخ من الحركة و الضجيج بعد سويعات قليلة
تتأمل فى ملكوت الله لا يقطع صوت افكارك سوى اصوات الحيوانات الضالة وهى تتحدث لبعضها بلغة لا تفهمها ينظرون اليك فى دهشة بينما تستمر فى طريقك نحو المسجد كى تغسل همومك بصلاة الفجر
وتسمو بروحك الى عنان السماء عند سماعك لصوت الامام الرخيم الناطق بأيات الله الكريمة
عند انتهاءك من الصلاة والعودة الى قواعدك سالما وفى اللحظة التى تضع فيها رأسك على الوسادة تدرك سر اصرارك على صلاة الفجر جماعة فى المسجد

ضميرك المستيقظ دائما لدرجة ان ترى - فتفوتة عيش - على الاسفلت فتستأذن الذى يسير بجوارك كى يقف حتى تزيحها عن نهر الطريق الى اقرب ركن فى الشارع كى لا يدهسها احد المارة ..

............................................................

كل هذا واكثر تحسه فقط وانت منغمس فى حالة الحزن العميقة التى تنتابك بين الفينة والاخرى والتى تعيش فيها وحدك داخل قوقعتك الخاصة لاترى الا ماتحب ان تراه ولا تسمع الا ماتريد ... تتوغل داخل روحك .. تتعمق داخل قلبك .. تبحث عن اشياء تاهت منك فى خضم الحياة.. وتتعرف على اشياء جميلة لم تتوقع يوما ان تجدها فى نفسك ... تقترب من ذاتك اكثر .. تقترب من قلوب الناس اكثر ... يزيد ادراكك لحقيقة الحياة .. يعلو ايقاع احساسك وتشعر بأنك مجرد احساس يمشى على قدمين ...
تكتسب شفافية وصدق لا مثيل لهما .. تحس بالسلام الداخلى .. يتم تطهير روحك من النقائص والعيوب ... ينتهى خوفك من المستقبل .. تموت بداخلك جينات التوتر و القلق .. تتسق مع ذاتك .. تحس بأنك حقيقى بعيد كل البعد عن التصنع والزيف ..

..
...
....

اصدقائى

كما ان للحزن عيوبه واضراره فانى لا استطع ان اغفل مميزاته وجانبه المضىء الذى يتجلى امامى بوضوح عندما استغرق بشدة فى الحزن ..
كل السطور السابقة توضح الاشياء الجميلة التى تفعلها وتحسها عندما تنغمس فى حالة حزن عميقة ولا تفعلها ابدا فى حالتك الطبيعية ومزاجك المعتاد .. لكن عندما يشتد بك الحزن ويعتصر قلبك الألم
ويطول لأيام وليالى ...
. ترى كل الاشياء بعين اخرى واحساس مختلف

انا شخصيا احاول الاستمتاع بالحزن والاستفادة منه ومحاولة التعايش معه حتى صار من الطبيعى ان تجدونى فى اغلب الاوقات حزينا بائسا .. لكن بالرغم من هذا راضيا منسجما متسقا مع هذا الحزن

انا ارى انه من الممكن لنا جميعا ان نستمتع بحالة الحزن ونستفد منها
الا تتفقون معى فى هذا ؟؟

عدل سابقا من قبل محمدسميرهجام في الأحد 9 أغسطس 2009 - 20:11 عدل 3 مرات
https://facebook.com
عمر
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة

ذكر
البلد : دمياط
الهوايات : شطرنج - رياضة (حديد-لياقة-جري-سباحة بظروفها) - قراءة ..كفاية عليكوا كدا
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 15:58

موضوع جميل وكلمات رائعة ومشاعر صادقة لحالة عشتها مع إنسان جميل النهاردة ولدت الموضوع ده . اتشرفت أني أول واحد يرد ويصقف لك على الموضوع ده

اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815
http://www.stop.1talk.net
Nada ElMalky
عضو ماسي
عضو ماسي
Nada ElMalky

انثى
البلد : درة الشرق
الهوايات : كتابة وقراءة الخواطر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 16:03

جميله اوي اوي
تعمقت فيها اوي واتاثرت جدا
انا حالة الحزن دي غالبا مرتكزه جوايا بس للاسف مش بحس بمزاياها بحس انها هتفضل فيا علطول ومش هتفييدني بحاجه
وفي الاخر اقولك للامام للابد
دي اجمل ما كتبت وهفضل فكراها
دمت متالقا
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 19:01

عمر كتب:
موضوع جميل وكلمات رائعة ومشاعر صادقة لحالة عشتها مع إنسان جميل النهاردة ولدت الموضوع ده . اتشرفت أني أول واحد يرد ويصقف لك على الموضوع ده

اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815

عمر رد يا جماعة
بس مش عايز اكتر من كده
اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 632484
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 19:04

-.English fan-. كتب:
جميله اوي اوي
تعمقت فيها اوي واتاثرت جدا
انا حالة الحزن دي غالبا مرتكزه جوايا بس للاسف مش بحس بمزاياها بحس انها هتفضل فيا علطول ومش هتفييدني بحاجه
وفي الاخر اقولك للامام للابد
دي اجمل ما كتبت وهفضل فكراها
دمت متالقا
بصى يا انجلش لو لقيتى انك مش عارفة تتخلصى من الحزن
حاولى بقى تستفيدى منه
بطريقتك انتى او بطريقتى او بأى طريقة
المهم تستفيدى
شكرا على ردك الاكتر من رائع
دمتى بخير
sweety yaso
عضو ماسي
عضو ماسي
sweety yaso

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 19:47

موضوع اكتر من رائع يامحمد
وانا فعلا بحب اكون في حالة حزن مش عارفة ليه مع اني بحب اضحك مع اصحابي وكل اللي معايا بس اكتر الوقت بحب فعلا اكون مع نفسي في حالة حزن ده انا كنت مفكرة ان دي حاجة مش كويسة وهتقلب معايا اكتئاب بس بجد انا بستمتع جدا اني اكون في الحالة الهادية دي مع نفسي يعني
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا يامحمد عالكلام الجامد ده انا بجد حاسة اني انا اللي كتباه هههههههههه
اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815 اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815 اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 20:19

sweety yaso كتب:
موضوع اكتر من رائع يامحمد
وانا فعلا بحب اكون في حالة حزن مش عارفة ليه مع اني بحب اضحك مع اصحابي وكل اللي معايا بس اكتر الوقت بحب فعلا اكون مع نفسي في حالة حزن ده انا كنت مفكرة ان دي حاجة مش كويسة وهتقلب معايا اكتئاب بس بجد انا بستمتع جدا اني اكون في الحالة الهادية دي مع نفسي يعني
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا يامحمد عالكلام الجامد ده انا بجد حاسة اني انا اللي كتباه هههههههههه
اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815 اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815 اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815

شكرا يا ياسو يعنى موافقانى على كلامى اهو
طبعا كالعادة تعليق جميل من شخصية اجمل
وجودك بيدى قيمة للى بكتبه ياسويتى
شكرا
magic girl
عضو ماسي
عضو ماسي
magic girl

انثى
البلد : الجيزة_ ش.الهرم
الهوايات : النت ,, الرسم
المزاج : ربنا يكرمنا فى الثانويه ,أدعوووووووووولى

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 20:31

حلوة اوى اوى اوى اوى من هنا للسنه اللى جايه يا هجام بصراحه
متالق دائما
من نجاح لنجاح ان شاء الله
ربنا يوفقك تستاهل التحيه بصراحه
http://google.com
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 20:40

magic girl كتب:
حلوة اوى اوى اوى اوى من هنا للسنه اللى جايه يا هجام بصراحه
متالق دائما
من نجاح لنجاح ان شاء الله
ربنا يوفقك تستاهل التحيه بصراحه

يارب يخليييييييييييكى يا ماجيكو
nora mahmoud
عضو فضي
عضو  فضي
nora mahmoud

انثى
المزاج : كله بستر ربنا

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 21:37

موضوع هايل هايل هايل
حلو اوى بجد وحاسة كدة ان فى حاجات كتير قريبة منى انا عن نفسي جوايا دايما نبرة حزن مهما كنت بضحك وفرحانة بس دايما ببقي فى حزن داخلى مش ظاهر لحد غيري انا او لحد بفهمنى اوى
دمت متالقاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815 اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر
المزاج : الحمد لله على كل حال

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 21:37

موضوع زى الفل
وفعلا كل اللى انت يا هجام بتقوله كلام صح فعلا
شاعر جميل
اكيد ابيات هتكون جميلة لشاعر جميل اسمه هجام
فعلا بدون مجاملة راااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائعة
تسلم ايدك يا جميل اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 376922 اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 376922
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 21:43

nora mahmoud كتب:
موضوع هايل هايل هايل
حلو اوى بجد وحاسة كدة ان فى حاجات كتير قريبة منى انا عن نفسي جوايا دايما نبرة حزن مهما كنت بضحك وفرحانة بس دايما ببقي فى حزن داخلى مش ظاهر لحد غيري انا او لحد بفهمنى اوى
دمت متالقاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815 اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815

كلامك زى الفل والله يانورا
احنا فيه ركن فى قلبنا الحزن فيه اخد سويت
مش بيفارقنا ابدا مهما ضحكنا
لدرجة اننا لما بنضحك جامد بنقول
اللهم اجعله خير
شكرا
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالجمعة 7 أغسطس 2009 - 21:44

Hareef كتب:
موضوع زى الفل
وفعلا كل اللى انت يا هجام بتقوله كلام صح فعلا
شاعر جميل
اكيد ابيات هتكون جميلة لشاعر جميل اسمه هجام
فعلا بدون مجاملة راااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائعة
تسلم ايدك يا جميل اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 376922 اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 376922

تسلم ايدك انت لانها نورتنى وعلقت ع الموضوع
شكرا يا لولو
دمت متالقا فى سماء المنتدى
بيس
semsema
عضو ماسي
عضو ماسي
semsema

انثى
البلد : Damietta

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالسبت 8 أغسطس 2009 - 3:36

سماعك لاغنية حزينة والتفاعل معها لدرجة ان تدمع عيناك فتذهب لتغسل وجهك كى لا يراك الناس فى مظهر الضعيف - شحط و بيعيط - لا يعلمون ان البكاء هبة منحها الله للرجال ذوى الاحساس العالى والكيان المرهف

احساسك العالى جدا بأوجاع الناس وسماع احزانهم وشكوتهم وربما البكاء حين يبكون والسعادة حين يفرحون
فعندما تجد فيلم كوميدى شاهدته كثيرا وتحفظه عن ظهر قلب وبجوارك شخص عزيز تعيس مثلك ..
تحاول بشتى الطرق ان تجعله يلتفت الى اللقطة الكوميدية فى الفيلم ... فيضحك وتنظر الى عيناه المنفعلة بالمشهد وتحس بالرضا عن نفسك لانك فرجت عن انسان وانتشلته من الحزن المسيطر عليه .. تتمنى لو يفعل احدهم هذا معك .. تتمنى .. لكن هذا لا يحدث ابدا .

مفيش كلام بعد كلامك يا محمد
انت جبت من الاخر والله
واسمحلي اعلق علي كلامك و ارد علي سؤالك بأغنية شهيرة اوي اكيد عارفها ..
((مقدورك انت تمضي ابدا في بحر الحب بغير قلوع
وتكون حياتك طول العمر طول العمر كتاب دموووع
مقدورك ان تبقي مسجونا بين الماء وبين النـــــــــــــار..))
بجد مش هلاقي كلام زي كلامه علشان ارد بيه لان كلامه وصلي اوووي زي ما كلامك وصلي ووصل لناس كتيرة
وبجد متفقة معاك اوي لان الواحد اصلا مبيلقيش نفسو اللي في الحزن
ودي الحاله اللي في الغالب بنبقي عليها كلنا
مش لوحدك يا محمد .... احنا كتييييير اوووي....
فعلشان كدا هقولك ربنا كبيييييييييييييير.
Hollo
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
Hollo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالسبت 8 أغسطس 2009 - 6:55

اولا ...شكرا ليك يا محمد على موضوعك الجميل ده وفكره الموضوع ف حد ذاتها روعه اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 859395 ..اللهم لا حسد يعني اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 977193

بس عن نفسي بستمتع بحزني ف حاله واحده بس......النووووووووووووووووووووووووووووم اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 975966 اه بجد اكتر وقت ممكن انام فيه بمنتهى الراحه ..لما بتضايق هههههههههههههههههه عشان كده الحمد لله بشتكي من قله النوم اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 555617 ....

بس بالنسبه لكل اللي انت كتبته ده...اه انتو بتستمعو بالحزن ده وجميل اوي انكم تتعلمو منه كمان والاجمل ان حزنكم ده يقويكم....بس ليه منحاولش اننا نغير من حزننا ده؟؟ بمعني..ليه منتحداش الجزن ده...سيدنا عمر بن الخطاب قال "لو كان الفقر رجلا لقتلته" رضي الله عنه وارضاه..

ليه احنا منقولش ان "لو كان الحزن رجلا لسحقته". ....جميل ان الواحد قلبه يفضل صاحي ويحس ويتالم وتمر على قلبك مشاعر مختلفه كتير...بس الاجمل لما تحس ان الدنيا ضااااقت بيك وعليك اوي وفجاه تتحداها وتنتصر عليها وسعتها بس تحس ان انت طهرت روحك بجد وتتبدل حياتك للاجمل ان شاء الله...

اسفه لو طولت او اتفلسفت هههههههههههههههههههه بس بجد ملقيتش غير الرد ده عشان احييك ع الموضوع واعلق عليه...تحياتي اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 632484
shereen
عضو ذهبي
عضو ذهبي
shereen

انثى
البلد : no comment
الهوايات : still searching
المزاج : !؟!ماليش مزاج؟!؟

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالسبت 8 أغسطس 2009 - 7:04

كلام صح جدا فعلا الحزن بيطلع ابداع لما تكون بتعرف تكتب
و الحزن بيطلع رسومات روعه ده بيعمل حاجات كتير
و الفرح و كل حاجه بتعمل حاجات بس مش اكتر من الحزن لان الحزن بيمتلك كل المشاعر تقريبا
مش فاهمه انا بقول ايه يمكن علشان نفسي انام
بس المهم عندك حق
شكرا على التوبيك و العنوان جميل جدا اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 632484
soledad2
عضو معلــــم
عضو معلــــم
soledad2

انثى
البلد : دمياط الحبيبة
الهوايات : الاشتغالات والمقالب
المزاج : هيمانة

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالسبت 8 أغسطس 2009 - 9:36

موضوع جاااااامد يا محمد اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 219975
انا كنت هرد امبارح بس الموضوع خلانى ابكى لان كل كلمة فيه صادقة قوى اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 721390
مرة تانية شكررررررررا اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 632484
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالأحد 9 أغسطس 2009 - 20:09

semsema كتب:

تحاول بشتى الطرق ان تجعله يلتفت الى اللقطة الكوميدية فى الفيلم ... فيضحك وتنظر الى عيناه المنفعلة بالمشهد وتحس بالرضا عن نفسك لانك فرجت عن انسان وانتشلته من الحزن المسيطر عليه .. تتمنى لو يفعل احدهم هذا معك .. تتمنى .. لكن هذا لا يحدث ابدا .

مفيش كلام بعد كلامك يا محمد
انت جبت من الاخر والله
واسمحلي اعلق علي كلامك و ارد علي سؤالك بأغنية شهيرة اوي اكيد عارفها ..
((مقدورك انت تمضي ابدا في بحر الحب بغير قلوع
وتكون حياتك طول العمر طول العمر كتاب دموووع
مقدورك ان تبقي مسجونا بين الماء وبين النـــــــــــــار..))
بجد مش هلاقي كلام زي كلامه علشان ارد بيه لان كلامه وصلي اوووي زي ما كلامك وصلي ووصل لناس كتيرة
وبجد متفقة معاك اوي لان الواحد اصلا مبيلقيش نفسو اللي في الحزن
ودي الحاله اللي في الغالب بنبقي عليها كلنا
مش لوحدك يا محمد .... احنا كتييييير اوووي....
فعلشان كدا هقولك ربنا كبيييييييييييييير.

ربنا كبير اوى يا سمسم
ربنا معانا
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالأحد 9 أغسطس 2009 - 20:16

Hollo كتب:
اولا ...شكرا ليك يا محمد على موضوعك الجميل ده وفكره الموضوع ف حد ذاتها روعه اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 859395 ..اللهم لا حسد يعني اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 977193

بس عن نفسي بستمتع بحزني ف حاله واحده بس......النووووووووووووووووووووووووووووم اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 975966 اه بجد اكتر وقت ممكن انام فيه بمنتهى الراحه ..لما بتضايق هههههههههههههههههه عشان كده الحمد لله بشتكي من قله النوم اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 555617 ....

بس بالنسبه لكل اللي انت كتبته ده...اه انتو بتستمعو بالحزن ده وجميل اوي انكم تتعلمو منه كمان والاجمل ان حزنكم ده يقويكم....بس ليه منحاولش اننا نغير من حزننا ده؟؟ بمعني..ليه منتحداش الجزن ده...سيدنا عمر بن الخطاب قال "لو كان الفقر رجلا لقتلته" رضي الله عنه وارضاه..

ليه احنا منقولش ان "لو كان الحزن رجلا لسحقته". ....جميل ان الواحد قلبه يفضل صاحي ويحس ويتالم وتمر على قلبك مشاعر مختلفه كتير...بس الاجمل لما تحس ان الدنيا ضااااقت بيك وعليك اوي وفجاه تتحداها وتنتصر عليها وسعتها بس تحس ان انت طهرت روحك بجد وتتبدل حياتك للاجمل ان شاء الله...

اسفه لو طولت او اتفلسفت هههههههههههههههههههه بس بجد ملقيتش غير الرد ده عشان احييك ع الموضوع واعلق عليه...تحياتي اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 632484

ياهولو انا انسان متفائل ومرح بطبيعى وده واضح للعيان
والكلام الللى بتقوليه كلنا عارفينه طبعا
بس خلاص احنا دخلنا مرحلة حزن ومش قادرين نخرج - مش بايدنا - ولو بايدنا مكنش عدى على اى انسان فى العالم لحظة حزن واحدة لكن صدقينى مش بنقدر حتى لو صممنا وضحنا بالعافية الضحكة هتطلع صفرة مش من القلب ومش هنبقى حقيقيين وهيبقى باين اننا بنمثل
فنا بقول طالما الحزن موجود فليه مش نستفيد منه او نحاول التعايش معاه
شكرا لتعليقك النقدى الجميل
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالأحد 9 أغسطس 2009 - 20:29

shereen كتب:
كلام صح جدا فعلا الحزن بيطلع ابداع لما تكون بتعرف تكتب
و الحزن بيطلع رسومات روعه ده بيعمل حاجات كتير
و الفرح و كل حاجه بتعمل حاجات بس مش اكتر من الحزن لان الحزن بيمتلك كل المشاعر تقريبا
مش فاهمه انا بقول ايه يمكن علشان نفسي انام
بس المهم عندك حق
شكرا على التوبيك و العنوان جميل جدا اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 632484

لا انتى اكيد فاهمة انتى بتقولى ايه
لان كل اللى قلتيه فوق ممكن يضاف للموضوع
شكلك بتعرفى تكتبى
شكرا
sadstanza
عضو ماسي
عضو ماسي
sadstanza

انثى
المزاج : متفائلة ان شاء الله

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالأحد 9 أغسطس 2009 - 20:30

بجد مش عارفة ارد
كلمة احساس عالى قليلة قوى
اكتب لنفسك الرد الى ممكن يرضيك
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالأحد 9 أغسطس 2009 - 20:33

solidad2 كتب:
موضوع جاااااامد يا محمد اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 219975
انا كنت هرد امبارح بس الموضوع خلانى ابكى لان كل كلمة فيه صادقة قوى اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 721390
مرة تانية شكررررررررا اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 632484

يعنى انا بكتب موضوع زى ده عشان منبكيش تقومى تبكى
مش عارف اعتبر ده مدح للى كتبته و لا عتاب عليه
بس اللى اعرفه انى لازم اقولك
شكرا على كلامك الحلو
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالأحد 9 أغسطس 2009 - 20:41

sadstanza كتب:
بجد مش عارفة ارد
كلمة احساس عالى قليلة قوى
اكتب لنفسك الرد الى ممكن يرضيك

برضه مش عارف اقول ايه
تحياتى يا ساد واسف لو كنت زعلتك من غير ما اقصد قبل كده
نرمين
عضو ماسي
عضو ماسي
نرمين

انثى
الهوايات : ...............
المزاج : .............

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالأحد 9 أغسطس 2009 - 21:24

بجد ومش مجامله موضوع جميل جدا وكلام اجمل
بس انا عاوزه ازود حاجه ان مفيش حد فينا مش حزين كل انسان منا مهما كانت الفرحه اللى فى عينيه بيبقى جواه كميه حزن يمكن صعب انها تتمحى بسهوله الا لو فعلا لقى الانسان اللى يساعده ف انه يشيل شويه من الحزن ده وانا بجد جت عليا فتره كنت بحس ان مفيش حد قادر يفهمنى بس لاقيت ان دى طبيعه الانسان ميستريحش الا لما يلاقى حد بيخفف عنه الحزن ده
وساعات بنزعل من مفيش يعنى من غير سبب بس كله بيعدى ومفيش احلى من اننا نعيش حياتنا برضى ربنا وكله بيعدى واهى ايام وبنعيشها
شكرا ليك يا محمد موضوع كلنا بنحس بيه
bosi_cat
عضو ماسي
عضو ماسي
bosi_cat

انثى
البلد : هو في غيرها...!!!
الهوايات : ........
المزاج : هتتعدل!!!

مُساهمةموضوع: رد: اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك   اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك Icon_minitimeالأحد 9 أغسطس 2009 - 21:27

بص يا محمد انت عارف انت ايه مشكلتك ....بهزر علي فكره.....ان انت عارف ايه اللي جوانا وبتخرجه
وبتحطنا دايما قدام نفسنا ...لأن سعات في ناس كتير مبتحبش تواجه نفسها
طبعا دايما برد علي موضوعاتك متاخره
بس والله مفيش كلام أقوله بعد اللي انت قلته اصل هقول ايه تاني منتا قولت كل حاجه
اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 928775 اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك 166815

اســـتـــمــتــع بــحــزنــك وطــهــر روحـــــك
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية