stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

stop

منتدى شباب بجد

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز

shemo
HULK
bonbonita
Nada ElMalky
نور العين
مون مون
"*!~RoDy_CuTe~!*"
NaDoOo
nagy123
Hollo
عمر
*ram*
16 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
bonbonita
عضو ذهبي
عضو ذهبي
bonbonita

انثى
البلد : دمياط الجديدة
الهوايات : مع نفسى
المزاج : كووووووول

ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالثلاثاء 23 يونيو 2009 - 15:14

أحمد الخضر كتب:

الحب قبل الزواج مش حرام ف حدود الشرع

طبعا مقابلات حرام

تليفونات عمال ع بطال حرام

اي حاجه فيها اثاره للشهوه حرام

ف شء اسمه الحب العفيف وهو الحب الروحي الخالي من الجوارح

والجوارح هي اجزاء الجسد

ومن رائي الشخصي المتواضع محبش ان يكون الكلام ده من ورا الاهل ولازم اهلك واهلها يبقوا عارفين

وكلامك معاها يبقي قليل جدا يعني ف مشكله او مصلحه كده لحد ما تقدر تتقدم رسمي

وطبعا لازم ولا بد الهدف منه يبقي الجواز

الحب هو الروح والنقاء وهو اللي بيجعل النفس تصحح كل اعمالها الغلط وبيغيرها لاحسن

اولا متفقة معاك ان الحب العفيف الطاهر شئ جميل اكيد الحب شئ جميل
وكل انسان سواء ولد او بنت نفسة يعيش قصة حب جميلة

بس انت قلت تليفونات عمال ع بطال حرام وكمان قلت ان لازم كلامك معاها يبقي قليل جدا
يعني ف مشكله او مصلحه كده لحد ما تقدر تتقدم رسمي وطبعا لازم ولا بد الهدف منه يبقي الجواز

يعنى من كلامك لازم يكون فى كلام بينهم قبل ما يتقدم رسمى وانت بنفسك قلت ان دة حرام
وطبعا لازم البنت تتكلم معاه علشان تعرف انه انسان كويس بجد وهدفه الاساسى الجواز مظبوط
ايا ريت تكون فهمت قصدى ان الحب شئ جميل بس من غير ما نغضب ربنا سبحانة وتعالى
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالثلاثاء 23 يونيو 2009 - 15:24

بصي يا بونبونيتا الراجل

مبينبش من كلام

الراجل مواقف والكلام مجرد حاجه مساعده

يعني الكلام مش هو الاساس ف العلاقه قبل الجواز

ولازم يبقي قليل و ف حدود

وانا شخصيا مفضلش انه يبقي كلام ف التليفون ف وسائل تانيه زي الشات وكده لان بعتبر الصوت من الجوارح
ثانيا هيبقي فر الرقابه من الاهل اللي هما لازم يبقوا عارفين

وكل حاجه قدامهم ف النور

الف شكر يا بونبونيتا ع كلامك الجميل

وربنا يوفقك يااااااارب ف حياتك لما يحبه ويرضاه

ويكرمك ياااااااااااااااااااااااااارب
رهينة الأحزان
عضو ذهبي
عضو ذهبي
رهينة الأحزان

انثى
البلد : من بلاد الله
الهوايات : مسلمه بحاول اكتب الا جوايه بطرقتى وبرسم
المزاج : مضايقه جدا بس الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالثلاثاء 23 يونيو 2009 - 23:33

من وجهه نظرى
انا اولا حبيت واتحبيت واقدر اقولكم ان الحب اجمل شئ فى الكون
وان فعلا الحب بيقضى على نقط ضعف كتير فى الانسان
وبجد بحمد ربنا انى حبيت شخص يستحق انه يتحب
حافظ عليه بمعنى كلمه حافظ عليه بجد ودة الا مسكنى بيه اكتر وخلانى احبه اكتر
لان نادر لما نلاقى حد كده
لمده 7 سنين واخيرا اتخطبنا احساس جميل جدااااااااااااا
انك تتخطب للانسان الا حبيته ربنا يوفق بنات المسلمين يارب
امين
فانا من وجهه نظرى بعتقد ان الحياة بدون حب مش حياة

بالنسبه للاختيار الا نعيش بيه حياة زوجيه سعيده فانا النقطه دى من وجهه نظرى
تبقا نتجه عن التفاهم بين الطرفين لو فهمين بعض الحياة هتبقا سعيد اوووووووى
بغض النظر بقه فى حب او جواز صالونات لان الاحترام والصدق والتفاهم
بياثروا تاثير ايجابى على الحياة الزوجيه ولما يكتمل كل دة بالحب يبقا
انشاء الله مفيش مشاكل نهائى
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009 - 0:05

الف شكر ليكي يا رهينه

وربنا يكرمك ياااااااااااااااااااااارب

ويجعلكوا لبعض زوجين صالحين واسعد زوجين ويكرمكوا بالذريه الصالحه يااااااااااااااااااااااارب
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009 - 0:06

انتي وكل الاعضاء وكل بنات وشباب المسلمين ياااااااااااااااااااااااااااااارب
Hollo
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
Hollo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 26 يونيو 2009 - 5:16

Hollo كتب:
انا عايزه اقول
اني متخيلش اني ممكن ارتبط بانسان غير لما احبه ويكون قلبي وعقلي مقتنعين بيه بس من غير مااغضب ربنا عزو جل
وعلى فكره انا اعرف ناس اتجوزوا من غير ما يكونو عاشو قصة حب والحمد لله عايشين اسعد من ناس كتيييير ارتبطو عن حب
بس انا قلت رأيي الشخصي
اما بقى الاختيار اللي ممكن يخلينانعيش حياه زوجيه سعيده هو اللي يكون اساسه التدين و الحب والتفاهم والرضا وزي ما رام قالت الصراحه ...
ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395
احب اضيف لرأيي كلام... ان في حاجتين لو متساوش ف الولد والبنت يبقى مينفعش لا حب ولا جواز
الولد"رجولته"=البنت "احترامها"

يعني لازم يبقى في تكافؤ ف المطلبين دول
وبالنسبه للاختيار اضيف لكل ده اهم اختيار "الاحساس بالمشاركه"

شكرا سمارت ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 632484 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 632484
мεso
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
мεso

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالثلاثاء 30 يونيو 2009 - 22:08

فيه ناس تقلك إن الحب بيييجي بعد الجواز ده صحيح بس في ناس بتبقي خايفه ومش عايزه تتجوز ع عماها فبتختبر حب الإنسان اللي قدامها أو اللي قدامه.... وده كويس بس مش شرط بقي الكلام اللي بنشوفه في الأفلام فهمتو قصدي ، قصدي يعني من غير ما نغضب ربنا سبحانه وتعالي ..... والناس اللي إتجوزوا قبل ما يحبو بعض مالهم ما هم سعدا ومبسوطين... فالناس لما ما بتآمنش للحب قبل الجواز بتضطر تلجأ لتزويج الفتاه من غير حب ولا خطوبه حتي يمكن ده من فتره بس لسه فيه ناس كده....... شكراً ع الموضوع الجمييييل يا كبييير ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 219975
عمر
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة

ذكر
البلد : دمياط
الهوايات : شطرنج - رياضة (حديد-لياقة-جري-سباحة بظروفها) - قراءة ..كفاية عليكوا كدا
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 3 يوليو 2011 - 15:30

Hollo كتب:
صح يا رام انتي وعمر بس انا عايزه اقول
اني متخيلش اني ممكن ارتبط بانسان غير لما احبه ويكون قلبي وعقلي مقتنعين بيه بس من غير مااغضب ربنا عزو جل
وعلى فكره انا اعرف ناس اتجوزوا من غير ما يكونو عاشو قصة حب والحمد لله عايشين اسعد من ناس كتيييير ارتبطو عن حب
بس انا قلت رأيي الشخصي
اما بقى الاختيار اللي ممكن يخلينانعيش حياه زوجيه سعيده هو اللي يكون اساسه التدين و الحب والتفاهم والرضا وزي ما رام قالت الصراحه 000شكرا على السؤال
ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 859395

همممم ... والله وجهة نظر ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 977193
http://www.stop.1talk.net
mido.tork
عضو ماسي
عضو ماسي
mido.tork

ذكر
البلد : عشـــاق القـــمر , ءامان يا لالالي
الهوايات : اهوي النفس يهدي , ام يذل النفوس
المزاج : عمـــري ضـــايع ... شـــايف ايـــه ؟

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالأحد 3 يوليو 2011 - 21:08

موضوع مثير للجدل فعلا ... باحييك عليه يا خضر ... وباحيي كل حد اتكلم فيه

واستميحكم عذرا ان اعبر برايي فيه ...

طبعا انا مش مع اللي هايتكلم في الموضوع ده ويقول حلال وحرام , وده لان كتير بيقول حرام وبيلقي نفسه من غير ما يشعر وقع فيه
كتير مننا عاش حب الطفوله , وبني احلام وامال , ورسم في خياله اللحظه اللي هو فيها مع حبيبته ...
بعد شويه بيكبر ... واحيانا الحب ده بيكبر جواه وبيتمكن منه , بس فيه ناس تانيه بتفوق منه وتعرف انه كان مجرد لعب عيال زي ما بيقولوا ...
المشكله انه بيفوق من لعب العيال وبيلعب بعدها لعب الكبار , يعني في الاول والاخير كلنا بنحب قبل الجواز ... او هاقول معظمنا ...

وعشان ماخرجش عن الموضوع اكتر من كده ... انا مع الحب قبل الجواز , بس ده اذا كان فعلا هاينتهي بارتباط ... يعني من الاخر كده لو حبيت واحده ومتاكد من حبك ليها ده , جري ع اهلك واهلها واطلبها تكون شريكة حياتك ...

والباقي بقي اما موافقه ووقتها المفروض هاتكون اسعد مخلوق ع الارض , او رفض ووقتها يبقي لازم تنسي وماتعيش في الدور ... وده اشك فيه

اسف اني طولت ... وشكرا ع الموضوع ال ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 928775
Hollo
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
Hollo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز   ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين 4 يوليو 2011 - 19:30

عمر كتب:
Hollo كتب:
صح يا رام انتي وعمر بس انا عايزه اقول
بس انا قلت رأيي الشخصي
اما بقى الاختيار اللي ممكن يخلينانعيش حياه زوجيه سعيده هو اللي يكون اساسه التدين و الحب والتفاهم والرضا وزي ما رام قالت الصراحه 000شكرا على السؤال

همممم ... والله وجهة نظر ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 977193

اوبااااااااااااااااااااااا ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 561444 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 370481 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 205251 ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز - صفحة 2 977193

ايه رايكوا ف الحب قبل الجواز
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
 مواضيع مماثلة
-
» عايز تعرف وصف لاحساس الحب ادخل وقولولي رايكوا
» ايه رايكوا لو نغير العالم !!!!!!!
» هل بامكان الحب الثانى ان يمحو الحب الاول؟
» هل تحب الجواز عن حب ام التقليدى ؟
» تطور الجواز في مصر