stop منتدى شباب بجد |
|
| متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم | |
|
+25بيرى thesniper sweety yaso Noor sobhan Allah stop مدير المنتدى مايكل شريف rabeya allah bonbonita ashgan halaonline oky doky ʚϊɞ Maha ʚϊɞ Saso62 الحريف Hollo شجن جيرسى شمس shereen soledad2 dr_khtab smile moonlight 29 مشترك | |
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الثلاثاء 15 سبتمبر 2009 - 19:33 | |
| | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الثلاثاء 15 سبتمبر 2009 - 20:40 | |
| الجزء الثانى
(الحلقه الاولى)
وقف احمد متسمرا امام الحائط المعلق به النتائج, اذا فالامر صحيح, واخبره به اصدقائه, لقد رسب هذا العام, والتقديرات ضعيف جدا, حتى انه لا يوجد امل ان ترفع التقديرات بدرجات رأفة,اذا الامر محسوم وبمنتهي القسوة. طوال دراسته بالكلية لم يشعر احمد ابدا بالغضب او الذعر او حتى الدهشة حين رسب في المرات الثلاث السابقة, بل لقد كان يشعر بشيء من الارتياح, وكأنه اعتاد الامر, اما هذه المرة, فالامر ازعجه اكثر من أي وقت مضي, ان نجاحه هذا العام لا يتوقف عليه مستقبله فقط , انما تتوقف عليه علاقته بمني , ولم يتمن في حياته كلها النجاح مثلما تمني هذا العام, ولكن لا تأتي الرياح بما تشتهي السفن, ها هو يرسب, وتضيع مني من بين يديه بلا معارك, وان كان لديه امل في العودة اليها, فها هي كل اماله تتبدد وبعنف. اقتربت شيرين من احمد, وهو شارد, فقاطعت شروده بهدوء. شيرين: ايه يا ايمو؟, مالك؟. اشار بيده الي النتيجة, دون ان يشيح بوجهه عنها اصلا, فنظرت شيرين تتبين سبب حزنه, ففهمت, قالت بمزاح محاولة ان تواسيه. شيرين: وفيها ايه يا ايمو؟, يعني هي اول مرة؟, ماتبوزش كده كأنك مطلعتش الاول على الدفعة,تشير اب. لم يجبها, انما اكتفي بهزة برأس . شيرين: دانت زعلان بجد, فيه ايه بقي؟. احمد: عادي, اديكي قلتيها , مش اول مرة. نظرت اليه في اسف. شيرين: انا سمعت بالي حصل بينك وبين كريم, معلش يا ايمو, بكرة تتصالحو. احمد: مفتكرش. شيرين: خلاص بقي, فكها متبقاش رذل, مااتعودتش عليك رذل. احمد: واخبار محمود ايه؟. شيرين: الحمد لله, اتثبت في شغله الجديد. احمد: كويس. وصمت مكتئبا , فسألته في حذر. شيرين: انت سبت مني خلاص؟. ابتسم في مرارة. احمد: هي الي سابتني. شيرين: معلش. احمد: وبعدين خلاص بقي, انا هعيد السنة, يعني حتى لو كان.........اووووووف, يلا, الحمد لله. نظرت اليه شيرين بشفقة, انها لم تره بهذا الحزن من قبل. شيرين: خلاص بقي ياايمو, اهي سنة وهتعدي. احمد: اول مرة احس ان السنة هتبقي ميت سنة, كأن الدنيا هتتغيرفي السنة دي, انا مخنوق اوي. شيرين: ولا تزعل نفسك, يعني هو ايه الي كان هيحصل يعني. احمد: كتييير. وترك نفسه لتخيلاته الساخطة لما كان ممكن ان يحدث في هذه السنة لو نجحها, وتوقعاته لما سيحدث الان بعد رسوبه. *********************** ميرنا: مني, انتي مش معانا خالص على فكرة. منى: ليه كدا؟, انا معاكو اهه. ميرنا: طيب كنا بنقول ايه؟. منى: قلتلك معاكو...خلاص, بطلي رخامة بقي. ميرنا: انا برضه الي رخمة؟. سارة: يعني كده مؤمن خلاص, هيبطل يجي ياخدك من الكلية!!. ميرنا: الحمد لله, يعني هنعرف نتأخر في الكلية براحتنا, بصراحة كان كاتم على نفسنا. سارة: يا سلام يا ست ميرنا , يعني مؤمن كان كاتم على نفسك؟ , هو انتي حد يعرف يكتم على نفسك. ميرنا: وانتي بتدافعي عنه ليه كأنك امه؟, وانتي مالك. سارة: بقي انا ماليش دعوة يا مني,.... مني, اصحي فيه ايه؟. صاحت فيهما منى. منى: قلتلكو مفيش, يباي. وقامت تتركهم, فلحقتها سارة توقفها من يدها. سارة: مالك يا مني , مزاجك زي الزفت ليه؟. ترقرقت في عينيها الدموع وقالت. منى: مخنوقة , مخنوقة يا سارة مخنوقة. صمتت سارة, وهي تنظر لدموع منى ,التي نزلت على وجنتيها, وقالت بهدوء. سارة: عشان احمد سقط؟. ادارت مني بوجهها بعيدا عنها. منى: كنت فاكراه هينجح, وكنت فاكرة هنرجع لبعض, وكنت فاكراه هيشتغل,وكل حاجة هتتحل. سارة: انتي كان عندك امل بجد؟, يا مني دانتي ادري الناس باحمد, بني ادم لا يعتمد عليه, وبانت اهي, اول القصيدة كفر, قالك هينجح, وسقط, يبقي تصدقي بقي ازاي انه كان هيشتغل, ويتقدم زي ما قال, دا واحد قضي في الدراسة سبع سنين والتامنة في السكة, هيتخرج من هنا عنده تلاتين سنة, يتضمن ازاي يشتغل ويتحمل مسؤلية؟, دا مش متحمل مسؤلية نفسه حتى, فيه راجل في سنه, لسه بياخد المصروف من بابا, الي زيه, عشان يكون نفسه عايزله عشرين سنة دا لو كفوه, وتلاقيه يتنطط, عايز يشتغل مدير من اولها, لا عايز يتعب , ولا ينجح, انا مش عارفة انتي ايه الي مزعلك؟, المفروض تحمدي ربنا انه خلصك منه, بعد ماكنتي مصممة على انك تفضلي معاه, انتي عملتي الصح, وربنا كافئك انه وراهولك على حقيقته, ايه المشكلة تاني؟, بيحبك؟, وايه يعني؟, الحب مش كلام زي مانتي فاكرة يا مني, الحب مواقف وتصرفات وعايز رجالة, تعمل ماتتكلمش وبس , هو لو كان بيحبك بجد زي مانتي فاكرة ,كان وراكي على الاقل انه مستعد يعمل حاجة, بدل ما يربطك جمبه بالسنين. زادت دموع مني ولكن سارة لم ترحمها , اكملت كلامها , بمنتهي الصراحة. سارة: وانتي لو فاكرة انك بتحبيه تبقي غلطانة, انتي عمرك ما حبتيه يا مني, لو حبتيه ماكنتيش زهقتي منه, مرة واتنين وتلاتة, وفكرتي تسيبي نفسك ولو لحظة تكلمي وائل, حتى لو مقتنعة ان مفيش بينكو حاجة, وماكنتيش خدتي قرارك انك تسيبيه قبل ما اخوكي يعرف حتى, بس انتي بس دلوقتي عايزة تصدقي انك زعلانة ,وانك كنتي بتحبيه بجد, بس دا بيتهيألك, الحب الحقيقي بيجي مع العشرة, وان ربنا يكون مبارك, مش نعمل الحاجة في السر ونقول ربنا مش بيباركلنا ليه؟,ونرجع نعيط ونقول سقط. كفكفت مني دموعها ونظرت لسارة, وقالت. منى: سارة, انتي عندك حق. سارة: انا مبقولكيش كده عشان تقوليلي عندك حق, انا بفهمك لانك محتاجة حد يوعيكي, وانا عايزة اكون الحد دا, فكري في مستقبلك ومصلحتك, يا بنتي انتي لسه 18 سنة, لا رحتي ولا جيتي , ولسه ياما هتشوفي وتتعلمي, الدنيا مبتقفش عند حد, ومش عشان غلطتي في صغرك, تفضلي مكتئبة طول العمر, انتي من حقك تحسي بالامان وتطمني, واديني بقلك اهه كلام اتحاسب عليه, احمد دا عمره ما هيحسسك بالامان , انتي مش هتخلصي منه الا اذا كنتي عايزة دا, وانا نفسي تعوزي دا بجد,لان ساعتها, هيبقي البعد عنه سهل, ونسيانه سهل, والباقي ان شاء الله اسهل. قالت مني بعد ان توقفت عن البكاء. منى: انتي بتقوليلي الكلام دا عشان مصلحتي, انا عارفة, انا معاكي في كل كلمة قولتيها, وان شاء الله هعمل الي بتقولي عليه, وربنا يقدرني. سارة: هو دا الكلام الي احب اسمعه منك, خليكي قوية , وتعالي على نفسك هتعرفي تتحكمي في مشاعرك ,وحياتك واختياراتك وحاجات كتير ان شاء الله, انا صحيح قسيت عليكي, بس انا كنت عايزة ابقي صريحة معاكي. منى: انتي ماقستيش عليا ولا حاجة, انتي يهمك مصلحتي, وانا برضة المفروض من هنا ورايح اهتم بمصلحتي انا كمان, عشان متخافيش عليا. جذبت سارة رأس منى تقبلها وقالت لها. سارة: انا مش خايفة عليكي, انا عارفة انك عاقلة, وان شاء الله معادش مشاكل, ومش هنفكر في احمد دا تاني. قالت مني في تصميم. منى: ايوة يا سارة, مش هنفكر في احمد دا تاني ابدا, ابدا ابدا. ********************* أ*ايه يا ابو حميد, مالك يعني ؟, كان ايه الي حصل, سقطت ,ايه الجديد يعني؟ مني كده ضاعت مني خلاص مافي ستين داهية, هي كانت في ايدك اوي يعني؟, دانت الي كنت في ايدها ,بتجيبك يمين وشمال زي ماهي عايزة بس انا بجد كنت ناوي انجح, واتقدملها ناوي ومحصلش نصيب, ايه الي حصل في الدنيا يعني؟, والله بقي اذا هي موقفتش جمبك في محنتك تبقي ماتستاهلكش بس انا مضمنش توافق انها تفضل معايا , بعد الي حصل, دانا كنت هستني الكام شهر الجايين دول بالعافية لغاية مانرجع لبعض انت فاكر انها كانت هترجعلك لو نجحت؟, يابني انت الي زي مني دي داخلة على طمع, داخلة على خطوبة وجواز وتعالي كلم بابا, ولو مجتش متكلمكش تاني يعني ايه؟ يعني الفيلم بتاع انجح الاول واشتغل, كان بس زحلقة عشان تريح دماغها منك بس انا كنت موافق انجح واشتغل ماهو عشان انت طلعت مغفل ووافقت , لو كنت قلتلها لأ, كانت رجعتلك , بس عشان انت وافقت هي قالت خلاص بقي, المركب الي تودي ماتلعبش في دماغي يابني فوق بقي لنفسك وبطل النكد الي انت معيشنا فيه دا, ايمو بجد, فوق وانسي مني دي بقي ماهو معادش ينفع افكر فيها خلاص تاني, انا مينفعش ارفع عيني في عينها بعد كده احسن ,جت من عند ربنا بس انا مش عارف مالها السنة دي ملطشة معايا كده؟, يعني خسرت اعز اصحابي واختي وحبيبتي وسقطت كمان ,كله في وقت واحد , انا مش عارف بيحصل معايا كده ليه؟ عشان انت طيب وفاكر الناس زيك, انت بس لو تضرب الناس كلها جزمة وترجع زي زمان , هتبقي تمام ,دانت كنت وردة مفتحة,من ساعة بس ماعرفت مني دي وانت على طول ورا, جابتلك الفقر سيبني بقي في الي انا فيه, مش ناقصة تريأتك وحياة ابوك, لو عايزني انساها بجد, بطل تتكلم يعني هتنساها خلاص؟؟ هنساها خلاص مفيش مني؟ مفيش منى ولا حتى هتفكر فيها؟ هحاول هو دا الي انا احب اسمعه منك, مفيش مني؟؟؟؟, دانا مش مصدق نفسي مفيش مني ريح نفسك مفيش مني, مفيـــــــــــــــــــــــ ـــــــــش منــــــــــــــــى | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الثلاثاء 15 سبتمبر 2009 - 20:43 | |
| (الحلقه الثانيه)
ميرنا: يااااه, هي البت دي لسه عايشة؟. التفتتا مني وسارة لتريا عمن تتحدث ميرنا. ميمي: "رشا عادي"؟, انتو عرفتو الي حصلها؟. سارة: "رشا عادي", ايه دا؟. ميمي: انتي متعرفيش ؟, دا الاسم الي طالع عليها, دي الجامعة كلها عارفة,انتو عرفتو انها ماشية مع عبد الحميد دلوقتي, عشان كده تلاقوها في كليتنا كتير. ميرنا: هي محرمتش؟,بعد ماخوها عرف. ميمي: ماهو بطل يجي الكلية بعد ماسقط خلاص, شكله ضاربها طناش, واخته بقي هايصة وهو مش هنا. سارة: انت متابع اخبارها ليه؟. ميمي: ولا متابع ولا حاجة , انا الاخبار بتجيلي لحد عندي, صاحبة نورا انتيمتي الي في اداب , معايا من ايام المدرسة, نورهان مانتو عارفينها, بتجيبلي الاخبار كلها. ميرنا: وانت تموت وتلم اخبار. ميمي: انتو عارفين ان نورا بتموت في ايمو. تجهم وجه منى وادرات وجهها ,لتبدو منشغلة بشيء اخر. ميرنا: طيب لم لسانك ده بقي الي عايز قطعه, ...انت ايه الي موقفك هنا اصلا, انت مش كنت مروح, يلا , ورينا عرض كتافك. قال بدلع. ميمي: ايه يا ميرو؟, هو انا قلت حاجة, اخص عليكي. نظرت سارة لمني, ترقب التغيير الذي طرأ على وجهها منذ ان ذكر ايمو, فهمست في اذنها. سارة: ايه يا موني؟, عدا اسابيع ع الموضوع احنا مش كنا نسينا. تمالكت مني نفسها. منى: ايوة نسيت , بس برضة مبقدرش امنع نفسي اني اتعب كل ما بسمع اسمه او اشوفه صدفة, انا صعبان عليا اوي من ساعة ما سقط, وصعبان اكتر انه ماحاولش يقربلي من يوميها. سارة: يعني هو طلع راجل وفهم من نفسه,انتي تزعلي ليه؟, دانتي تفرحيله انه طلع بيفهم. منى: انتي هتهزري؟. سارة: لا خلاص, مش ههزر. مرت رشا في هذه اللحظة من جانبهم ورمقتهم بنظرة احتقار, ثم ابتعدت وهي تختال,بقامتها الهيفاء. ميرنا: البت المقرفة دي عايزة حد يكسر لها رقبتها, هي فاكرة نفسها ايه وهي طويلة كدة. ********************* سار احمد امام كافيتيريا الشركة التي يعمل بها ابيه, حاملا كوبا من الشاي, وهو يفكر, لقد قرر التقليل من الذهاب للجامعة هذا الفصل الدراسي, وان يبدأ في البحث عن عمل, وقد طلب من ابيه ان يبحث له او معه عن عمل, ومر عليه بمحل عمله اليوم ليتحدثا ويبحثا سويا, وبينما هو شارد اصطدم بفتاة كانت تسير في الاتجاة المقابل , فانقلب الشاي عليه وعليها,فقال بانفعال. احمد: مش تفتحي؟؟. نظرت اليه الفتاة بعينيها الزرقاوين مندهشة من غضبه, فهو المخطيء, وقالت بحدة. الفتاة: انا اسفة. نظر اليها احمد غاضبا, فوجدها فتاة صغيرة الحجم, جميلة وبريئة , تنظر اليه في تحد,فلم يصمت وعاود الصياح. احمد: يعني ينفع كده؟. الفتاة: مانا قلت انا اسفة, مع انك انت الي غلطان. نظر الي ملابسها الي اتسخت ,وهي تحاول تنظيفها بيدها , وجد ان ملابسها تأذت اكثر من ملابسه هو, وايقن انه هو المخطيء. احمد: برضة, مش تبصي؟. نظرت الفتاة الي ملابسه التي اتسخت قليلا, واخرجت منديلا مبللا من حقيبتها واعطته اليه, وقالت وهي تشير الي مكان ما. الفتاة: خد نضف هدومك, التواليت من هنا ,ومتبقاش تمشي سرحان, وتضايق الناس وبعدين تزعق. واستدارت عنه, وهي تذهب ناحية دورة المياة ,متمتمة. الفتاة: قلة ذوق صحيح. تابعها احمد ببصرهو يراقبها, انها فتاة جميلة محجبة نحيفة ,صغيرة الحجم ورقيقة ,ومع ذلك اشعرته بأدبها كم هو قليل الذوق, كان ينتظر منها ان تغضب او تصيح, فيصيح هو الاخر لينفث قليلا عن غضبه وتوتره, ولكنها لم تفعل, بل زادته حنق وغضب. *********************** دخل مؤمن حجرة منى, وجلس , وبعد تبادل الحوارات المعتادة سألها دون مواربة. مؤمن: مني, هي سارة صاحبتك دي بتحب حد؟. منى: لا طبعا, سارة مالهاش في الكلام دا. مؤمن: انا ماقلتش كلمت حد ولا لا, انا بسأل بتحب, ماهي ممكن تكون بتحب مع نفسها. منى: لا, سارة دي ليها دماغ كده لوحدها,متعرفلهاش, بس في موضوع الحب دا, لا , سارة عقلانية اوي, وبتحكم دماغها على طول. وصمتت تنظر اليه في شك ,ثم قالت. منى: انت بتسأل عليها دايما, فيه ايه؟. مؤمن: مفيش , انا بس بفكر, يعني البنت دي كويسة اوي ,وانا مستخسرها بصراحة. منى: انت ايه؟, ناوي تخطب يعني؟. مؤمن: بشوف يعني, بس الاول عايزك تجسيلي نبضها, شوفيلي هي موافقة الاول على مبدأ الخطوبة وهي في الكلية, وحاجات من دي, بس اوعي تجيبلها سيرتي, بس ابقي قوليلي ردها. منى: ماشي, سيب الموضوع دا عليا. مؤمن: بس ما تعمليش اكتر من الي قلتهولك, اناعارفك هتلخبطي الدنيا. منى: لا متخافش, ان شاء الله همشيلك في الموضوع دا, انا بحب سارة اوي , واتمنالها كل خير. ******************* جلس احمد في مكتب ابيه , يتحاور هو وصديقه الذي يأمل ان يخدمه في تشغيل احمد. احمد: يعني هو مفيش تثبيت ياعمو شكري. شكري: فيه طبعا , بس زي منا فهمت انت لسه متخرجتش, انت هتشتغل زي مؤقت, وبعدين لما تتخرج نبقي نشوف موضوع التثبيت. الاب: يعني اعتمد عليك يعني يا شكري في الموضوع دا؟, انا خلاص كده هوقفله تدوير , هيشتغل معاك يعني؟. شكري: ان شاء الله. احمد: والشغلانة عادي اني اكون مش متفرغ , يعني مثلا ايام الامتحانات , هاخد اجازات. شكري: ايوة , عادي, منا مشغل بنتي معايا كده, وهي برضة لسه في الكلية, فبتاخد اجازات ايام الامتحانات. الاب: صحيح , هي مريم اتأخرت ليه؟, هي مش كانت معاك. شكري: هي كانت طالعة ,بس وهي ماشية واحد غبي خبطها ,وقع عليها شاي. اتسعت عينا احمد ,والرجل يتحدث. شكري: هي بتنضف هدومها في التواليت وجاية. وما ان انهي كلمته حتى انفتح الباب, ودخلت الفتاة التي صدمها احمد منذ قليل, فقال ابيه في مرح. الاب: اهي مريم وصلت اهي, لسه بنجيب في سيرتك. **************** وقف احمد في الاسانسير مع صديق والده وابنته وهو في قمة الحرج, لقد اهان الفتاة منذ قليل ولم يكن يعلم انها الفتاة التي سيعمل مع والدها, والاهم من ذلك انه لم يدرك لم فعل هذا, لقد كان حانقا وشاردا, مالذي جعله يفرغ غضبه فيها , دار كل هذا في رأسه بينما تفحص الفتاة بنظرة في الخفاء, لم يدر ماعمرها بالظبط فهي تبدو صغيرة جدا, من النوع الذي يود المرء ان يربت على رأسه, حتى صوتها حين تحدثت معهم بالمكتب, كان رقيقا وناعما كالاطفال ,وللغرابة لم يبد على ملامحها أي تغيير حين تعرفته بالمكتب, ولم تشر الي ما حدث بينهما. حين وصل لمدخل الشركة قال الاب. شكري: ماشي يا احمد , اشوفك ان شاء الله عندي في مكتبي يوم الخميس. صافحه احمد وهو يقول. احمد: ان شاء الله, مش هتأخر. واستدار ينصرف , فسمع الاب يقول لابنته. شكري: خليكي هنا ,هروح ادور العربية في الجراج, واجيبها عند المدخل. فانتظر حتى اختفي الاب وتوجة ناحية الفتاة , وقال في حرج. احمد: انسة مريم,......... انا اسف اوي , ..........قصدي يعني ....على الي حصل ,........ انتي فاهمة طبعا. نظرت اليه الفتاة في شيء من البرود وقالت بهدوء. الفتاة: حصل خير. احمد: لا ....هو محصلش خير ....يعني انا كنت قليل الزوق .....وانتي كنتي....,يعني...... الفتاة: خلاص بجد حصل خير. وادارت وجهها, فشعر احمد بالاحراج اكثر من ذي قبل, ولم يجد بدا الا ان يتراجع ويبتعد في اعتذار. ********************* ردت مني على تليفون البيت . منى: الو. وائل: السلام عليكم ,منى؟, ازيك, انا وائل. منى: مستر وائل, ازي حضرتك عامل ايه؟. وائل: الحمد لله, اخبارك انتي ايه؟,...... منى: الحمد لله. وائل:......,هو....مؤمن مش في البيت؟, اصلي بكلمه على الموبايل مقفول, هو موجود؟. منى: لا والله , هو مجاش من الشغل , لما يرجع هبلغه ان حضرتك اتصلت,......؟؟. وائل: وانتي عاملة ايه؟, عرفت انك شلتي مادة الترم دا. منى: اهو الحمد لله على كل حال, هي ض بس ان شاء الله تكون رفع. وائل: ان شاء الله. منى: .................؟؟. وائل: ......طيب, مش عايزة أي حاجة؟. منى: لا شكرا . وائل: طيب يا مني سلام. منى: سلام. م*اصل انا ناقصاك انت كمان هو فعلا واد يفقع ,مستني ايه علشان ينطق انا مش عايزاه ينطق انا عايزاه يبعد عني خالص, انا مش عايزة حاجة .ولا حد يقرب مني دلوقتي اللللله؟,هو احنا رجعنا نحن تاني ولا نحن ولا حاجة انا بس مش طايقة ولاد خالص, ياريت يطلعو من دماغي بقي يعني ايه , بقي حتت واد معفن زي احمد يعقدك لا, بس انا خلاص انا عايزة اقعد في بيتنا , والي عايزني يجيلي ومش عايزة حد عرفاه كمان, عايزة حاجة جديدة كده,يكون معرفوش ومشفتوش قبل كده, زي سارة كده لو ليها نصيب في مؤمن احنا غيرنا بقي من سارة يعني ايه؟ يعني عايزين حد كده , زي ما هي عاملة هتعملي , لمجرد التقليد؟ لأ طبعا, انا فعلا كان نفسي في كده قبل ما اقابل احمد وبعد ما قابلتيه؟ لا عايزة ارتبط ولا اتجوز ولا حاجة, ولا عايزة اشوف جنس راجل جمبي تاني يعني ايه؟, اتعقدتي؟ لا ماهو كده يبقي اتعقدتي ماشي , اتعقدت , محدش له عندي حاجة, برضة انا عند كلامي, لا عايزة احمد ولا وائل ولا أي حد | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الثلاثاء 15 سبتمبر 2009 - 20:44 | |
| (الحلقة الثالثه)
مني: مش هتيجي معانا يعني؟. ميرنا: بقلك خالد جايلي, هنتغدا سوا. منى: يباي يا ميرو, يعني يوم مانتفق نتغدا مع بعض, تطنشينا كده. ميرنا: اديكي شايفة اهه , اتصل واحنا قاعدين ,انا كنت على معادي معاكو. سارة: طيب ,هو هيجي امتي؟. ميرنا: استني كده, شكله بيتصل هو برة باين. وردت على الهاتف , ثم عادت لتقول. ميرنا: انا هطلعله برة الجامعة بقي, خلاص بقي ماتزعلوش مني. مني: خلاص مش هنروح يا فقر, نبقي نخرج بكرة. قبلتها ميرنا وقالت. ميرنا: شكرا يا موني, واوعدك بكرة ان شاء الله ابقي معاكو. وانطلقت مسرعة لتلاقي خالد. مني: البت دي مبقناش نقعد معاها من ساعة ما اتخطبت, خلاص ,على طول مع خالد. سارة: ماهي الخطوبة كده, يعني هو احنا كنا بنعرف نتلم عليكي ايام احمد؟, على طول قاعدة معاه. منى: ياسلام ياست سارة, يعني هو مثلا عشان ترتبطي بواحد , تسيبي اصحابك؟. سارة: مش اوي كده, بس برضة تبقيه عليهم , ماهو عشان كده انا مش عايزة افكر اربط نفسي بحد دلوقتي. نظرت اليها مني , وخيل اليها انها تستطيع فتح الموضوع الذي عرضه عليها اخوها من قبل. منى: على كده انتي مش ناوية تتخطبي مثلا؟, حتى لو جالك حد كويس؟. سارة: اصلا ,اصلا, بابا مش ممكن يرضي اتخطب وانا في الكلية, هو بيخنق في المواضيع دي اوي , اخلص الاول وبعدين يبقي يفكر, وانا كمان مش عايزة زي ماقلتلك. منى: ازاي يابنتي باباكي ميوافقش, يعني لو جالك فرصة كويسة,مش هيوافق الا لما تخلصي يعني؟. سارة: هو دماغه كده, وبعدين, مفيش حاجة اسمها فرصة كويسة, فرصة كويسة دي لو انا بستني شغل, في شوبنج ,مش في المواضيع دي, دا نصيب, رزق, حاجة بتاعة ربنا مش بتاعتي , كويسة بقي مش كويسة, دا نصيبي وهايجيلي ,فانا مبفكرش مادام بابا مش هيوافق, اوجع دماغي انا ليه؟. منى: طب لو اتقدملك مثلا عريس في الفترة دي, او في تالتة مثلا. سارة: ماافتكرش , يابنتي سلمي كان بيجيلها عرسان وهي في الكلية, كان بيطفشهم عيني عينك كده, اصل بابا بيحبنا اوي وبيغير شوية علينا. منى: بس سلمي كانت بتحب ابراهيم ,فعشان كده تطفيش باباكي جه على مزاجها,بس انتي فاضية, يعني ممكن دماغك تميل. سارة: انا دماغي مش شاغلاها بالحاجات دي, قلتلك نصيب يا بنتي , بتفهمي عربي. وصمتت قليلا ثم قالت. سارة: ويعني كان عملها ايه سي ابراهيم؟, ماهو خلع ,وبرضة جالها نصيبها واحد تاني, وبرقبته, يعني مكانلوش لزوم من الاول. منى: يعني انتي كده لاناوية حب, ولا خطوبة حتى؟. سارة: جري ايه يا مني ,مال اسئلتك كتير وغلسة ليه؟, كأنك اول مرة تعرفيني, مانتي عارفة, وبعدين انا 18 سنة,مش مستعجلة . منى: خلاص يا ستي انتي حرة, هسكت اهه. سارة: ماقلتليش يعني , ايه اخبار دماغك انتي؟. منى: اهو, مفيش, احمد بيجي على بالي ويروح, بس اديني , بحاول انسي. سارة: انتي لسه بتحبيه؟. مني: معرفش,....... مفتكرش. واخفت عنها منى, انها لاتنساه ابدا, وانه يحوم بخيالها مثل الطائر, ولا يسكن, ولكم بحثت عنه بارجاء الجامعة, او بمكانه المعهود علها تلمحه, ولكنها لم تحقق مرادها ابدا, فاحمد صار كالطيف , لاتره انما تسمع عنه انه كان موجودا, وكأنه بعد علمه برسوبه, لم يجد حلا الا ان يختفي من امامها تماما. *********************** هاهو الاسبوع الثالث له بالشركة, ولم يلمح مريم حتى الان, واراحه هذا, لقد احرجته هذه الفتاة بشدة, او احرج هو نفسه معها, ولم يكن يتخيل ان تكون ابنة صديق والده, كان يتمني الا يراها, حتى لايزداد الامر حرجا, وحدث هذا بالفعل, لمدة ثلاث اسابيع, حتى انه اطمأن انها اكيد تعمل بقسم اخر, وانه لن يلاقيها, واراحه هذا قليلا, لتجنب الحرج. وتذكر مني, وشعر بشيء من الالم, هاهي المرة الاولي منذ شهر تطأ قدماه ارض الجامعة, لم يستطع ايقاف عينيه عن البحث عنها, اكيد هي هنا في مكان ما, اشتاق للتحدث معها, ولكن عقله امره بالتوقف عن البحث, حتى لو رآها ,مالذي يمكنه فعله ,انه لايستطيع ان يبدأ معها حديث حتى, عم سيتحدثان؟. أ*لا مش معقول, ودي ايه الي جابها هنا؟ مش دي مريم يا معلم هي باين انت ايه يا بني؟, على طول نيتك سالكة كده, مفيش مني في مريم, مكنتش عارف انك ابن حلال اوي كده هي بتعمل ايه هنا؟ رايح فين يا معلم , انت غاوي مشاكل؟, اتقل ,انت مبتتعلمش؟ اقترب احمد بحذر,من مريم التي تبتاع اشيائها من الكافيتيريا. احمد:آآآ...انسة مريم ؟؟؟؟؟؟؟. التفت مريم تنظر اليه في بهدوء. مريم: اه ......, اهلا. احمد: انا شفتك من بعيد, مكنتش متأكد ,انتي بتعملي ايه هنا؟. مريم: انا هنا في الجامعة. احمد: لا والله ,تجارة؟؟؟, مش ممكن ,كنت شفتك اكيد. مريم: لا انا في ألسن جمبكو, بس اكيد ماشفتكش قبل كده , اصل انا مابجيش تجارة كتير. احمد: وانا الي كنت فاكرني حافظ الجامعة, انتي في سنة كام؟. مريم: بكالوريوس. احمد: والله بجد, اصل انا بكالوريوس ,وكان المفروض تبقي اخر سنة, بس شكلي هشرف هنا سنة كمان. مريم: اه ,ههه. احمد: قسم ايه؟. مريم: ايطالي. احمد: بجد, انا طول عمري كان نفسي اتعلم ايطالي, بس انا جامد جدا في اللغات, يعني انا ماشي في الانجليش بالزق, والفرنساوي كنت بعديه غش بصراحة, الناس بتقول انه سهل, بس انا كنت شايف انه معقد جدا. مريم: مممممم. تململت مريم كأنها تريد ان تنهي الحديث, فشعر احمد بتطفله على الفتاة ,خصوصا انه يقف في الممر المؤدي الي المخرج من ناحية الكافيتيريا, فرجع للخلف عدة خطوات. احمد: انا معطلك عن حاجة؟. مريم: لا ابدا, بس انا كنت شارية الحاجات لواحدة صاحبتي, وهي مستنياني اجيبهالها. احمد: طيب , اتفضلي انا اسف, بس فرصة سعيدة اني شفتك. تمتمت مريم بشيء ما ,وهي تبتعد عنه في سرعة. اقترب شاب يسلم على احمد. احمد: شلبي ياابن الايه, ماشفتكش من زمان. شلبي: ايمو ,حبيب قلبي, انت فينك يا بني , بقالك مده بخ. احمد: اصلي عايدها السنة دي ان شاء الله, فبلاش منه بقي,مش طالبة. شلبي: يعني هي اول مرة؟؟؟ , وكنت برضة في الجامعة, ايه الجديد يعني؟, زهقت منا؟؟. احمد: لا , بس خلاص, معادليش اصحاب هنا, العيال كلهم اتخرجو مانت عارف, مبقتش الاقي حد اقعد معاه. شلبي: ابقي تعالي اقعد معانا, دا العيال دايما يسألوعليك. احمد: ان شاء الله. شلبي: هو انت خلاص سبت مني؟. احمد: من زمان يا بني, سبنا بعض, انا ماسبتهاش. شلبي: عشان كده, طيب يا معلم, براحتك لما تحب تيجي الكلية كلمني . احمد: ماشي يا باشا ,اشوفك ان شاء الله. ************************* ميمي: انتو واقفين ليه كده؟. مني: بندور على حسان بيقولو معاه الورق. ميمي: انا كلمت حسان خلاص, هيصورلنا معاه, اربع نسخ ,صح. سارة: اه, نصور لميرنا كمان ,وابقي اديهولها. مني: هي فين ميرنا اصلا؟. سارة: قالتلي جاية , بس هي لسه في بيتها. منى: تصدقي انا كل ده فاكرة انها جت, وفي الكافيتيريا بتجيب حاجة. سارة: انتي نايمة انتي كمان. منى: اه والله, انا كل دا مستنياها تيجي من.......... والتفتت تنظر صوب الكافيتيريا , فلمحته, رأت احمد واقفا مع فتاة قرب الكافيتيريا, وشعرت بجسدها يرتجف, انه هو, حتى ولو كان موليا اياها ظهره ,عرفته على الفور, فالتفتت سارة تري سبب صمتها. سارة: لا مش معقول, دا احمد دا الي هناك؟. ميمي: احمد مين؟, اه ايمو؟, هو!!, تصدقوا؟, عرفتيه ازاي ياعفريتة؟, دا بعيد اوي. نظرت سارة الي مني التي تغير لونها حين رأته, وقالت في سخرية. سارة: ماهو لازم يتعرف, ولا ايه يا مني؟, ودي مين دي الي معاه, هو مبيغلبش؟. ارتعشت شفتي مني حزنا, وشعرب بغصة في حلقها من حديث سارة اللذع, وتعجبت ايضا ,تري من الفتاة؟,التفتت الي سارة دون ان تتكلم. ميمي: انتو عارفين انه بيشتغل في شركة عقارات؟؟ , مش فاكر اسمها ايه, بس الي شافه قالي من اسبوعين كده. التفتت مني في دهشة. منى: احمد؟؟؟,بيشتغل؟؟؟, انت بتقول ايه؟. ميمي: اه والله العظيم, واحد صاحبي شافه كان في البرج الي فيه الشركة, وسأله بيعمل ايه, قاله بشتغل هنا في الحسابات, والله يا جماعة دا الخبر اكيد,انا عمري جبتلكو خبر مش اكيد؟. منى: سامعة يا سارة, بيقلك بيشتغل, مكانش بييجي عشان بيشتغل, احمد بيشتغل. سارة: خلاص,سمعت, ومالك يعني فرحتي كده ليه, تلاقيه باباه حلف عليه ماهو صارف عليه تاني عشان سقط, قال يدور على شغل. منى: قولي الي انتي عايزاه, المهم انه عمل الي قال عليه, احمد اخيرا عمل حاجة كويسة. ميمي: هو شكله واخد الموضوع جد كمان, عشان سمعت من نورهان انه كان بيدور على شغل من زمان,انا مش عارف ايه الي يخليه يشتغل وهو بيدرس, مش عادته يعني. ********************** م* بجد يا احمد, دانت طلعت بتحبني بقي بتشتغل بجد , يعني عملت الي قلت عليه, واحترمت كلمتك, يــــــــــاه يا احمد, دانا كنت تعبانة اوي وانت بعيد , مش عارفة فاكرني ولا ناسيني, حاببني ولا لا انتي رجعتي تفكري فيه تاني؟, مش كنا خلصنا منه؟ خلصنا لما كان هو مش ناوي, دلوقتي شكله ناوي وناوي اوي كمان مين قالك انه اشتغل عشانك, ما ممكن زي ما سارة بتقول لا ,كلكو عايزين تبوظو فرحتي وتبعدوني عنه بس انا بحبه لسه بحبه, وهو كمان لسه بيحبني يعني ايه لو حب يرجع انا صحيح بحب اخواتي , بس احمد بيحبني, ولو حب يرجع انا موافقة طيب ووائل وائل ايه انا عمري لا حبيت وائل ولا هحبه انا بحب احمد, شكلي لسه بحبه ,انا كنت بضحك على نفسي ******************* نظر احمد يبحث عن مني, ولم يطل بحثه طويلا, رآها واقفة مع ميمي وسارة, وشعر بالالم في قلبه. أ*ياه يامني ,دانتي كنتي واحشاني بشكل, ياتري انتي حاسة بيا ,وبخيبة املي انك ضعتي مني؟, ياتري ممكن في يوم نرجع لبعض؟, انا بتعذب وانتي بعيد عني, مش متخيل ان خلاص مني مبقتش ليا, تفتكري ممكن ارجعك ليا ازاي؟, اديني اهه بدأت شغل, بس ياريت دا ينفع, انتي عايزة يا اما كل حاجة يا ولا حاجة,انتي الي حطتينا في الموقف دا يامني,كان فيها ايه يعني لو كنتي صبرتي عليا شوية, انا صحيح تعبان بعيد عنك, بس خلاص احنا سبنا بعض, وانتي الي كنتي عايزة, محدش يقدر يلومني, وبعدين مادام هي شافت حياتها بعيد عني, انا تاعب نفسي معاها ليه؟, انا صحيح لسه بحبها, بس انا راجل برضة وكرامتي تمنعني اني ارجعلها ,لو رفضتني هتكون خلاص, فرصتها راحت معايا, انا بحبك لسه يا مني, بس ما افتكرش اننا ممكن نرجع | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الثلاثاء 15 سبتمبر 2009 - 20:49 | |
| (الحلقة الرابعه)
نظر احمد الي مريم التي تتجول في طرقات القسم الذي يعمل به, اول مرة يراها بالعمل, تبدو اكبر قليلا في الملابس الرسمية, ومع ذلك وجهها كالطفلة الصغيرة, تمالك شجاعته وقام من مكتبه,وتوجه نحوها. احمد: مريم, ازيك عاملة ايه؟. التفتت اليه وعلى وجهها تعبير صارم. مريم: استاذ احمد, اهلا,.......؟؟. احمد: انا اول مرة اشوفك في الشغل,ولا بشوفك في الكلية خالص, انتي مابتجيش قسم الحسابات كتير, ولا ايه؟, اخبار الكلية أيه؟,امتحاناتك امتي؟. نظرت اليه مريم في هدوء وقالت بصرامة لاتتناسب ووجهها رقيق الملامح. مريم: افتكر الشغل مش مكان اننا نهذر ونرغي فيه, ولا حضرتك غاوي تهذر ؟, اتفضل على مكتبك يا استاذ احمد, وسيبني اشوف شغلي لوسمحت. شعر احمد بكلماتها كالصفعات على وجهه , لاول مرة في حياته يتلقي اهانة من فتاة ,ويعجز عن الرد, وقف مدهوشا وهي تتخطاه ,لتكمل جولتها بالمكاتب. بعد ثواني مرت كالسنين لملم احمد شتات نفسه ,وعاد لمكتبه محتقن الوجة, والشعور بالغضب والدهشة يملأه, من تظن نفسها؟. قام زميله ينظر اليه ,من الحاجز الزجاجي الداكن بين مكتبيهما, وقال ساخرا. سامي: كان غيرك اشطر. رفع احمد بصره اليه بغضب. احمد: نعم؟. سامي: بقلك كان غيرك اشطر, انا مش عارف انت ازاي اصلا جاتلك الجرأة تكلم مريم, انت مش طبيعي. اعتدل احمد والتف بكرسيه ,عاقدا ذراعيه على صدره في غضب. احمد: وليه بقي ان شاء الله؟, سوبر وومن؟, ماهي بنت زي أي بنت. جلس سامي علي مقعده مقهقها, وقام والتف ليدخل منطقة مكتب احمد, يقف بجانبه ويقول. سامي: مين عبيط فهمك كده, اهي مريم دي الي مش زي أي بنت ابدا, انا عمري في حياتي ما شفت بنت زيها,وبعدين دي بنت صاحب الشركة انت كان ايه في دماغك؟, عايز تضيع نفسك؟. احمد: ايه يعني؟, ماباباها صاحب ابويا, وبعدين هي معايا في الجامعة, وبينا كلام , ايه الي حصل يعني؟. سامي: انت عارف هي بتشتغل هنا ايه؟. نظراحمد اليه احمد في استغراب وقال مخمنا. احمد: في الهيومان ريسورسيز اكيد مادام مش معانا هنا, ايه يعني؟. سامي: مساعد مدير الادارة. احمد: ناااااعم؟؟؟,ليه؟؟؟؟,دي حتة بت مفعوصة في بكالوريوس ألسن ,مكملتش اتنين وعشرين سنة. سامي: اهي البت المفعوصة دي تفهم عني وعنك, شوف انا بشتغل هنا بقالي خمس سنين ,قبل ماتبدأ تتمرن هي هنا, كانت مفعوصة زي مابتقول, حتة عيلة, لقت انها مش فاهمة حاجة خدت دبلومة ادارة اعمال, تمام!! ,ايام ما كانت بتشتغل هنا في قسم الحسابات, واتنقلت قسم تاني, وبعدها خدت كورسات كومبيوتر, ودبلومة سكرتارية كاملة, جميل, كل دا في الدراسة وبعدها, وهي برضة بتيجي تتدرب هنا, وبعدين خدت دبلومة ترانينج, واشتغلت في قسم التدريب, واتنقلت بعدها فوق, عند ابوها ,ومن ساعتها ماشفناهاش, عرفنا انها لفت على كل الاقسام تتمرن ,اصل ابوها بيشغلها عشان تاخد مكانه بعدين, او تبقي ايده اليمين دلوقتي, بس البت زي النحلة, مابتهمدش, ماشفتش ابدا واحدة بالمنظر ده, شغل شغل شغل, وجد على طول, اشك اني شفتها بتضحك في الشركة هنا ابدا. نظر اليه احمد مزهولا,من المعلومات التي سقطت عليه دون ان يطلبها. سامي: ومع ذلك بت زي القمر, وميبانش عليها, انت عارف سمعت ان الحاجة الوحيدة الي مبتفهمش فيها هي الشئون القانونية, بس ايه, الكل بيترعب منها, لما بتدخل مكان بيقف على رجل, البت دي بميت راجل , والكل بيعملها الف حساب, دي يا بابا الي هتمسك الشركة دي بعد عمر طويل ولا قصير. احمد: كل دا , في البت الصغيرة دي؟. سامي: صغيرة ؟؟؟,دانت الي صغير, وجاي تستهبل وتكلمها , انا مش عارف عقلك كان فين, بيني وبينك , انا اسمع ان ناس كتير هتموت عليها, بس هي ايه , تقيلة اوي. جاءت في هذه اللحظة سكرتيرة مدير القسم. الفتاة: استاذ سامي, انسة مريم عايزاك في مكتب استاذ عبد الرحمن. سامي: ااااه, جالك الموت يا تارك الصلاة. وقام تاركا احمد يتخبط في حيرته, لم تبد هكذا ابدا, حين صدمها واسقط عليها كوب الشاي, كان يظن انها ابنة الخامسة عشر, يستطيع ان يمازحها مثلما يفعل في الكلية, مع أي بنت. أ*يعني ساكت يعني, فين افكارك الجهنمية؟؟, مش كل بنت ليها دخلة؟, ولا انت ساعة الجد بتبيعني؟ ابيعك مين؟؟, انا معاك طبعا, بس انا كنت فاكر انك لسه بتفكر في مني؟ منكرش اني بحب مني, بس ايه المانع ؟,ماحنا سايبين بعض, يعني حلال اللعب طيب قول كده من الاول, افكر انا كده معاك برواقة, طبعا كل بنت ليها دخلة, ومسيري اعرفلك دخلتها بس سيبني عليها شوية بس دي صعبة اوي علينا , انت مسمعتش سامي ,ولا ايه؟ ولاصعبة ولا حاجة , وهو بيقع الا الشاطر يا ايمو , ولا انت نسيت؟ بس دي اكيد الي واقعين فيها كتير المهم هي تقع في مين صح ,المهم هي تقع في مين ***************************** مؤمن: ايه يا مني؟, كلمتي سارة؟. منى: ايوة يا سيدي, وقال ايه باباها مابيواقفش على عرسان الا لما تتخرج. مؤمن: عنده حق. منى: هو ايه دا الي عنده حق؟,ازاي يعني؟,طب افرض جالها حد قبل ماتتخرج وهي عايزاه؟. مؤمن: يابنتي ابوها عنده حق, البنت فعلا بتبقي صغيرة في السن ده, لافاهمة ولاعارفة يعني ايه مسؤلية جواز وخطوبة وكده, بتبقي عايزة تحب وبس, ودا كمان بييجي على دماغها , لانها بتهمل دراستها, ومشاكل وجهاز, ولف وهدايا, حاجات كتير هي في عني عنها. منى: يا سلام ياسيدي, يعني ايه؟, انا لو جالي عريس كويس, هترفضوه بسبب اني لسه صغيرة؟. مؤمن: انا بفهمك وجهة نظر الراجل , وبعدين مش لما يبقي يجيلك عريس, ولا انتي عندك حد؟. منى: ايه يا مؤمن الكلام دا؟. مؤمن: متتعصبيش بس عليا,......... انتي مستغربة اني لسه مانستلكيش الحكاية القديمة؟. صمتت مني في غضب مشوب بالاحراج, انها تعلم جيدا انه لازال يذكر ما فعلته, وان عادت المياة الي مجاريها قليلا , هذا لايعني انه نسي. مؤمن: انا بس مبحبش اضايقك, واكيد انتي كمان مابتحبيش تضايقني ولا ايه؟, لسه ناوية تضايقني؟. منى:انا كمان نسيت يا مؤمن, وياريت متعدش كل شوية تفكرني. قبل رأسها وقال. مؤمن: انا بعلمك, عشان تعرفي انك مش لوحدك ومينفعش تفكري ولا تتصرفي من دماغك, صحيح انا كنت دايما بشجعك على الاستقلالية برأيك وبقراراتك, بس الغلط نتعلم منه, مش نعيده, طبعا فاهماني. منى: فاهماك. مؤمن: يارب تكوني اتعلمتي من الي حصل , اكيد ماعداش عليكي الموضوع كده. م*اتعلمت ايوة, واحمد كمان اتعلم, اهو الي انت عملته جاب نتيجة, وانا بشكرك اوي يا مؤمن, انك خلتني اعرف قد ايه احمد عايزني, ومستعد يعمل علشاني, وبرضة على افكارك ان البنت لازم تكون متخرجة قبل ما تفكر تتخطب, انا بحبك اوي, ولسه بحب احمد, يارب اقدر ارضيكو انتو الاتنين ******************* وائل: مؤمن, بصراحة انا كنت عايز اكلمك في موضوع, .....بقالي مدة,....كنت عايز افاتحك. مؤمن: اتكلم , فيه حاجة؟, قلقتني. وائل: مفيش , انا بس كنت عايز, يعني , انا مكسوف منك جدا, بس والله مش عايزك تفتكر حاجة. مؤمن: ماتنطق يابني, مالك؟. وائل: انا بس .......كنت عايز اسألك, بس اوعي تفتكر حاجة, اختك بنت محترمة جدا, والله,......بس انا يعني, اصل انا بفكراخطب وكده, انت عارف, والواحد لما يحب يبني حياته, بيدور على واحدة كويسة وبنت ناس, تصونه ويكون بيستلطفها ,وعارف اهلها, ومني اختك , من ساعة ماخدت عندي درس وانا عارف, قصدي يعني حاسس انها بنت محترمة, وما شاء الله اصحابها محترمين, واهلها ناس طيبين, وبعدين يعني,.....انا بفكر, انت فاهم, انه ليه لأ؟, يعني هي , وانا, يعني وانت كده ...فاهم؟؟. مؤمن: مع انك مبتقلش كلام مفيد اصلا, بس انا فهمت, من الاخر عايز تخطب اختي ,وبتسألني رأيي, ولا انا جمعت كلامك غلط؟. وائل: لأ ,هو كده صح, تمام. مؤمن: طيب , طبعا الموضوع دا ميخصنيش لوحدي, دا يخص مني واهلي كمان, فانا هشوف وابقي ارد عليك, انت مستعجل ع الرد يعني؟. وائل: لأ خالص, خد راحتك , انا بس لقيت اني افاتحك انت الاول, اصل هيبقي شكلي بايخ اوي لو كلمت باباك على طول كده, منا لازم برضه افهم, ...انت فاهم...ولا ايه؟. مؤمن: فاهم فاهم, متخافش هبقي ارد عليك ان شاء الله. وائل: طيب.....متتأخرش,........ ولا..........خد راحتك, خد راحتك. مؤمن:خلاص يابني , قلتلك هرد عليك. ******************** أ*يابني اتلم, ايه يعني عيد ميلادها؟, هو عيد قومي مينفعش اعديه كده ,لازم ابينلها اني لسه فاكرها مانت المفروض تنساها , مش هي الي كانت عايزة كده؟ بس انا مش ناسيها , اخليها تفتكر ليه اني نسيتها, وبعدين هتزعل اوي لو ماافتكرتهاش فيه طيب يا عم الرومانسي ,هتطلبها , وبعدين؟, ولو قفلت في وشك؟ مش عارف طيب , هتعمل ايه؟ ابعتلها ماسدج, كده , انا فاكرها ومش مستني رد, صح؟ ماشي, مع اني مش موافق ,لا يقع الموبايل في ايد اخوها ولا حاجة انا معايا نمرة الخط الجديد بتاعها, هبعتلها عليه, ومش هقول حاجة غريبة , عشان لو اخوها شافها مايحسش طيب فكر بقي ,هتبعت ايه مممممممم, استني , هبعتلها كل سنة وانتي طيبة وهي هتفهم لوحدها طيب يا سيدي, خلينا ورا مني, الي هتودينا في داهية انا ماحدش بيوديني في داهية الا انت, انت لوحدك داهية | |
| | | sobhan Allah عضو نشط
عدد الرسائل : 58 العمر : 31 البلد : EgYpT المزاج : فل نقاط : 102 تاريخ التسجيل : 10/09/2009
| | | | جيرسى عضو ماسي
عدد الرسائل : 1665 العمر : 35 البلد : مصر بلدى الهوايات : مسلمة المزاج : ما ضاقت الا ما فرجت نقاط : 1149 تاريخ التسجيل : 14/01/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الثلاثاء 15 سبتمبر 2009 - 23:41 | |
| | |
| | | soledad2 عضو معلــــم
عدد الرسائل : 3353 العمر : 34 البلد : دمياط الحبيبة الهوايات : الاشتغالات والمقالب المزاج : هيمانة نقاط : 3552 تاريخ التسجيل : 29/07/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الأربعاء 16 سبتمبر 2009 - 20:21 | |
| ميرسى يا مون على القصة
لوسمحتى تنزلى بقية الحلقات
هتجنن وأعرف ايه اللى هيحصل بعد كده | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الخميس 17 سبتمبر 2009 - 17:42 | |
| - sobhan Allah كتب:
- قصه جميله جدا يا مون
تسلم ايدك يا قمر تسلمى على مرورك الجميل | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الخميس 17 سبتمبر 2009 - 17:44 | |
| - جيرسى كتب:
- ميرسيه يا جميلة
شكرا لمرورك الجميل | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الخميس 17 سبتمبر 2009 - 17:47 | |
| - solidad2 كتب:
- ميرسى يا مون على القصة
لوسمحتى تنزلى بقية الحلقات
هتجنن وأعرف ايه اللى هيحصل بعد كده شكرا لمروك الجميل نورتينى ومتتجننيش ولا حاجه | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الخميس 17 سبتمبر 2009 - 17:48 | |
| (الحلقة الخامسه)
مني: وانتي طيبة يا سارة. سارة: حد قبلي كلمك؟. مني: لا, الساعة لسه 11 ياتحفة. سارة: منا قلت الحق قبل ما حد يقولك, كل سنة وانتي طيبة. منى: لحقتي طبعا. سارة: مالك يا موني؟. منى: مفيش. سارة: ااااه, نكد العيد ميلادات دا انا عرفاه, متخافيش يعني 19 سنة مش حدوتة, كملتيهم قبلي, ايه يعني؟. منى: ههه. سارة: كمان ضحكتك بايخة ,....... فيه ايه؟. مني:........ سارة: احمد؟. منى: يعني ,...... السنة الي فاتت كان معايا, وكان عيد ميلاد حلو مع اننا اتخانقنا فيه شوية, عشان مرضتش اخد الهدية برضة, بس ......., هوووف,......معرفش انا متضايقة وخلاص. سارة: متضايقيش نفسك, دا عيد ميلاد مش جنازة, وايه يعني الي فات كان حلو, دا الجاي هيبقي احلي واحلي, وكل سنة ان شاء الله هتبقي احلي. منى: يارب يا سارة. اكملت منى المكالمة مع سارة وعقلها شارد تماما, والشعور بالحزن والاختناق يقتلها, والحنين يكاد يجهز عليها,تري يا احمد, هل سيتذكر, ام سيتجاهلها كما فعل في الشهور الماضية؟. بعد اغلاقها مع سارة تلقت عدة مكالمات تليفونية , وعدة رسائل تهنئة بعيد مولدها,ولكنها شعرت بالانقباض, حين تلقت رسالة من رقم هاتف تحفظه جيدا,عن ظهر قلب. "كل سنة وانتي طيبة وتكوني فرحانة على طول )" انه احمد, لقد تذكر, وعلى الرغم من احتياطها لعدم حصوله على رقم هاتفها, حصل عليه, وعلى الرغم مما بينهما من جفاف, ارسل لها رسالة يهنئها بعيد ميلادها. م*ياحبيبي يا احمد, انا مكنتش متخيلة انك هتعمل حاجة, انت بجد بتحبني ماتكلميه لا طبعا, ايه الجنان دا؟؟, مؤمن هنا اقفلي الاوضة ,وكلميه مينفعش يعني هو كتر خيره, افتكر وجاب نمرثك وبعتلك ماسدج , الراجل يعمل ايه اكتر من كده عشان يرجعلك, مش انتي الي قلتي لو حب يرجع انا موافقة؟, ولا انا الي قلت؟ ايوة ,انا قلت كده طيب ,مالك بقي, اقولك, كلميه وباركيله ع الشغل مينفعش يعني ايه؟؟, هتطنشيه؟ معرفش ,اعمل ايه؟ طيب, ابعتيله ماسدج اشكريه هو ينفع؟؟ جربي, انتي هتخسري ايه يعني؟ لو مؤمن عرف هيموتني انتي مش احمد واحشك؟ جدا طيب ابعتيله ماسدج, مش حاجة , قوليله شكرا بس طيب هجرب اكتبي" شكرا يا احمد" فين الموبايل؟ *********************** أ* ايه يا موني؟, وصلتك ولا وقعت في ايد اخوكي؟ اكيد وصلت ,انت مش جالك انها دليفرد ايوة, بس انا خايف اكون سببتلها مشكلة ولا حاجة؟, ياريتني ما بعت انت مالك بقت خيخة كدة ليه؟, من امتي يعني الحنية دي, ماخلاص, بعت والي حصل حصل, اخوها بقي عرف ابوها عرف, دي مشكلتها انا خايف عليها يادي النيلة,يابني الي انت خايف عليها ولا هتعبرك, لانك خلاص مبقتش في دماغها, وانت بس الي شاغل بالك بيها لا طبعا, مني اكيد لسه بتحبني وايه الي اكده, هي من يوم ماسقطت حاولت تكلمك؟؟, حاولت تقربلك؟ , ولا كأنها كانت تعرفك بس دا لاننا كنا متفقين مين دا الي اتفق ؟,دا هي قررت لوحدها , وهي الي ساب..... استني بس, اشوف ماسج من مين؟ "وانت طيب, شكرا" مش قلتلك هتفتكر بتعمل ايه يا مجنون, انت الفرحة طيرت عقلك؟ هطلبها ملكش انت دعوة ******************** ارتجفت مني من السعادة حين رأت احمد يتصل, وخافت في الوقت نفسه من مشاعرها ,التي اضعفتها امام الهاتف,وشعرت بالرغبة في الرد, احكمت اغلاق باب غرفتها , وردت بعد تردد. مني: الو. صمت احمد يبتلع المشاعر التي اجتاحته حين سمع صوتها خافتا , رقيقا كما اعتاد ان يسمعه, انما يشوبه بعض الحزن. احمد: كل سنة وانتي طيبة يامني. منى: وانت طيب يا احمد, شكرا انك افتكرت. احمد: وتفتكري انا كان ممكن انسي. خفق قلب مني في لهفة وهي تستمع الي كلماته المتهدجة,التي عبرت عما يدور في رأسه اكثر من أي كلام حب,وصمتت لتعذر خروج الكلمات من فمها. احمد: انا ضايقتك اني اتكلمت؟. أ*وحشتيني منى: ابدا. م*بحبك احمد: يعني..., لو كنت سببتلك مشكلة؟. أ*مكانش ينفع مكلمكيش مني: لا ,ولا حاجة. م*كنت هموت لو مكنتش اتكلمت احمد: واخبارك ايه؟. أ*لسه بتحبيني؟ مني: الحمد لله. م*متدمرة من غيرك احمد: ................. أ*انا لسه بحبك منى:................ م*انا نفسي نرجع سوا منى: سمعت انك اشتغلت, مبروك. احمد: اه, دي حاجة كده لغاية ما اتخرج يعني, الله يبارك فيكي. أ*عاجبك الي احنا فيه دا؟ منى: ................... م*عقبال ما تنجح ,وتعمل مستقبلك بقي احمد: ماشي يا مني , انا كنت بس بقلك كل سنة وانتي طيبة. أ*انا كان بس نفسي اسمع صوتك منى: وانت طيب . م*انا ازاي كنت عايشة من غير ما اسمع صوتك؟ احمد: ماشي يا مني , عايزة حاجة؟ أ*انا عايزك تاني منى:لا شكرا. م*عايزاك ترجعلي احمد: ماشي, سلام. أ*بحبك مني: سلام. م*بحبك ******************** نظر مؤمن الي صديقات مني بحفل عيد مولدها يبحث عن سارة, حتى وجدها, فاقترب دون ان تلاحظ. مؤمن: ايه ياسارة الهدية الي انتي جايباها دي؟, مش تجيبي حاجة ممكن استخدمها منها. التفتت سارة مندهشة ,من وجوده خلفها ,وردت في سرعة. سارة: المرة الجاية هبقي اجيبلها صفارات وبلالين, عشان تعرف تلعب بيهم معاها. ضحك مؤمن. مؤمن: وانتي بقي على طول لمضة كده؟, ولا دا لزوم العيد ميلاد؟. سارة: لا دا لزوم الاعياد بقي, انت عارف, مبخرجش من البيت من غير لماضتي. وانسحبت من جانبه في خفة وابتعدت, حتى وجدت ميرنا فوقفت بجانبها. فقالت ميرنا في مكر. ميرنا: الواد دا عينه منك. سارة: مين دا؟. ميرنا: الباشمهندس مؤمن. نظرت اليها سارة في ذعر. سارة: انتي بتهرجي؟, مؤمن ايه؟, لا طبعا. قالت ميرنا,وهي تتلفت حولها. ميرنا: شششششششش, ايه؟؟؟, انتي نسيتي نفسك, وطي صوتك , احنا في عيد ميلاد اخته. خفضت سارة صوتها. سارة: مانتي بتستهبلي. ميرنا: طب والله العظيم , باين عليه جدا, هو يعني من امتي بيهذر مع حد؟, دايما يجي عليكي ويتكلم , خليتي الشيخ مؤمن ينطق. سارة: انا؟؟؟. ميرنا: ومالك مخضوضة كده ليه هو انا بشتمك؟, طب يا ريت, هو انتي ينفعك الا ده, حد يعدل دماغ الجزمة دي, ويعلمك الادب. سارة: انتي بتقولي ايه؟. ميرنا: هو انا قلت حاجة, انا بس بخليكي تاخدي بالك, لحسن تتصرفي زي الهبلة , وميخلصش من لسانك الدبش دا. سارة: لا, مش ممكن يكون الموضوع دا بجد. ميرنا: خدي بالك بقي, انا بقلك عشان تبقي عارفة, دانا كنت فاكراكي فهمتي, هو شكله واد قديم يعني, مش هيكلمك في حاجة, الا لما يبقي ناوي جد, فخليكي ريدي ,انه ممكن ييجي في مرة يتكلم. سارة: مؤمن؟؟؟؟؟؟, مش معقول, دانا مكنتش واخدة بالي خالص. ميرنا: ابقي ركزي بقي من هنا ورايح. مني: ايه يا بنات؟, واقفين بتتوشوشو في ايه؟. التفتت ميرنا وعلى وجهها ابتسامة عريضة. ميرنا: في مزاجك الي معدول اوي النهاردة, وضحكتك الي من الودن للودن, الي يشوفك دلوقتي ميشوفكيش امبارح وانتي خلاص كنتي هتعيطي. ابتسمت مني. مني: مين كلمني امبارح؟. ميرنا: وائل؟. مني: احمد. نظرت سارة رغما عنها, ناحية مؤمن في ذعر. سارة: واخوكي؟. ميرنا: انتي بتستهبلي؟, تاني يا مني؟؟؟. منى: انا كنت عملت ايه يعني؟, دا بيكلمني يقولي كل سنة وانتي طيبة, مقلناش حاجة يعني. سارة: انتي لو رجعتي لاحمد دا تاني , انا ماليش دعوة بيكي خالص, ولو رحتي في داهية حتى. مني: وطي صوتك, وبعدين احنا اتكلمنا بس , مرجعناش لبعض, واحمد بقي انسان كويس, وبيشتغل, يعني يعتمد عليه,مش زي ماقلتي ,انا لو كان قالي لسه بحبك كنت قلتله وانا كمان, بس هو كان محترم , وخد باله من كلامه. ميرنا: والله يا مني انتي مش ناوية تعدي الموضوع دا على خير, مش هتيجي الا لما تتطربأ فوق دماغك. منى: مش مهم. سارة: لا دانتي اتجننتي بقي. ردت مني بغضب. منى: ايوة اتجننت اني وافقت اسيب احمد لحظة واحدة, وهو بيحبني بالشكل دا, واهو طلع عكس ما كنتي بتقولي انتي ومؤمن, وان شاء الله هيخلص وييجي يخطبني. وتركتهما غاضبة. ميرنا: البت دي مش هتعقل ابدا؟. سارة: ولا شكلها ناوية. | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الخميس 17 سبتمبر 2009 - 17:50 | |
| (الحلقه السادسه)
مؤمن: مني ,كنت عايزك ضروري. مني: فيه ايه؟. مؤمن: تعالي بس موضوع مهم . دخلت غرفته وهي تبتسم في خبث,وهو يغلق الباب خلفها. منى: ايه؟؟, موضوع سارة تاني؟. مؤمن: لا يا لمضة, مش عشان الموضوع دا. فجلست وهي تقول. منى: هيكون ايه يعني؟, وانت بتعرفني الا عشان مصلحة؟. جلس قبالتها وهو يقول. مؤمن: ياستي المصلحة المرة دي عشانك انتي. منى:................. مؤمن: من غير لف ولا دوران كدة,... بصراحة جايلك عريس. دهشت مني بشدة من كلماته المباشرة, وتلجم لسانها لحظات. مني: انت بتقول ايه ؟, عريس مين؟. مؤمن: هو حد انتي تعرفيه, بس انا مش عايز اقلك الا لما تاخدي نفسك الاول وتركزي معايا, وبطلي تلعبي في الملاية. تركت مني ملاءة السرير, التي كانت تقبض عليها في توتر, دون ان تدري انها تفعل ,وفكرت في قلق. م*يارب استر, يارب مايكونش وائل منى: مين العريس يا مؤمن ؟,انا هادية اهه. مؤمن: وائل, الي كنتي بتاخدي عنده درس. م*ليه كده بس!!! صمتت مني ,ونظرت اليه في حذر. منى: وانت رأيك ايه؟. مؤمن: انتي كنتي عارفة حاجة؟. منى: ابدا, والله العظيم ابدا ,وماليا دخل في الموضوع دا. مؤمن: انا مش بسألك ليكي علاقة بيه, انا بسأل تعرفي حاجة ولا لأ, يعني كان مثلا معجب بيكي قبل ما اعرفه, ولا عايزك عشان اختي, عشان بس افهم. منى:معرفش, انا ايه الي هيعرفني, اسأله؟. مؤمن: ايه يا مني؟, عايزة تقنعيني ان البنت مبتعرفش الولد معجب بيها ولا لأ؟. منى: انت عايز توصل لايه يا مؤمن؟, انا مش هتكلم معاك ,وانت بتتهمني بالشكل ده. مؤمن: انا قلتلك حاجة؟, انا بسأل, طيب سيبك من السؤال ده, خليكي معايا,انتي رأيك ايه؟. منى: انا طول عمري ببصله على انه استاذي, مببصش عليه حاجة تانية يعني,مش في دماغي اكيد. مؤمن: ماهو اكيد مش هتتجوزو كده م الباب للطاق يعني, طبعا هتعدي معاه وتتكلمو, وتشوفيه كبني ادم, كعريس, مش كأستاذ, وتدي رأيك فيه, وساعتها تقرري, انا مبسألكيش عشان حاجة, وابقي غبي لو استنيت منك رد,من غير ماتتكلمو,بس انا بقلك عشان يبقي عندك فكرة. منى: بس انا مش مستعدة ........ومش عايزة,...انا لسه صغيرة. مؤمن: انا مقلتلكيش حاجة, انا بقلك شوفيه, وشوفي نفسك وفكري, متتسرعيش وتجاوبي اجابات غبية, وانا اوعدك مش هأثر عليكي برأيي, مع اني شايفه انه بني ادم ممتاز, بس المهم انتي تكوني مستريحة,انا ماقلتش لحد في البيت لسه, فكري وابقي ردي عليا. قامت منى من امامه ممتقعة الوجة, وأومأت برأسها تفهما ,وهي تجر قدميها للخروج من الحجرة ,قبل ان يكلمها في شيء اخر, وقبل ان تصل الي الباب ,ناداها مؤمن. مؤمن: مني,.....انتي لسه بتفكري في احمد؟. امتقع وجهها اكثر,وهي تلتفت لتجيبه. منى: لا طبعا. مؤمن: اتمني متفكريش في الموضوع دا خالص وانتي بتفكري, واستخيري ربنا كده وابقي ردي عليا, عندك استعداد تشوفيه ولا لأ. منى: طبعا. واستدارت وخرجت من غرفته , قبل ان يري مدي كذب عينيها. ********************* انتظر احمد امام مبني لجان امتحان كلية الالسن, بعد ان تأكد من مكان لجنة امتحان مريم, وشعر بالارتباك وكأنه ينتظر فتاة لأول مرة في حياته, لقد حيرته هذه الفتاة كثيرا, وشعر بالشك قليلا في وصف سامي لها, لا توجد فتاة بهذه المواصفات ابدا,وان كانت, فلا ريب انها فتاة مثل كل الفتيات, كلهن متماثلات, وهو لن يتواري عن التعرف عليها ,حتى ولو كانت رئيسته بالعمل. لمحها تخرج وحدها من اللجنة , وتسير في شموخ, وجها الجميل يشرق بنصف ابتسامة ,وهي تحيي بعض من اصدقائها, وتتخطاهم, جمع شجاعته, ودفع نفسه للاقتراب منها. احمد: مريم. التفتت مريم في استغراب, وظهر على وجهها شيء من السأم ,حين رأت انه احمد. مريم:...................؟. احمد: انا كنت هنا عند جماعة اصحابي , عرفت انها امتحانات سنة رابعة,قلت مين اعرفه في رابعة , افتكرتك, قلت اجي اسلم عليكي, ايه؟,الامتحان كان ايه؟. مريم: بتسأل ليه؟. اندهش احمد من برودها الواضح في جوابها, وقال محاولا تبرير موقفه. احمد: اااا...ابدا, ...انا كنت بطمن عليكي,... بس. اعتدلت مريم, وعقدت ساعديها, وارتسم على وجهها نفس التعبير الذي رآه في الشركة, وبدأ يشعر بالقلق فعلا. مريم: بص بقي يا اسمك ايه انت, احمد!!, انت شكلك من العيال الهايفة بتوع الجامعة باين, وانا مكانليش صبر اني اتعامل مع الاشكال الي زيك اربع سنين, عشان كده مكنتش باجي كتير, عشان اوفر على نفسي لعب العيال ده, يا احمد انت شكلك مفيش بنت هزأتك قبل كدة, بس انت فعلا محتاج حد يوقفك عند حدك, لو فاكر انك هتقرب مني بانك تجيلي في الامتحانات, وتعاملني كأننا اصحاب في الشركة, فتبقي غلطان اوي, انا مش عارفة انت بتحاول تثبت لنفسك ايه, ومش عايزة اعرف, بس لو فاكر انك بالشكل ده هتكلمني او تصاحبني , فواضح انك .......مش عارفة اقلهالك ازاي ,انت غلس, صح ؟, هي غلس!!!!,وفاكر نفسك ظريف, فانا بقي مش مستحملة غلاسة خالص, وخصوصا انك اكيد هتشوفني في الشركة كتير, فعشان توفر على نفسك احراج كبير بعدين, بطل تتعرضلي في كل مكان بالمنظر دا. شعر احمد بالغضب الشديد, بعد ان تعرض للاهانة وللمرة الالف على يد مريم, وثارت حفيظته, ولم يخفي انفعاله, وقرر الرد عليها,فقال بانفعال. احمد: انتي فاكرة نفسك مين يعني؟, عشان تكلميني بالطريقة دي, انتي فاكرة ان ممكن تقلي زوقك على الناس ويعدوهالك, ليه يعني؟,انتي واخدة في نفسك قلم, بس فوقي لنفسك, انتي متعرفيش انا مين ولا ايه؟. مريم: لأ ,عارفة كويس انت مين وتطلع ايه, انت واحد فاشل بقاله ميت سنة في الكلية, كائن مستهلك, ومفيش امل يكون منتج, لان حتى الشغل الي وصله كان واسطة, مفيش اعتماد على النفس, من النوع الي تجيب الشغل ورا, مش تتقدم بيه, فاكر نفسك فالانتينو, عشان شكلك جميل وبتلبس حلو, وفاكر انك عشان بوبيولار في الجامعة, تبقي انت حاجة, عشان كدة مش عايز تخرج منها, لان لو خرجت, هترجع تاني لحقيقتك, صفر علي الشمال, مالكش قيمة في الدنيا, ومش عايز يكونلك قيمة, وبتحب انك تحس بقيمة نفسك, لما تعرف بنات , بس دي حاجة تقل من قيمتك, لانك انت الضعيف, انت الي محتاج ليهم عشان يحسسوك انك ليك لزمة, مش هما الي محتاجينلك, وبعدين انت متحبش انك تتغير, لانك مبسوط انك صفر علي الشمال, ومش عايز ابدا انك تكون على اليمين ويكونلك قيمة. بهت احمد من الاهانات التي انهالت عليه من الفتاة, التي نظرت له بعد كلامها, كأنه حيوان ضعيف يستحق الاشفاق, وانصرفت تهز رأسها في استسلام, شعر بالحزن والغضب والاندهاش وراوده شعور مؤلم بأنها على حق, وظل متسمرا طويلا ,بعد ان ذهبت, وعقله متوقف. أ*لااااااااااا, دي زودتها اوي ..................... ايمو!!! ايوة البت دي مسحت بيك الارض, وانت ساكتلها كنت هعملها ايه يعني؟ كنت تهزئها , تشتمها, ترد عليها, انت معملتش حاجة , انت اتخرست البنت عندها حق عندها حق ايه؟, دي مجنونة لا, انا فعلا زي ما قالت , صفر على الشمال انت فعلا صفر على الشمال دلوقتي ولانك معرفتش تسبتها,ولا حتى ترد عليها, حتة بت مالهاش لزمة تضايقك انت كدة, طيب طز فيها, شفلك اشتغالة تانية,انت هتغلب يعني؟, من امتي؟,دانت ايمو بس سيبني في حالي ,انا متضايق اوي اوعي تضايق نفسك, وشوف مصلحتك, شوفلك بنت ,متبقاش كده ايدك فاضية "ايه دا؟, مش معقول؟, ايمو في الجامعة". التفت احمد يواجة صاحبة الصوت ,فإذا بها نورا. احمد: اهلا. نورا: ياااه يا ايمو, دانا ماشفتكش من زمان, وحشتني...قصدي , وحشتنا . احمد: اه, مكنتش باجي, امال رشا فين؟. نورا: مجتش النهاردة, مفيش امتحان, انت متعرفش اختك امتحاناتها امتي؟. احمد: لأ. نورا: بس كويس اني جيت النهاردة ,عشان اشوفك,انت عندك امتحان؟. احمد: لا,.....طيب يا نورا, سلام انا عشان عندي شغل. واابتعد عن الفتاة لينصرف. أ*انت هتمشي كدة محروق دمك؟,شوف شغلك توقف قليلا عن السير, والتفت مرة اخري لنورا التي لم تتحرك من مكانها,ونظر اليها مليا ,قبل ان يقول. احمد: انتي معاكي نمرتي؟. نورا: لأ. عاد اليها,وهو يخرج تليفونه. احمد: انا ازاي مخدتش بالي, اني مش معايا نمرتك؟. ونظر اليها مدققا بمزاح, قبل ان يقول. احمد: انتي احلويتي؟, ولا انتي حلوة من يومك؟. ****************** سارة: وهتعملي ايه؟. منى: معرفش, انا مقلتلوش ان وائل كان باين عليه جدا, وانا مش عارفة اعمل ايه؟. ميرنا: تبقي مجنونة لو موافقتيش. سارة: توافق ايه يا هبلة انتي؟, هي المواضيع دي بتتاخد كدة؟, مش لازم تشوفه وتقعد معاه. ميرنا: يا سلام ؟, على اساس اننا مشفناهوش وقعدنا معاه ميت مرة, هيكون فيه ايه جديد يعني؟, دا وائل. سارة: يابنتي , انتي عبيطة؟, هو انتي لما جيتي تتخطبي, اتقدم ووافقتي كده على طول؟, مش لازم تتكلمو الاول؟. منى: خطوبة ايه؟, انتو بتتكلمو في ايه؟, انا بقولكو اعمل ايه عشان اخلص منه, عايزين تدبسوني؟؟. سارة: انا بقلك المفروض تكوني عاقلة , وتعرفي انتي عايزة ايه الاول. منى: انا عايزة احمد. ميرنا: يخرب بيتك, انتي مش هتبطلي, احمد ايه وزفت ايه؟, شوفي حياتك بقي ومستقبلك, احمد دا ......... قاطعتها مني بحدة. منى: يا ميرنا, انتي متعرفيش يعني ايه تكوني بتحبي واحد وهو بيحبك ,ومش عارفين تطولو بعض. نظرت ميرنا خلف مني ,وقالت. ميرنا: طب اتفضلي يا ستي الي بيحبك, ماشي مع نورا. التفتت مني وقلبها يخفق, لتجد ماقالته ميرنا صحيحا, وجدت احمد يسير ضاحكا مع نورا ,وبدا انه يغازلها. سارة: ودول ايه الي لمهم على بعض؟. ميرنا: يعني هو هيغلب؟, اكيد مستحملش يعد فاضي. قالت مني ,وهي شاردة تنظر ناحية احمد. منى: ومين قال انهم مع بعض, اكيد بيكلمها عادي, انتو ايه؟, على طول شكاكين؟. ميرنا: تحبي اروح اسألهولك؟. ادارتها سارة بعيدا عن نظر احمد. سارة: يلا بينا يا مني متنحيش له كده, هيشوفك. اشاحت مني بوجهها بعيدا وهي تتألم, قد يكون ما يقولونه صحيحا, وقد يكون احمد مع نورا او مع أي واحدة, وهي لن تتحمل هذا, يجب ان تحدثه, يجب ان تتأكد. سارة: انا بقلك جربي, مش هتخسري حاجة, ايه يعني لما تعدي مع وائل؟, شوفيه, دماغه ماشية ازاي, واكيد محدش هيغصبك على حاجة, معادش فيه بنات بيتغصبو على الجواز يعني, ولو معجبكيش قولي لأ, بس لسبب مقنع, لو قلتي لأ من دلوقتي اخوكي هيشك, وافقي مبدئيا انكو تتكلمو وبعدها تقرري, واستهدي بالله كده وصلي استخارة, ومش اخرالدنيا يعني , مانتيش اول واحدة تنزل تشوف عريس. زفرت منى نفسا عميقا, وقالت. منى: ربنا يسهل. ميرنا: يلا نمشي عشان التحفة شافنا. التفتت منى تنظر اليه. م*هو ينفع؟, ينفع يعني اسيبك يا احمد؟, طيب هحبه ازاي وائل ده؟, وياتري هقدر انساك؟ نظر احمد الي مني وتأكد انها تنظر اليه هو, لا خلفه ولا بجانبه,توقف ووضع كفيه في جيبه يفكر. أ* ايه يامني؟, بتبصيلي كده ليه؟, ايوة ماشي مع نورا, بحبك اه, بس هعمل ايه يعني؟, مش في ايدي اعملك حاجة دلوقتي, انا طلعت صفر على الشمال, انتي متنفعينيش, او انا الي منفعكيش, هتفضلي في قلبي, وربنا يستر بقي عليا وعليكي. | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الخميس 17 سبتمبر 2009 - 17:52 | |
|
عدل سابقا من قبل Moonlight في الإثنين 21 سبتمبر 2009 - 1:01 عدل 2 مرات | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الخميس 17 سبتمبر 2009 - 17:54 | |
| (الحلقة السابعه)
لم تنم مني الليلة السابقة لموعدها مع وائل, لم تستطع اغماض جفن, وسيطر عليها الذعر, رغم محاولات سارة لطمأنتها, وافهامها ان الامر لا يعدو مجرد تجربة, وليس وعدا, ولكنها تشعر بالالتزام نحو وائل, لو كان شخصا لا تعرفه, او لا يعرفه اخوها, لكانت رفضته دون خوف, ولكنها شعرت بأن ذهابها, لن يجنبها الارتباط. م*ياربي على الي بيحصلي, مكانش وائل دا عارف يستني طيب ,اشوف راسي من رجليا في موضوع احمد انتي خايفة من ايه؟, انتي رايحة تنتحري ؟, دا عريس ماهو دا الي انا خايفة منه انتي لسه بتفكري في احمد, امال لو مكنتيش شفتيه بعينك مرتين ,كل مرة مع بنت مختلفة, كنتي عملتي ايه؟ انا بس خايفة اكون ظالماه , واتصرف على الاساس ده ,وبعدها اندم هي مش سارة قالتلك محدش بياخد غير نصيبه؟, انتي قلقانة ليه؟ عشان انا لسه احمد في قلبي, ومش عارفة اخرجه, وخايفة من مؤمن موووت, لو عرف اني برفض عشانه وانتي ايه يضمنك, ان احمد لسه عايزك زي منتي عايزاه؟ .......................... ردي مفيش ضمان وديل الكلب الي عمره ماهيتعدل ,له ضمان؟ لا........ طيب, مادام مافيش ضمان ومفيش اتصال بينكو, اتصرفي, شوفي وائل طريقه ايه انا بفكر اتصل باحمد اسأله, او اسمع صوته حتى, ..........ياربي مش عارفة اعمل ايه ********************* احمد: انا ابقي كداب لو قلتلك اني كنت واخد بالي منك زمان,انتي كنتي زيك زي رشا طبعا, بس انا دلوقتي مكنتش متخيل انك تحلوي في عنيا كدة. نورا: بس انا نمرتك كانت معايا من زمان, وكنت مستنياك تاخد بالك مني, بس الي واخدة عقلك بقي. احمد: قصدك مين يعني؟, منى؟؟. نورا: هو كان فيه غيرها السنة دي؟, دانا حتى كنت مستغرباك, مش دا احمد الي اعرفه, ايمو الي كان بيعرف بالتلات بنات في الاسبوع. احمد: مش اوي كدة. نورا: لا, كان اوي كدة, بس بصراحة, انا بدأت اعجب بيك, لما رسيت على واحدة بس. احمد: ياسلام؟, يعني مكنتش حلو زمان؟. نورا: لأ طبعا يا ايمو, انت طول عمرك زي العسل , بس قصدي انك مش بتاع واحدة بس, الواحدة تخاف منك, لانك اكيد هتعرف عليها كذا بنت. احمد: يعني فكرة الناس عني اتغيرت دلوقتي؟. نورا: اه, لما كملت مع مني السنة ونص, الناس اتأكدت انك بني ادم طبيعي يعني. أ*يعني دلوقتي البنات معجبين بيا اكتر؟ اهي حاجة استفدتها من حكاية مني بتاعتك دي وبينما يتحدث, وجد اتصال على الهاتف , فنظر الي الرقم وجد اسم منى, اندهش وشعر بالسعادة في نفس الوقت,هل تتصل به؟, ام الامر مجرد خطأ ,فاعاد السماعة الي اذنه. احمد: نونو, بصي, الشغل ع الويت, هقفل وابقي اكلمك تاني ,اوكي. واغلق معها دون سلام, وتسمر امام اسم مني الذي لازال يظهر امامه, انها تطلبه حقا. احمد: ألو,......منى؟. منى: ايوة يا احمد, ازيك؟. م*ياربي, ياتري الي بعمله دا صح ولا غلط؟ احمد:مالك؟,مال صوتك؟. أ*شكلك معيطة منى: عادي يا احمد, مفيش. م* وائل متقدملي احمد: اهي عادي دي يعني فيه حاجة, احكيلي ايه الي حصل؟. أ*يا مني متقلقينيش حرام عليكي منى: كنت مخنوقة شوية. م*اقلك ولا اعمل ايه؟ احمد: من ايه؟. أ*انتي رجعتي تشليني وانتي بتتكلمي تاني, انطقي منى: اصل مؤمن,....جايبلي عريس,...وكدة يعني. م*..................... احمد: عريس؟؟؟؟. أ*............... منى:............ م*يارب استر احمد: عريس مين؟, عريس ايه؟, انا مش فاهم, ودا وقته؟, انتي لسه صغيرة, ايه الاستهبال دا؟. أ*اه بدأنا شغل البنات , انا جايلي عريس, تعالي اتصرف اخرس بس اما اشوف ايه الحكاية مني: منا قلت كدة والله, بس........ احمد: بس ايه وزفت ايه يا مني, بنات ايه دي الي بيجيلها عرسان في تانية كلية؟,انتي هتشتغلني, قوليلهم مش عايزة. منى: منا مش عايزة فعلا. احمد: طيب اتصرفي, اعملي حاجة. منى: ااا...انت رأيك ايه؟. احمد: رأيي ايه؟؟؟, انتي بتسأليني رأيي؟؟؟, هو انا واحدة صاحبتك يا مني, انا حبيبك, هيكون رأيي ايه؟. انتبه احمد لزلة لسانه ولكن بعد ان قالها, وكذلك انتبهت مني, فصمتت تستوعب الكلمة. م*بجد يا احمد احنا لسه حبايب؟ احمد: قصدي يعني....,الكلام دا مفيهوش اعمل ايه؟, انتي اصلا لسه صغيرة, ومينفعش يفكرولك في الحاجات دي دلوقتي. قالت مني وهي تكاد تطير من الفرح. منى: بجد يا احمد. احمد: ايوة طبعا. أ*ايوة , اشتغالات صافي, انا جايلي عريس والي يلحق الاول,امتي هتتقدم؟ ,واستلم يا معلم ماهي البنت ساكتة اهي ماقالتش حاجة, هي بس بتعرفني واشعرفك اصلا ان الموضوع بجد, مش يمكن يكون اشتغالة عشان تشوف ميتك ايه؟ لا, لا, مفتكرش مني تكدب, وتكدب ليه اصلا؟ طب اسألها كده يافالح ,مين العريس احمد: صحيح, بيشتغل ايه العريس؟, ولا يطلع ايه اصلا؟. م*ااااااه منى: العريس,......العريس. احمد: ايه يا مني ماتنطقي, هو ايه؟, ...حد انا اعرفه؟. منى:............. احمد: اوعي تقولي..... منى:هو....هو وائل. صاح احمد. احمد: وائل يا مني ؟؟؟, وائل؟؟,وكنتي بتسأليني لسه يا مني؟, ايه؟, كنتي ناوية تنزلي تقابليه ولا ايه؟, دانا كنت اكسر رقبتك, انتي اتجنيتي, هو انا مش محذرك ميت مرة , كله الا وائل ده؟. شعرت مني بالخوف وشرعت في البكاء. منى: ممماهو.....ماهو انت مش فاهم, اصله بقي صاحب مؤمن و......... احمد:كمان عرفتيه على مؤمن؟؟, دانتي مرتبة كل حاجة بقي, امال بتسأليني ليه يا ست مني؟. منى: لا والله اقسم بالله, دول هما طلعو يعرفو بعض, واتصاحبو وهو سأل مؤمن, وجه قالي, انا ماليش دعوة بيه خالص, والله العظيم زي ماقلتلي. هدا احمد امام دموع منى قليلا وزفر,ثم قال. احمد: على العموم ملحوقة, انتي تقولي لاخوكي مش عايزاه, لا تشوفيه ولا يشوفك,وتخلصي من الموضوع دا ,انا بقلك اهه , انتي فاهمة؟, معادش الا وائل. رشفت مني دموعها وهي تتمتم. منى: حاضر. احمد: ولو سمعت يا مني ,انك شفتي الواد دة ولا اتكلمتو, انتي حرة. منى: حاضر. احمد: يلا يا موني, روحي اغسلي وشك , وخدي بالك من نفسك, مش هطول عليكي عشان معملكيش مشاكل. منى: حاضر, ماشي , سلام. احمد: باي, قال وائل قال. ********************* جلست مني قليلا في غرفتها تفكر, كيف ستفعلها ؟, كيف ستخبر مؤمن بعدم رغبتها في رؤية وائل؟,انها تخاف منه, ومن احمد, تخاف كليهما, وطغت تلك المشاعر على فرحتها بكلامها مع احمد ,وغيرته الواضحة عليها. مؤمن: ادخل. دخلت مني ببطء,فالتفت مؤمن يتفحص وجهها. مؤمن: انتي معيطة؟. مسحت مني على عينيها المتورمتين وقالت. منى: لا. مؤمن: طب اعدي, مالك؟. جلست مني تجمع كلماتها فبادرها قائلا. مؤمن: موضوع وائل الي معيطك؟. اومأت برأسها ايجابا ,وهي تنظر الي الارض. مؤمن: مش عايزة تشوفيه؟. هزت رأسها نفيا . مؤمن: مش مستعدة, ولا خايفة؟. ردت بصوت خفيض. منى: الاتنين. مؤمن: طيب , انتي مش قلتي انك رايحة تشوفي بس؟. منى: انا مش مستعدة اشوف حتى, انا مش عايزة , انت فاهم ؟, لسه مقفولة من المواضيع دي, مش عايزة, يعني, لو شفته دلوقتي ممكن اكرهه حتى, وانا مش عايزة كدة, ولو رفضته, هيكرهني هو , انت فاهم, هو برضه استاذي. مؤمن: خلاص, خلاص, فهمت, من الاخر ,مش عايزة تروحي اصلا تشوفيه. منى: اه. زفر مؤمن وهو ينظر اليها مليا ,ثم قال. مؤمن: ماشي يا منى, بلاش, انا هفهمه انك لسه صغيرة, وان لسه بدري, على اساس اني سألت بابا وقالي كدة. رفعت عينيها اليه في سعادة. منى: بجد يا مؤمن؟. مؤمن: بجد. قامت وقبلته وهي تقول. منى: انت بجد مش كلام ,احسن اخ في الدنيا. مؤمن: ياريت بس اكون بعمل لمصلحتك بجد.
عدل سابقا من قبل Moonlight في الإثنين 21 سبتمبر 2009 - 0:54 عدل 1 مرات | |
| | | soledad2 عضو معلــــم
عدد الرسائل : 3353 العمر : 34 البلد : دمياط الحبيبة الهوايات : الاشتغالات والمقالب المزاج : هيمانة نقاط : 3552 تاريخ التسجيل : 29/07/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الخميس 17 سبتمبر 2009 - 22:10 | |
| شكرا يا مون مون على الحلقات الحلوة بس يا ترى ايه اللى هيحصل بعد كده؟؟؟ | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الأحد 20 سبتمبر 2009 - 18:12 | |
| شكرا ليكى على مرورك الجميل وتابعى وانتى تشوفى ايه اللى هيحصل | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الأحد 20 سبتمبر 2009 - 18:17 | |
| (الحلقه الثامنه)
سارة: انتي بتستهبلي؟. ميرنا: انا مش عارفة انتي ازاي تعملي كدة؟. منى: فيه ايه مالكو؟,دا مؤمن نفسه معمليش الي بتعملوه فيا دلوقتي. سارة: عشانه مش عارف السبب الحقيقي, بس احنا عارفين. منى: وهي جديدة عليكو ,اني مش عايزة وائل؟. ميرنا: لأ ,الجديد انك عايزة احمد, انتي مبتحرميش, لازم يبهدلك معاه تاني واهلك يعرفو يعني؟, بتموتي في المشاكل انتي. منى: اعمل ايه ؟ كان لازم انهي موضوع احمد ,قبل مافتح موضوع تاني. سارة: وانتي كدة نهيتيه؟, والله انتي الي بتجيبيه لنفسك, اديكي رجعتي تاني زي الاول, كأن كل الي عملتيه مالوش لزمة, ومكانش له لزمة تقوليله يشتغل ولا حاجة, قبل ماهو مايلتزمش بكلامه, انتي اول واحدة ملتزمتيش بكلمتها. ميرنا: وبتنشني كل مرة على الامتحانات, نفسك تسقطي انتي كمان؟. منى: فيه ايه؟, انتو مالكو اصلا, انا حرة, ولا انتي نسيتي يا ميرنا ايام مازن لما كنا بننصحك كنتي بتطلعي فينا ازاي؟, ولا عشان خلاص اتخطبتي, نسينالك القديم. سارة: منى!!!. ميرنا: خدي بالك يا مني من كلامك, عشان كلامك دا يزعل. منى: ويزعل ليه؟, ولا عشان بقول الحقيقة, انا بقي قاصدة كلامي كويس,وعارفة انا بقول ايه. نظرت اليها ميرنا كاظمة لغيظها لثوان, ثم التفتت لسارة وقالت. ميرنا: انا همشي يا سارة ,ولما تعرف هي بتقول ايه تبقي تكلمني. وانصرت في غضب, فنظرت سارة لمني في لوم غاضب. سارة: عاجبك كدة؟. وقامت تلاحق ميرنا. زفرت منى بعد ذهاب سارة في غضب , وشعرت بقليل من الندم على ماقالته ,ولكن تفكيرها توقف حين اقترب منها احمد. احمد: مالك؟, الامتحان كان وحش؟. مني: لأ , كان كويس. احمد: طيب مالك؟. وتلتفت حوله. احمد: امال البنات فين؟. منى: مشيو. احمد: عملتي ايه في موضوع العريس؟, قلتي لاخوكي؟. منى: اه. احمد: وخلاص؟, خلصتي من الموضوع دا؟. منى: الحمد لله. احمد: طيب كويس. وصمت وكلاهما جالسان ينظر كلا منهما في الناحية الاخري, وكأنهما يخافان النظر لبعضهما البعض, وكل منهم افكاره تغرقه. احمد: عاملة ايه يا منى؟. منى: الحمد لله. احمد: عندك امتحان تاني امتي؟. منى: يوم التلات ان شاء الله. احمد:....................... منى:...................... احمد: طيب يا منى, انا هقوم عشان تروحي بدري. منى: ماشي يا احمد. احمد: خدي بالك من نفسك. منى: وانت كمان. وانصرف احمد ,وكلاهما يعجب من تعذر لسانيهما عن خلق حوار جديد, بعد ان كانت الاحاديث تنساب بينهما بلا حساب من قبل, وبدون كلفة, اما ذلك الحاجز الذي ارتفع بينهما الشهور الماضية, لم يستطع ايا منهما تخطيه. ****************** عادت سارة الي مني, ووجها يحمل تعبير غاضب. سارة: عاجبك الي عملتيه ده؟, اهي زعلت وروحت. منى: انا ماعملتلهاش حاجة,هي الي زعلت من غير داعي. سارة: لا يامني انتي مبقتيش تاخدي بالك من كلامك, وبقيتي مش هامك بطريقة غريبة. منى: سارة,..سارة,...انا مش ناقصاكي لو سمحتي, لو عندك كلام خليه لنفسك. سارة: انا بس بعرفك ان محدش هيقف جمبك الا اصحابك الي انتي بتبيعهم عشانه, انتي خسرتي قريبتك قبل كدة, وشكلك مش هامك تخسري مين تاني. منى: اوووف عليكي ياسارة, يعني عايزة ايه دلوقتي؟. سارة: انتي اخوكي مأمني عليكي,ولو كلمني يسألني رفضتي وائل ليه, انا هقله الحقيقة, واديني بعرفك اهه. منى: وانتي مالك باخويا ؟,ايه؟؟, بيكلمك من ورايا؟, دي حاجة حلوة اوي؟, وياتري بقي مرتبطين ولا ايه؟, منا زي الطرطور بينكو؟, بس عاملي فيها مؤدب, بيقولي اسأليهالي من غير متعرفيها, وانتو طلعتو مفيش بينكو تكليف اهه. ثارت سارة بعد كلام منى, وصاحت بها. سارة: لاااااااااااا,دانتي زودتيها بجد, انتي خلاص يا مني معادش هامك حد ولاحاجة, بقيتي ماشية تخبطي مش عارفة انتي بتعملي ايه؟, انتي ليه مش فاهمة اننا خايفين عليكي؟,وخايفين عليكي من نفسك اكتر من أي حاجة ,لان واضح انك مش عارفة انتي عايزة ايه,لازم لما ننصحك نكون عايزينلك الشر مثلا؟. منى: و انا بقي مطلبتش النصيحة من حد. سارة: طيب كويس, عموما يا ست منى ,احمد الي انتي بتخسري الناس كلها علشانه, واولهم اهلك, انتي مش في دماغه اصلا, حتى لو بيحبك مينفعكيش, انا عرفت من ميمي من اسبوع انه مصاحب نورا, ومرضتش اقلك عشان خايفة عليكي,و كان داير من اسبوعين يسأل في ألسن عن واحدة اسمها مريم في سنة رابعة, وبرضه مرضتش اقلك عشان كنت خايفة تزعلى, بس واضح انك كبيرة وعاقلة ومش محتاجة حد يخاف عليكي, وبتعرفي كل حاجة, انا بقي مش هخاف عليكي تاني , واللهم بلغت. منى: ....مريم؟؟؟. سارة: ايوة يا ستي, مريم, ادي احمد الي هتعدي تلفي وراه هنا وهناك تتأكدي بيكلم عليكي ولا لأ,وهتفضلي طول عمرك معاه لا مطمنة على نفسك ولا على مستقبلك, وبعدين خلاص انتي حرة, انتي ماشاء الله بتفهمي ومش محتاجة حد لا يفهمك ولا يوريكي, بس انا بجد ماليش دعوة, و لما تفوقي لنفسك ابقي تعالي كلميني, بس انا مش هحاول انقذك من موضوع احمد دا تاني خالص, لأني زهقت, وانتي حرة, اتفلقي, مادام مبتفهميش وغبية بالشكل دا. وانصرفت بعيدا عنها كالصاروخ من الغضب,بينما بقيت منى مذعورة مما قالته لها سارة,بينما لمحت نورا تمر من امامها في نفس الوقت , ترمقها بنظرة احتقار من الاسفل للاعلي, ثم تنصرف في تعال. ********************** شعرت مني بجسدها يفور من الانفعال, وشعورها بالخوف يقتلها, هل فعلت الصواب ام ما فعلته كان خطأ, هل احمد حقا مرتبط بنورا؟؟؟,دفعتها مشاعرها للبحث عن ميمي على الفور, يجب ان تتأكد قبل أن تقدم على أي عمل اخرق. "ميمي". التفت ميمي واشرق وجهه في بهجة ,حين رأي منى. ميمي: موني, شفتك وانتي خارجة من اللجنة بدري, اخبار الامتحان ايه؟. منى: ميمي, انا عايزاك. وانفردت به ,وسألته دون مواربة. مني: ميمي, من امتي عارف ان نورا مرتبطة باحمد؟. اندهش ميمي للسؤال, وقال. ميمي: من ساعة ما ارتبطو. قالت بنفاذ صبر. منى: يعني من امتي يعني يا ميمي؟. ميمي: من بتاع اسبوع كدة, ليه؟, هو فيه حاجة؟, انتو مش سايبين بعض؟, والله انا مكنتش عارف انكو رجعتو, حتى انا قايل لسارة من ساعة ما عرفت, وهي قالتلي ماقلكيش عشان تنسي. منى: شكرا يا ميمي. وقبل ان تنصرف عادت لتقول . منى: اه, صحيح, تعرف حاجة عن واحدة اسمها مريم في رابعة ألسن. ميمي: اذا كانت مريم الي احمد كان بيسأل عليها, اقلك بقي مادام انتي عارفة كل حاجة, دي واحدة بتشتغل معاه باين في الشركة الي بيشتغل فيها, بس دي بت تنكة اوي, وشكلها مدتوش وش, عشان كده كلم نورا. سمعت منى الكلام للمرة الثانية من فم ميمي, وشعرت بالغضب هذه المرة, ان الخبر اكيد, ميمي لا يخطيء في اخباره ابدا,اذا فاحمد مرتبط بنورا, يجب ان تكلمه وتواجهه وتعاتبه. ***************** احمد: الو. منى: الو. احمد: ازيك يا مونى. منى: الحمد لله يا احمد, انت عامل ايه؟. م*دنا هطين عيشتك احمد: وحشتيني. منى: شكرا. احمد: ايه يا منى مالك؟. أ*ناشفة كدة ليه؟؟,ربنا يستر منى: مفيش. أ*يبقي فيه احمد: هو مؤمن مش في البيت؟, ممكن تتكلمي براحتك يعني؟. منى: لأ, مش في البيت. احمد: في ايه يا منى؟,صوتك مش مظبوط, انتي كدة قلقتيني. منى: انا كنت عايزاك في موضوع كدة. احمد: اتكلمي يا حبيبتي ,انا سامعك. م*حبيبتي يا كداب منى: ايه حكاية نورا؟. احمد: ايه حكاية نورا؟. منى: انت هترد عليا سؤال بسؤال يا احمد؟؟, رد على سؤالي,ايه حكاية نورا؟, انت بجد مرتبط بيها؟. شعر بلهجتها عدائية فرد بمثلها. احمد: نورا دي حاجة طياري كدة, وبعدين حتى لو كنت, ايه الي حصل يعني؟. منى: يعني انت مبتنكرش؟. احمد: وانكر ليه ؟,ماهو كان رد فعل طبيعي يا مني, احنا كنا سايبين بعض. منى: يعني ايه؟, يعني انا كان ممكن اعرف واحد تاني واحنا سايبين بعض, ولا ايه؟. احمد: دنا كنت اقطم رقبتك. منى: قول لنفسك, وبعدين انا مكنتش عارفة اننا سايبين بعض, انا كنت فاكرة ان احنا باعدين عن بعض مؤقتا, لغاية ماتنجح وتشتغل. احمد: يا ستي والله العظيم نورا دي ,ولا حاجة بالنسبة لي, انتي عارفة اني بحبك انتي وبس. منى: ولما انت بتحبني انا, بتكلم واحدة تانية ليه. احمد: اللهم طولك ياروح, ماحنا كنا سايبين بعض,وبعدين هي الي كانت بتلف عليا بقالها مدة. منى: انت ليه متخيل انك ممكن تحب واحدة, وتكلم عليها مادام متخانقين. احمد: منى, انتي طالبة تتخانقي ولا ايه؟, انا مش عايز اتخانق, ولو على نورا يا ستي, مش هكلمها من النهاردة, ومن دلوقتي حالا كمان. منى: طيب ادي نورا, وايه بقي حكاية مريم؟. احمد: مريم!!!, انتي اشعرفك بمريم؟. منى: يعني فيه مريم؟!!. احمد: منى, بقلك ايه بقي, انا حر, وكنت حر وقتها خالص, حتى منك, يعني اعمل الي انا عايزه, مش من حقك تحاكميني على وقت مكنتيش انتي معايا فيه. منى: واشمعني انت ليك حق تحاسبني على الوقت ده, وبهدلتني لما عرفت ان وائل اتقدملي, ولا هو انت بس الي تعمل ,وانا يبقي ماليش حق. احمد:ما هو دا الي خلانا نسيب بعض, عندك وغبائك دا ,وانك دايما حاطة راسك براسي. منى: ماهو لما تعمل فيها راجل, ياريت تتصرف كأنك راجل. احمد: احترمي نفسك يا منى, انا راجل غصب عنك. منى: وغصب عني ليه, راجل على نفسك. احمد: طيب يا مني خلى الرجالة الي تعرفيهم ينفعوكي, خلى وائل ينفعك. منى: بقي هو كدة يعني. احمد: اه هو كدة, مادام انا مش عاجبك, شوفيلك حد تاني. منى: احمد , ماتطلعهاش في دماغي. احمد: والله بقي انتي حرة. منى: بقي كدة؟. احمد: ايوة , كدة. لم تنتظر منى ان يكمل احمد كلامه, واغلقت الخط في وجهه, ورأسها يعمل كالمرجل, وشعورها بالغضب قوي العند في داخلها, ودون ان تستطيع ايقاف نفسها ,اتصلت باخيها, وقالت له. مؤمن: ايه يا مني؟, خير؟. منى: انا موافقة على وائل يا مؤمن, كلمه وعرفه, انا موافقة اتخطبله
عدل سابقا من قبل Moonlight في الإثنين 21 سبتمبر 2009 - 0:58 عدل 1 مرات | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الأحد 20 سبتمبر 2009 - 18:19 | |
| (الحلقه التاسعه)
دخل مؤمن من باب البيت ,مباشرة على حجرة منى. مؤمن: يعني ايه اكلم وائل؟, هو لعب عيال؟,انتي مش قلتيلي امبارح انك مش عايزاه ,ايه الي حصل؟. نظر الي وجهها مدققا, لم يجده باكيا ولا حزينا, فقد طالعه وجه محتقن وغاضب. منى: ايه الي حصل يعني؟, انت كنت قلتله اني مش عايزة اقابله؟. مؤمن: لأ ,مقلتلوش لسه؟. منى: طيب كويس, قوله اني موافقة. قال في حدة. مؤمن: هو جنان يا منى؟, ايه الي امبارح مش موافقة والنهاردة موافقة؟, انتي ايه؟,عيلة بميت رأي. منى: انت مش كنت عايز رأيي, اديني بقلك رأي, انا موافقة يا مؤمن , ايه المشكلة بقي, انت ايه؟, انت الي غريب اوي, مش كنت عايزني اوافق؟. مؤمن: ماهو انا مش ابن امبارح يا منى, ايه الي حصل خلاكي تغيري رأيك؟. منى: مؤمن, انت مش قلتلي انه كويس, وانا بثق في رأيك , انا عايزة ارتبط بيه. صمت مؤمن وزفر في نفاذ صبر, ثم قال بعد ان استعاد هدوئه نسبيا. مؤمن: انتي صليتي استخارة؟. منى: اه, اول ماقلتلي. م*صليت على احمد مش على وائل مؤمن: وحاسة بإيه؟. منى: الحمد لله , مستريحة, وموافقة. مؤمن:.................... ونظر اليها في عدم تصديق,فقفالت في حدة. منى: ايه يا مؤمن؟, خلاص خلصنا. مؤمن: بس المواضيع دي مافيهاش رجوع, ومفيهاش لعب ,ومفيهاش هزار. منى: يووووووة يا مؤمن, منا عارفة. قال في حزم مهددا. مؤمن: منى,...انا لو خرجت من هنا هقول لماما وبابا ,وهبلغ وائل, وخلاص الموضوع هيبقي رسمي. منى: ايوة,ماشي. نظر اليها مليا,محاولا استشفاف ما يدور في رأسها ,ثم قال. مؤمن:انتي متأكدة؟. زفرت منى في انفعال, ثم قالت بهدوء. منى: ان شاء الله. مؤمن: على بركة الله. ثم خرج من الغرفة, لاعلان الامر. ***************** نظرت منى من بعيد صوب ميرنا وسارة ,اللتا جلستا في مكانهما المعهود , تتبادلان الحديث, وترددت قليلا قبل ان تجذب قدميها وتتوجه نحوهما. منى: سلام عليكم. تجمدت الابتسامة على وجة سارة, بينما اشاحت ميرنا بوجهها بعيدا عن منى. سارة: عليكم السلام. منى: عملتو ايه في الامتحان؟. سارة: الحمد لله. منى: ممكن اعد؟. قالت ميرنا بحدة,وهي لا تنظر ناحيتها. ميرنا: متعدي, يعني هناكلك مثلا!!. لم تجب منى, وجلست في هدوء,وانقطع الحوارالذي كان يدور بين الفتاتين, وساد صمت محرج ,قطعته سارة؟. سارة: حليتي كويس في الامتحان؟. اجابت منى برأسها نفيا في صمت, وعاد الهدوء الممل يسيطر عليهم. منى: انا.......وافقت على وائل. اتسعت عينا سارة في دهشة, بينما التفتت ميرنا بحدة تهتف. ميرنا: بتهرجي. منى: لا مبهرجش ولا حاجة, انا قلت لمؤمن امبارح يقوله اني موافقة. قامت ميرنا من مكانها ,تقول في فرح. ميرنا: اخيرا عقلتي. بينما نظرت اليها سارة في ريبة. سارة: .....ايه الي حصل؟. منى: مفيش. سارة: ازاي يعني مفيش؟, انتي هتضحكي علينا, يوم السبت كنتي مش طايقة تسمعي اسمه ,ودلوقتي موافقة. منى: مفيش يا جماعة , انا بس عرفت اني مينفعش اضيع وائل منى, علي قول ميرنا, بني ادم محترم وعايزني بجد. ميرنا: اه والله, ده برقبة احمد دا. لما اشاحت منى برأسها في غضب حين ذكر اسم احمد, قالت سارة في استفسار. سارة: انتي صليتي استخارة؟. منى: لأ, ....صليت على احمد. سارة: ليه؟, وهو كان احمد اتقدم؟, فيه ايه يا مني؟, انتي هتنقطينا بالكلام, ماتتكلمي زي الناس, مش نص الكلام عايم, ايه الي حصل يخليكي توافقي على وائل؟. منى: يووووة يا سارة, ماشي يا ستي, انتي عايزاني اقلك انك كنتي صح, واحمد فعلا بيكلم دي ودي ودي, ايوة يا سارة, انتي صح,خلاص؟؟, ارتحتي؟. سارة: لا طبعا مارتحتش, انا ماكنتش بقلك كدة عشان تقوليلي انتي صح, احنا مش في حرب, هو انتي اصلا مكنتيش مصدقاني؟, استنيتي لما تتأكدي؟؟!!,.....ماعلينا , مش موضوعنا, ودا الي خلاكي توافقي؟. ميرنا: لا طبعا يا بنتي, اكيد فاقت لعقلها. نظرت اليها سارة في شك ,ثم قالت. سارة: اوعي يا منى,...اوعي تكوني واخدة وائل عشان تغيظي بيه احمد. لم تجب منى, وظهرت نظرة استياء على وجها. سارة: انتي لو فاكرة انك بتغيظي احمد فانتي غلطانة, انتي بتضيعي نفسك مش اكتر,وهو مش يتأذي خالص, انتي الي هتندمي. ميرنا: اه طبعا, هو هذار؟؟, دا اهلك واهله وتوريطة جامدة يا بنتي؟, دي خطوبة مش لعب عيال. منى: انا مش عايزة اغيظ حد. ميرنا: وبعدين لو كنتي فاكرة ان احمد دا هيتهز اويزعل, تبقي غلطانة, دا من خناقة عرف كام بنت, امال لو اتخطبتي هيقول ايه؟, هيقول في ستين داهية طبعا. سارة: انتي فاهمة يا مني يعني ايه الي بتعمليه ؟, يعني خلاص,لو وافقتي على وائل مفيش احمد, وبجد ,هتبقي بتاعة واحد تاني, مينفعش تخونية حتى بالتفكير, دي امانة, وجواز يا منى , يعني العمر كله , انتي متأكدة من الي بتعمليه؟؟. ادارت منى بوجهها في ألم وقالت. منى: طبعا. ميرنا: انتي هتشوفيه امتى؟. منى: بكرة ان شاء الله. ميرنا: طيب يا موني, انتي تصلي النهاردة استخارة ,وتروحي مش ناوية حاجة , سبيها على ربنا, وهو الي هيخليكي توافقي او ترفضي, متتسرعيش. منى: انا خلاص موافقة. سارة: ماهي المواضيع ماتتاخدش قفش كده, انتي لازم تعرفيه الاول. منى: ربنا يسهل, متسبقوش الاحداث, اما اشوف بكرة ايه الي هيحصل. ******************** نظرت منى الي وائل الجالس امامها في النادي, بينما والدته ووالدتها واخيها بالمنضدة المجاورة غيرالبعيدة عنهما , وهي صامتة, ترد كل سؤال بجواب مقتضب, بينما مؤمن يختلس النظر نحوها هي كل دقيقة ,يحاول قراءة افكارها,بينما وائل هاديء وواثق من نفسه. وائل: مش اسمها اشمعني انتي بالذات الي اختارتك, انا مكدبش عليكيو انا في الاول مكانش في دماغي, بس انا لما فكرت اخطب من فترة, كنت بقول انا عايز واحدة محترمة وجميلة وبنت ناس طيبين,واكون ميال ليها, بس سبحان الله ,انا لقيت اني كنت بتشد ليكي من زمان, من ايام ما كنتي في سنة اولي حتى. منى: بس انا مكنتش واخدة بالي. م*دانت كنت مفضوح, وباين عليك اوي وائل: ماهو انا مكنتش ناوي حاجة وقتها, بس انا اول ما فكرت بجد اني اخد خطوة واخطب, انتي اول واحدة جت في دماغي, لقيتك نفس المواصفات الي كنت عايزها, وفوق كده لما عرفت اخوكي لقيت انك من بيت محترم وطيب, وانا متمناش اكتر من كده, ومتفتكريش اني هزعل لو محصلش بينا نصيب, بالعكس, انتي هتكوني زي اختى,بس انا اتمني اني اكون جزء من عيلتكو, انا مش بسبق الاحداث, انا فاهم ان النهاردة دا تعارف اولي كده, وعارف ان الوضع غريب برضه, انا برضه استاذك. منى: ايوة. وائل: بس سيبك منى انا, انا قاعد من الصبح بتكلم عن نفسي, انتي مبتسألنيش ليه؟, اكيد عندك اسئلة . منى: مش بفكر في حاجة دلوقتي. م*ايه الهبل الي بقوله دا؟؟ وائل: لا اسألي , عادي ودا حقك يا بنتي, انتي من حقك تعرفي عني زي ما من حقي اسألك. م*اسأل ايه ؟؟؟,اسأله ايه؟؟؟, ياتري يا سارة عندك حق؟
عدل سابقا من قبل Moonlight في الإثنين 21 سبتمبر 2009 - 1:00 عدل 1 مرات | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الأحد 20 سبتمبر 2009 - 18:20 | |
| (الحلقه العاشره)
م*اسأل ايه ؟؟؟,اسأله ايه؟؟؟, ياتري يا سارة عندك حق؟ منى: بتدخن؟؟؟. وائل: الحمد لله لأ, مكدبش عليكي انا جربت وانا صغير , بس معجبتنيش الحمد لله. منى: بتصلي؟. وائل: اكيد يا منى, وهو مين مابيصليش؟. م*دانت مش عايش في الدنيا بقي منى: .......... وائل: متقوليش انك هتقيميني على اساس السؤالين دول بس, مهما كنت بصلي ومبدخنش اكيد فيا عيوب,وممكن اكون بغلط حاجات تانية, اسألي يا بنتي , انتي مكسوفة ولا ايه؟. نظرت اليه منى في حدة, ثم قالت دون مواربة. منى: ارتبطت قبل كدة؟. ابتسم وائل, وكأنه كان منتظرا هذا السؤال بالذات. وائل: انا مش هخبي عليكي اكيد من اولها, انا ارتبطت وانا في الكلية بواحدة, وحبيتها اوي, بس مش عايز اتكلم عليها, هي راحت في حالها يعني, بس لو كنتي قلقانة ان كنت حبيتها او لسه بحبها, فأنا حبيتها وقتها , بس دلوقتي ,الحمد لله بقالي سنين متأكد اني مبحبهاش. منى: ليه؟, ايه الي حصل خلاك تقطع علاقتك بيها. وائل: كانت ,........,مكانتش بتحبني بجد يا مني, كانت بتحب انها تحب وبس, عند اول مشكلة مستحملتنيش, وبعد ما افترقنا بفترة قليلة جدا, كانت مع واحد تاني, فافتكر ان مكانش له لزوم اني افضل احبها, الواحدة الي متصنش حبي في فترة فراق قصيرة, يبقي مكانتش بتحبني اصلا, لان الي بيحب مبينساش حبيبه, حتى لو مش مع بعض. م*ياه يا احمد لو تسمع الكلام دا, الي بيحب مبينساش حبيبه ويحب عليه, او حتى يتسلي,حتى لو مفترقين منى:............... وائل: عشان كده انا قلت لنفسي, عمري ما هربط نفسي بواحدة بايعاني, يعني ان شاء الله انا بدور على واحدة تصوني وتحافظ عليا, و عشان كده اول حاجة تهمني في البنت دينها واخلاقها,وتاني حاجة انها تكون مرتبطتش قبل كده, عشان الارتباط بيبقي عامل علامة على البنت, سواء خطوبة او صحوبية,بيأثر على علاقتها بالانسان الي بترتبط بيه, وبعد كده ان البنت تكون صريحة وعاقلة, لان الصراحة اساس كل علاقة سليمة, والعقل الحاجة الوحيدة الي بتربط الناس ببعض قبل ما الحب يكون موجود, والعشرة وكدة, انتي عندك حق لو فكرتي انه جواز صالونات, يمكن بالنسبة ليكي, بس انا مختارك بعينك, محدش قايلي عليكي, او لسه اول مرة بشوفك, ولسه هقرر اه او لا , انا قراري اني موافق الحمد لله, الموضوع في ايدك انتي يامني دلوقتي, ومتخافيش خدي وقتك وخدي قرارك, وانا مقدر في الحالتين,لان في الاول والاخر, الاختيار مش على اساس الانسان كويس ولا وحش, ماحنا اكيد كلنا كويسين, بس مدي توافقنا مع بعض ,اوالقبول زي ما بيقولو. منى: اه طبعا. وائل: بس لو وافقتي, انا يشرفني فعلا اني اناسبكو, واني اكون البني الادم الي ممكن يكون جوزك باذن الله ويكمل معاكي. ارتجفت منى عند قوله هذا الكلام, وشعرت بهول الموقف وخطورته, انها "توريطة"حقا كما قالت ميرنا بالظبط. *********************** قالت ميرنا في لهفة ,بمجرد ان جلست منى في المطعم . ميرنا: هه عملتي ايه؟, كلمتك امبارح كان موبايلك مقفول ومكنتوش في البيت؟, يلا احكيلي بقي بسرعة. سارة: ماتسبيها يا ميرنا تطلب حاجة طيب, احنا لسه قاعدين, هتاكلي ايه؟. منى: الي انتي طالبة منه. سارة:ماشي, استني متحكيش حاجة الا لما اطلب. ونادت على الجرسون, وطلبت لها طعام. ميرنا : قولي بقي. منى: مفيش يا جماعة , رحت انا وماما ومؤمن,وهو جه هو ومامته. ميرنا: كنتو فين؟. منى: في النادي يا بنتي ,منا قلتلكو امبارح. ميرنا: لأ مقلتيش, قلتي امتى؟. سارة:المهم يعني, ايه الي حصل؟. منى: مفيش؟, عريس , زي أي عريس, اتكلم في ظروفه ,وقالي انا كذا وعندي كذا,وقدامي كذا, وهنستني اكيد تكوني اتخرجتي,وحاجات من دي. سارة: وانتي قلتيله ايه؟. منى: زي ما بتقولي انتي دايما, سألته بيصلي وبيدخن؟. سارة: بس؟؟؟. ميرنا: وحاسة بايه؟. منى: مش عارفة, بصراحة هو قال حاجة خوفتني, قال انا تاني اهم حاجة عندي بعد الاخلاق ان البنت تكون مرتبطتش قبل كده, وانا سكت متكلمتش ساعتها. سارة: وهتعملي ايه لو وافقتي؟, هتقوليله؟. ميرنا: اوعي ,انتي عايزاه يسيبك!!. سارة:ازاي يا بنتي ,لازم يعرف, افرضي عرف بعدين هيبقي ايه منظرك؟. ميرنا: انا بقول مالوش لزمة تعرفيه حاجة انتهت خلاص, انا عن نفسي مقلتش لخالد حاجة في الاول عن مازن,مع اختلاف الوضع يعني. سارة: ولما عرف,... ايه الي حصل؟, اديكي شفتي بنفسك , كانت مصيبة. ميرنا: بس عدت , كان ساعتها حبني شوية , وكان متمسك بيا وقبل مني غلطتي, بس وائل لسه في الاول وممكن يفكر بعقله فميغفرلهاش, لان لسه مافيش بينهم حاجة يتزعل عليها لسه. سارة: وممكن لما يعرف في الاول يقدر صراحتها ويعديها, او خلاص يرفض ويبقي مفيش نصيب من اولها, احسن ما يكونو اتخطبو ويسيبها. نقلت منى نظرها بينهما في حيرة, وكلام كلتاهما يدور في رأسها, تري ايهم على صواب. ميرنا: انا بقول ما تقوليلوش, ولا انتي رأيك ايه يا مني؟. منى: ......مش عارفة. سارة: لا يا منى اوعي, مابني على باطل فهو باطل, اوعي تبني حياتك يا حبيبتي على كدبة. شعرت منى بالدوار من كثرة تصارع الافكار في عقلها, وحيرتها, ماذا عساها تفعل؟. منى: انا,.....ربنا يسهل ياجماعة, لما اوافق الاول يبقي ربنا يحلها. ميرنا: بصي يا حبيبتي احنا مبنضغطش عليكي , انتي حرة, الي يرحيك اعمليه, عايزة تقوليله قوليله, مش عايزة متقوليش. م*اهو انا مبحبش انتي حرة دي ابدا, انا عايزة اعرف مين قال اني حرة, انا عايزة حد يقولي اعملي كذا وانا اعمله, متسيبونيش لنفسي يا جماعة سارة: ايوااة, ميرنا عندها حق, انتي شوفي الي يريحك واعمليه,على الاقل عشان تكوني مقتنعة بالي بتعمليه. ميرنا: اه ,ومترجعيش تقولي حد الي قالي اعمل كدة. منى: ربنا يستر يا جماعة. م*ربنا يستر عليا وعلى الي بيحصلي
عدل سابقا من قبل Moonlight في الإثنين 21 سبتمبر 2009 - 1:06 عدل 1 مرات | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الأحد 20 سبتمبر 2009 - 18:21 | |
| (الحلقه الحاديه عشر)
افلت احمد يد نورا في سرعة ,حين اقبلت رشا من داخل البيت نحوهما, فوقفت امامهما واضعة كفيها في خصرها. رشا: يا سلاااام؟,على اساس اني مش هاخد بالي, ولما انتو متصاحبين, بتستخبو عني كأني مش هفهم؟ ,غبيه انا!!, منا شايفاكو من مراية الكونسول ياتحف. احمد: وانتي مالك يا غلسة؟. رشا: انا مبتكلمش معاك اصلا, انا بتكلم مع الست هانم الي كانت هتموت واصاحبك عليها, واول ما كلمتك بتقلبني انا. نهرتها نورا. نورا: رشا, اسكتي. احمد: عايزة ايه يا زفتة؟. رشا: تصدق, والله خسارة فيك الخبر الي كنت جاية اقلهولك. احمد: خبر ايه؟. رشا: مني خنقة بتاعتك. ابتعد احمد لا اراديا عن نورا خطوة, وقال لرشا. احمد: مالها منى؟. نظرت اليه نورا في استنكار, لرد فعله التلقائي. رشا: تدفع كام؟. احمد: هتنطقي يا زفتة ولا اخنقك؟. رشا: طيب , انا كنت ناوية مقلكش ,بس انت تستاهل بقي. نورا: فيه ايه يا رشا؟. رشا: عندي الي شافها مع واحد في النادي, قاعدين لوحدهم في الكافيتيريا. قال احمد في عصبية. احمد: واحد؟؟؟؟, واحد مين؟؟, انطقي يا رشا. رشا: ايه؟؟؟, انت بتشخط فيا ليه؟؟؟, انا مالي, الي قالي قال واد في كليتكو معيد باين ,نسيت اسمه. نظراليها احمد منزعجا. احمد: وائل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. رشا: ايواااااه, وائل, صح, هو وائل,انت عارفه ولا ايه؟. ردد احمد في شرود غاضب. احمد: وائل عبد الكريم. عقدت رشا حاجبيها في استغراب. رشا: مش داااا....., مش دا الي صاحبته رانيا صاحبة صافي, الي انت كلمتها عشان تغيظها , وهو معادش بيكلمك من ساعتها,هو نفسه وائل دا ولا حد تاني؟, ...احمد. لم يجبها احمد انما تركهما ودخل غرفته ,يتصل بمنى ,ليجد الهاتف مغلق. أ*الله الله, انت قلتلها روحي راحت, لا بجد, اول مرة تسمع كلامك ششششششششششششش خالص سيبني في حالي هي كدة وافقت بقي ولا اتخطبو ولا ايه؟ انا مش قلت اخرس اخرس ليه ؟,مش افكر معاك؟ انت بتشوش عليا ,مش بتفكرلي طيب انا هسكت اهه وموبايلها مقفول ليه؟؟ عشان متكلمهاش طيب انا افهم من كده انها خلاص؟, وافقت على وائل؟ وانت ايه الي يزعلك,دانت كده اتحررت يا معلم بس متبقاش هي مع حد, انا لسه موافقتش لا ,انت وافقت ,وقلتلها شوفيلك راجل مادام انا مش عااجبك, وبصراحة انا كمان وافقت,عشان البت دي بصراحة كده خنقاني بس انا بحبها يا اخي ارحم نفسك بقي اروح اقول له لو خطبها ,انها بتحبني تبقي حمار, عشان هيسيبها وتلزقلك تاني, واحنا ماصدقنا, يابني البنات دي كلها عينة صافي, امال انت فاكر ايه,ان منى دي مختلفة, انا ياما قلتلك , كله واحد, منى وصافي واي عفريت ازرق, انت الي مسمعتش كلامي, وادي التاريخ بيعيد نفسه, واستلم انت بقي بس انا لازم اعرفها انا مين, واقدر اعمل ايه مش لازم ,افرض احرجك؟, وقالك عارف وابعد عنها وفضل معاها؟, هيحصل ايه غير حرقة الدم وبس؟,انت غاوي ولا ايه؟ منا مش هعد ساكت كده مين قال انك هتعد ساكت, هي مش خدت واحد ارجل منك زي مابتقول , خد لها بت احلي منها لا, انا عايز اتأكد الاول من الموضوع وهتتأكد منين؟ انا مش هستريح الالما اكلمها ********************* مؤمن: يناسبك امتى؟. منى: أي وقت يا مؤمن الي تشوفوه. مؤمن: هو ايه الي تشوفوه هو انا بقلك ننزل نخرج, انا بسألك يناسبك ييجو يتقدمو امتى؟,يعني انتي الي ليكي الرأي في الاول وفي الاخر,يعني ييجو وانتي مثلا مالكيش مزاج؟. منى: طيب اسأل ماما ,وبجد الي انتو عايزينه. مؤمن: انتي غريبة اوي يا منى اليومين دول, مالك؟. منى: مفيش يا مؤمن, مخضوضة شوية, يعني هو القرار الي خدته دا سهل؟. مؤمن: انا شايف انك متعبتيش فيه يعني, دانتي حتى اتسرعتي,ومش عايزة تاخدي وقت. منى:لا ان شاء الله ماتسرعتش, روح انت اتفق على المعاد مع بابا. خرج مؤمن وهو غير مرتاح, ودخل معتز. معتز: الواد دا ماله؟, مبوز ليه؟. منى: معرفش. معتز: وانتي مبوزة ليه؟. منى: انتو هتشتغلوني؟؟؟ ,كل واحد يدخل يستلمنى شوية؟. معتز: هو انا لسه قلت حاجة,فيه ايه يا منى؟,..... مين وائل دا؟. منى: الي هيبقي خطيبي ان شاء الله. معتز: انتي عايزاه بجد؟. منى:................. معتز: بصيلي وقوليلي انك عايزاه وانا هخرج ومش هسألك تاني. منى: لا مش عايزاه, بس هتخطبله ان شاء الله. معتز: انتي لسه بتحبي احمد؟. منى: متجبليش سيرته يا معتز لو سمحت. معتز: طيب....انتي فكرتي كويس؟. منى: انا الي هتحمل نتيجة اختياري لو كان غلط يا معتز, مش أي حد فيكو. معتز: طيب, كويس انك عارفة كدة. منى: دلوقتي سيبني بقي ,عشان عايزة اعد لوحدي. معتز: ماشي يا منى, بس متمناش اشوفك بعد كده زعلانة.
عدل سابقا من قبل Moonlight في الإثنين 21 سبتمبر 2009 - 1:09 عدل 1 مرات | |
| | | Noor عضو ماسي
عدد الرسائل : 1523 العمر : 35 البلد : دمياط الهوايات : reading المزاج : تمام الحمد لله نقاط : 1666 تاريخ التسجيل : 22/07/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الأحد 20 سبتمبر 2009 - 19:14 | |
| اسفة موون اذا كان ردي كان متاخر شوية ببس بخد قصة جميلة اوي ويا ريت تكمليها بسرعة | |
| | | soledad2 عضو معلــــم
عدد الرسائل : 3353 العمر : 34 البلد : دمياط الحبيبة الهوايات : الاشتغالات والمقالب المزاج : هيمانة نقاط : 3552 تاريخ التسجيل : 29/07/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الأحد 20 سبتمبر 2009 - 22:38 | |
| ايه التطورات الجامدة دى لو سمحتى نزليها بسرعة يا مون | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الإثنين 21 سبتمبر 2009 - 19:31 | |
| - noor كتب:
- اسفة موون اذا كان ردي كان متاخر شوية
ببس بخد قصة جميلة اوي ويا ريت تكمليها بسرعة مش مشكله انتى تنورى فى اى وقت شكرا لمرورك الجميل والحمد لله انها عجبتك | |
| | | moonlight عضو ذهبي
عدد الرسائل : 874 البلد : موجوده الهوايات : مع نفسى المزاج : متقلب نقاط : 976 تاريخ التسجيل : 17/08/2009
| موضوع: رد: متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم الإثنين 21 سبتمبر 2009 - 19:34 | |
| - solidad2 كتب:
- ايه التطورات الجامدة دى
لو سمحتى نزليها بسرعة يا مون ماشى ياجميل شكرا لمرورك | |
| | | | متجدد:دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم | |
|
مواضيع مماثلة | |
|
| صلاحيات هذا المنتدى: | لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
| |
| |
| |
|