stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

stop

منتدى شباب بجد

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر

مايكل شريف
Noor
sir_mohamed awad
شمس
8 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
شمس
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
شمس

انثى
البلد : جزيرة أحلامى
الهوايات : أقوى من الأيام
المزاج : الحمدلله على كل شىء

قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Empty
مُساهمةموضوع: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالأربعاء 26 أغسطس 2009 - 15:30

انا قرأت المقال دة وانا بتصفح على النت وفوجئت بالكلام دة !!!!!

قصة ماهر الجوهري وابنته تعود إلى الواجهة مجددًا: 

قضية المتنصّرين تثير زوبعة سياسيّة ودينيّة في مصر 

GMT 3:30:00 2009 الأحد 23 أغسطس 

أشرف أبو جلالة 

--------------------------------------------------------------------------------

أشرف أبوجلالة من القاهرة: سلطت صحيفة "لوس أنجليس تايمز" الأميركية في عددها الصادر اليوم، الضوء على قضية المواطن المصري المتنصر "ماهر الجوهري"، وأشارت لما آلت إليه قضيته بعد أن رفضت إحدى المحاكم المصرية تحويل ديانته في بطاقة الهوية الخاصة به من مسلم إلى مسيحي، وتبرز الصحيفة في السياق ذاته الواقع الممتلئ بمشاعر الخوف والذعر الذي يعيشه ماهر وابنته، دينا، المتنصرة أيضًا. ما يجعله يضطر إلى التنقل بصفة دائمة من شقة لأخرى كل بضعة أشهر خشية البطش به وبابنته. وتشير الصحيفة – وفقًا لهذه الظروف – إلى أن الجوهري وابنته يعيشان في بلدهما وكأنهما لاجئين. ففضلاً عن عدم استقرارهما في السكن، وتعرضهما الدائم لتهديدات بالقتل، حامت حولهما الكثير من الأقاويل والشائعات التي تحدثت عن إصابتهما بالجنون أو التباسهما بالأرواح. وحول الأجواء الصعبة التي يعيشها الجوهري وابنته، نقلت عنه الصحيفة قوله :"الإسلام هو الشيء الوحيد الذي يؤمن به المصريون بنسبة 150 %. فإذا نبذت الإسلام، فإنك تزعزع إيمانهم وتصبح مرتدًا وملحدًا. 

ويمكنني أن ألمس في عيون المصريين كم تسببت عملية تنصري في إيذائهم". من جانبها، أشارت الصحيفة إلى أن المسيحيين الأقباط في مصر، الذين يشكلون نسبة قدرها 10 % تقريبًا من السكان، يمتلكون تاريخًا ينحرف عن التعايش ويميل إلى العنف مع الأغلبية المسلمة. كما أشارت الصحيفة في الوقت ذاته إلى تلك الصدامات الدموية التي نشبت خلال الآونة الأخيرة بين الأقباط والمسلمين حول النزاعات على الأراضي وفرض القيود على بناء الكنائس.

ومضت الصحيفة لتؤكد أن تلك القضية تبرز حقيقة التعقيدات السياسية والدينية التي تدفع مصر الحديثة، وتبدو البلاد وكأنها في حالة عراك ضد نفسها، ذلك لأنها تحاول تحقيق التوازن بين المثل العليا للديمقراطية مع القوانين المنغمسة في المبادئ الإسلامية. وتشير الصحيفة في محور آخر ذي صلة إلى أنه وعلى الرغم من أن الحرية الدينية مكفولة في الدستور، إلا أن الفتاوى والأحكام الدينية التي يطلقها الشيوخ تجعل المتنصرين عرضة للاضطهاد والتهديدات. أما الحكومة فتتعامل مع المسألة بصورة غير مريحة، لعدم رغبتها في إثارة غضب المحافظين الدينيين الذين يحمون بإصرار هيمنة الإسلام على المجتمع. 

وهنا، نقلت الصحيفة عن رجل الدين والأستاذ السابق في جامعة الأزهر، عبد العزيز زكريا، تأكيده على ضرورة إقدام السلطات على قتل هؤلاء المتنصرين. وقال: "إن المجاهرة بالتحول لاعتناق ديانات أخرى هو أمر قد يؤدي إلى عواقب وخيمة للغاية. وانتشار ظاهرة مثل هذه ( التنصر ) في مجتمع إسلامي من الممكن أن تُسفر عن حدوث نتائج غير مرغوب فيها، وكذلك قد تؤدي لنشوب حالة من التوتر بين المسلمين وغير المسلمين". أما عن أسباب تحوله واعتناقه للديانة المسيحية، فيشير الجوهري، 56 عامًا، إلى أن السبب في ذلك يعود إلى تعاليم المسيح، وبخاصة الأمثال عن التسامح ومحبة العدو، وأوضح بالقول :" في الديانة الإسلامية، إذا قمت بالسرقة، فستقطع يديك. لكن قد يتم الصفح عنك في المسيحية. وهذا التعاطف هو ما شدَّني". 

وقالت الصحيفة إن الجوهري تزوج عام 1994، لكن زوجته رفضت أن تتنصر. وبعد أن انفصلا، ظلت ابنتهما، دينا، مشتتة فيما بينهما على الصعيدين المعيشي والديني كذلك. وهنا، نقلت الصحيفة عن دينا، 15 عامًا، قولها :" أشعر بأني مسيحية على الدوام. لكن والدتي كانت تصطحبني إلى الشيوخ من أجل إقناعي بالإسلام. وقد جعلتني أرتدي الحجاب وأذهب إلى المسجد على عكس رغبتي. وأنا ووالدي الآن في خطر. فقد أمسك بي ذات مرة رجل ذو لحية وقال لي ( إذا لم تتوقفي أنتي وأبوكي، فسأقوم بقتلكما )". 

كما أشارت الصحيفة إلى أن الجوهري هو ثاني مسلم مصري يقدم على اعتناق المسيحية وتفشل محاولته لتغيير ديانته ببطاقة هويته بصفة رسمية. وكانت الحالة الأولى، لمواطن آخر يدعى محمد أحمد حجازي، الذي بادر بالاختباء بعد أضرمت النيران في منزله. كما تُظهر الإحصاءات الدينية في مصر والتي غالبًا ما تكون غير موثقة ويتم التلاعب فيها أن أعداد المتحولين إلى المسيحية تتراوح ما بين بضعة آلاف إلى مئات الآلاف. ونوهت الصحيفة كذلك إلى الحكم الذي أصدرته إحدى المحاكم المصرية مطلع هذا العام - والذي عكس قدرًا من التسامح الديني – وهو الخاص بالسماح لأعضاء أقلية الطائفة البهائية بإصدار بطاقات هوية لهم لا تحدد ديانتهم. 

وختمت الصحيفة في النهاية، بالإشارة إلى ما قاله محامي الجوهري ويدعى ، نبيل غابرائيل، الذي قال بدوره أن القضاة يتعاملون بصورة أكثر عدوانية مع المتنصرين ويتجاهلون القانون في الوقت ذاته ويصدرون الأحكام بناءً على "معتقداتهم الدينية الشخصية". أما الجوهري فقد قال :" لم أعد أخاف من الحكومة بمثل هذا الشكل بعد الآن. لكن ما يقلقني هو المسلمين المحافظين. حيث يعتقد بعضهم أن من يقتلني سيكافأ. وعندما أذهب إلى المحكمة، أحاط بحماية من جانب الشرطة".  

ايه رايكم فى الكلام دة؟؟؟؟؟؟

sir_mohamed awad
عضو ماسي
عضو ماسي
sir_mohamed awad

ذكر
البلد : مصرى وافتخر
الهوايات :
المزاج :

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالأربعاء 26 أغسطس 2009 - 19:32

شكرا شمس على الموضوع
Noor
عضو ماسي
عضو ماسي
Noor

انثى
البلد : دمياط
الهوايات : reading
المزاج : تمام الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالخميس 27 أغسطس 2009 - 6:10

شكرا يا شمس على الموضوع
اما بالنسبة للمتنصرين فهي قضية شائكة والكلام فيها صعب
الدين الاسلامي شرع بقتل المرتد عن الدين ولكن دلوقتي في مشاكل بخصوص الموضوع ده وبعدين الاسلام مش هينقص لو ناس زي دول غيره دينهم ومش هيزيد لو هما فضلوا فيه واظن احنا دلوقتي بنشوف ناس كتير منتمين للاسلام فقط بالاسم يعني تصرفاتهم مسيئة للاسلام ودول اللي ذكرهم القران بالمنافقين وهم اشد خطر علينا من اي حد تاني لانهم بيجادلوا في شرع فرضه ربنا علينا ومن الامثال دي هنلاقي كتير دلوقتي

ثانيا بالنسبة للي اسمه محمد حجازي واللي غير اسمه بيترده واحد كان عايز يعمل بروباجاندا وخلاص والدليل انه من كذا شهر طلع اشاعات على زوجة مغني هنا انها تنصرت فدخلها جوزها مستشفى للامراض النفسية بتاعة دكتور نفسي معروف وهناك عذبوها وعملوا فيها حاجات ما عملهاش هتلر في اليهود وفي الاخر الست دي جت في برنامج الحقيقة مع وائل الابراشي وقالت ان الكلام ده ما حصلش وانه كداب ....ده مثلا كل اللي بيعمله اثارة الفتن الطائفية وخلاص

وفي النهاية اعتقد ان الموضوع ده اللي لازم يحسمه الجهات القضائية والدينية في مصر ويكون في تشريع واحد يحترمه الجميع ويتقبله

اسفة على الاطالة
http://www.shababel5eer.tk/
شمس
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
شمس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالجمعة 28 أغسطس 2009 - 0:28

sir_mohamed awad كتب:
شكرا شمس على الموضوع
شكرا سير محمد على المرور
مايكل شريف
عضو ذهبي
عضو ذهبي
مايكل شريف

ذكر
البلد : المنصورة
الهوايات : ليبرالي
المزاج : سحلب!

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالأحد 30 أغسطس 2009 - 3:40

يا جماعة أنا عندي استفسار هو الدين الأسلامي شرع بقتل المرتد أزاي والقرأن بيقول لكم دينك وليا دين ومن شاء يؤمن ومن شاء يكفر وأنا قرأت في الموضوع دا أراء ناس مسلمين وقالوا حد الردة مش موجود في الأسلام . يبقى نفتح المجال اللي عايز يسلم يسلم واللي عايز يتنصر هو حر لا دا هيزود المسيحيين ولا دا هينقص المسلمين والعكس بالعكس
شمس
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
شمس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالإثنين 31 أغسطس 2009 - 23:44

noor كتب:
شكرا يا شمس على الموضوع
الدين الاسلامي شرع بقتل المرتد عن الدين ولكن دلوقتي في مشاكل بخصوص الموضوع ده وبعدين الاسلام مش هينقص لو ناس زي دول غيره دينهم ومش هيزيد لو هما فضلوا فيه واظن احنا دلوقتي بنشوف ناس كتير منتمين للاسلام فقط بالاسم يعني تصرفاتهم مسيئة للاسلام ودول اللي ذكرهم القران بالمنافقين وهم اشد خطر علينا من اي حد تاني لانهم بيجادلوا في شرع فرضه ربنا علينا ومن الامثال دي هنلاقي كتير دلوقتي

ثانيا بالنسبة للي اسمه محمد حجازي واللي غير اسمه بيترده واحد كان عايز يعمل بروباجاندا وخلاص والدليل انه من كذا شهر طلع اشاعات على زوجة مغني هنا انها تنصرت فدخلها جوزها مستشفى للامراض النفسية بتاعة دكتور نفسي معروف وهناك عذبوها وعملوا فيها حاجات ما عملهاش هتلر في اليهود وفي الاخر الست دي جت في برنامج الحقيقة مع وائل الابراشي وقالت ان الكلام ده ما حصلش وانه كداب ....ده مثلا كل اللي بيعمله اثارة الفتن الطائفية وخلاص

وفي النهاية اعتقد ان الموضوع ده اللي لازم يحسمه الجهات القضائية والدينية في مصر ويكون في تشريع واحد يحترمه الجميع ويتقبله

اسفة على الاطالة
انا معاكى يا نور ان الاسلام مش هينقص لو دول غيروا دينهم ,,,بس دى اهانة للاسلام والمسلمين اما بالنسبة للمنافقين فعقابهم عن ربنا سبحانه وتعالى اما المرتد دة حكمه معروف انه يقتل مينفعش بعد ما كان مسلم وعارف كل اسرار الدين الاسلامى وبيصلى وبيصوم والخ الخ ويرتد كدة بسهولة 
sadstanza
عضو ماسي
عضو ماسي
sadstanza

انثى
المزاج : متفائلة ان شاء الله

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالإثنين 31 أغسطس 2009 - 23:57

يا جماعة بصراحة مش احنا الى نتكلم فى حد الردة وخصوصا فى العصر دا
فى العلماء نقدر نسمع ارائهم
ربنا يهدى كله عند ربنا
شمس
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
شمس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالثلاثاء 1 سبتمبر 2009 - 0:01

مايكل شريف كتب:
يا جماعة أنا عندي استفسار هو الدين الأسلامي شرع بقتل المرتد أزاي والقرأن بيقول لكم دينك وليا دين ومن شاء يؤمن ومن شاء يكفر وأنا قرأت في الموضوع دا أراء ناس مسلمين وقالوا حد الردة مش موجود في الأسلام . يبقى نفتح المجال اللي عايز يسلم يسلم واللي عايز يتنصر هو حر لا دا هيزود المسيحيين ولا دا هينقص المسلمين والعكس بالعكس

حد الردة موجود فى الاسلام يا مايكل ودة شرح مفصل للردة.......................

أولاً : الردة ... هي الكفر بعد الإسلام .

ثانياً : بماذا تكون الردة ... 

تنقسم الأمور التي تحصل بها الردة إلى أربعة أقسام :

أ‌- ردة بالاعتقاد ، كالشرك بالله أو جحده أو نفي صفةٍ ثابتة من صفاته أو إثبات الولد لله فمن اعتقد ذلك فهو مرتد كافر .

ب‌-ردة بالأقوال ، كسب الله تعالى أو سب الرسول صلى الله عليه وسلم .

ج- ردة بالأفعال ، كإلقاء المصحف في محلٍ قذر ؛ لأن فعل ذلك استخفاف بكلام الله تعالى ، فهو أمارة عدم التصديق ، وكذلك السجود لصنم أو للشمس أو للقمر .

د- الردة بالترك ، كترك جميع شعائر الدين ، والأعراض الكلي عن العمل به .
ثالثاً : ما هو حكم المرتد ؟ 

إذا ارتد مسلمٌ ، وكان مستوفياً لشروط الردة – بحيث كان عاقلاً بالغاً مختاراً - أُهدر دمه ، ويقتله الإمام – حاكم المسلمين – أو نائبه – كالقاضي – ولا يُغسَّل ولا يُصلى عليه ولا يُدفن مع المسلمين .

ودليل قتل المرتد هو قول النبي صلى الله عليه وسلم : " من بدل دينه فاقتلوه ". والمقصود بدينه أي الإسلام .

وقول النبي صلى الله عليه وسلم : " لا يحل دم امرئ مسلم يشهد أن لا إله إلا الله وأني رسول الله إلا بإحدى ثلاث : النفس بالنفس ، والثيب الزاني ، والتارك لدينه المفارق للجماعة "
 كدة بقى  قتل المرتد حاصلٌ بأمر الله سبحانه حيث أمرنا بطاعة الرسول صلى الله عليه وسلم فقال : { وأطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم } ، وقد أمرنا رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم بقتل المرتد كما تقدم بقوله : " من بدل دينه فاقتلوه " .

وقد تحتاج هذه المسألة منك إلى وقت للاقتناع ، وإلى تأملٍ فيها ، ولعلك تفكر في مسألة أن الإنسان إذا اتبع الحق ودخل فيه واعتنق هذا الدين الوحيد الصحيح الذي أوجب الله ، ثم نجيز له أن يتركه بكل سهولة في أي وقت يشاء وينطق بعبارة الكفر التي تُخرج منه ، فيكفر بالله ورسوله وكتابه ودينه ثم لا تحدث العقوبة الرادعة له ، كيف سيكون تأثير ذلك عليه وعلى الداخلين الآخرين في الدين .

.

ثم هذا ليس شخصاً لم يعرف الحق ولم يمارس ويتعبد ، وإنما شخص عرف ومارس وأدى شعائر العبادة ، فليست العقوبة أكبر مما يستحق وإنما مثل هذا الحكم القوي لم يُوضع إلا لشخص لم تعد لحياته فائدة لأنه عرف الحق واتبع الدين ، ثم تركه وتخلى عنه ، فأي نفس أسوأ من نفس هذا الشخص .

وخلاصة الجواب أن الله الذي أنزل هذا الدين وفرضه هو الذي حكم بقتل من دخل فيه ثم تخلى عنه ، وليس هذا الحكم من أفكار المسلمين واقتراحاتهم واجتهاداتهم ، وما دام الأمر كذلك فلابد من إتباع حكم الله ما دمنا ارتضيناه رباً وإلهاً .
Noor
عضو ماسي
عضو ماسي
Noor

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالثلاثاء 1 سبتمبر 2009 - 7:43

شمس كتب:
noor كتب:
شكرا يا شمس على الموضوع

اسفة على الاطالة
انا معاكى يا نور ان الاسلام مش هينقص لو دول غيروا دينهم ,,,بس دى اهانة للاسلام والمسلمين اما بالنسبة للمنافقين فعقابهم عن ربنا سبحانه وتعالى اما المرتد دة حكمه معروف انه يقتل مينفعش بعد ما كان مسلم وعارف كل اسرار الدين الاسلامى وبيصلى وبيصوم والخ الخ ويرتد كدة بسهولة 

انا عارفة يا شمس ان عقاب المرتد في الاسلام هو القتل وده شيء مش هجادل فيه . بس عمر ما كان ارتداد حد عن الاسلام اهانة للاسلام ولا لينا
لانهم زي ما قلت مش بيزودوا ولا بينقصوا . سيدنا عمر بن الخطاب قال نحن قوم اعزهم الاسلام ....يعني الاسلام الي بيدينا العزة مش احنا الي بنعزه.
شمس
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
شمس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالخميس 3 سبتمبر 2009 - 4:51

sadstanza كتب:
يا جماعة بصراحة مش احنا الى نتكلم فى حد الردة وخصوصا فى العصر دا
فى العلماء نقدر نسمع ارائهم
ربنا يهدى كله عند ربنا
سواء العصر دة او اللى قبله او اللى بعده حد الردة معروف يا ستانزا انه القتل ,,,,وربنا يهدى ,, شكرا ليكى
شمس
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
شمس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالخميس 3 سبتمبر 2009 - 5:46

noor كتب:
شمس كتب:
noor كتب:
شكرا يا شمس على الموضوع

اسفة على الاطالة

انا عارفة يا شمس ان عقاب المرتد في الاسلام هو القتل وده شيء مش هجادل فيه . بس عمر ما كان ارتداد حد عن الاسلام اهانة للاسلام ولا لينا
لانهم زي ما قلت مش بيزودوا ولا بينقصوا . سيدنا عمر بن الخطاب قال نحن قوم اعزهم الاسلام ....يعني الاسلام الي بيدينا العزة مش احنا الي بنعزه.
انا قولتلك انى معاكى انهم مش هيزودوا ولا ينقصوا وانتى قلتى كلام جميل جداااااااا لسيدنا عمر بن الخطاب ( نحن قوم أعزهم الاسلام ) وغير ان الاسلام بيدينا العزة بيدينا حاجات تانية كتيييييييييييييير ينفع بقى نسيب الحاجات الجميلة دى ونروح لحاجات احنا منعرفهاش (اللى ارتد دة قابل الاحسان بالاساءة )يعنى اساء للاسلام وأى اساءة للاسلام تبقى اساءة للمسلمين ,, صح ولا ايه ؟؟؟
smile
عضو ماسي
عضو ماسي
smile

انثى
الهوايات : القراءة
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالخميس 3 سبتمبر 2009 - 6:57

الموضوع ده فعلا صعب فى النقاش بس فعلا اتمنى ان كل المشاكل تنتهى...لان للاسف فى ناس تانية بتستنى لينا اقل غلطة
شكرا شمس على الموضوع قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر 632484
http://www.mans.edu.eg
Noor
عضو ماسي
عضو ماسي
Noor

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالخميس 3 سبتمبر 2009 - 11:14

شمس كتب:
noor كتب:
شمس كتب:
noor كتب:
شكرا يا شمس على الموضوع

اسفة على الاطالة

انا قولتلك انى معاكى انهم مش هيزودوا ولا ينقصوا وانتى قلتى كلام جميل جداااااااا لسيدنا عمر بن الخطاب ( نحن قوم أعزهم الاسلام ) وغير ان الاسلام بيدينا العزة بيدينا حاجات تانية كتيييييييييييييير ينفع بقى نسيب الحاجات الجميلة دى ونروح لحاجات احنا منعرفهاش (اللى ارتد دة قابل الاحسان بالاساءة )يعنى اساء للاسلام وأى اساءة للاسلام تبقى اساءة للمسلمين ,, صح ولا ايه ؟؟؟

ا بصي يا شمس دول عمرهم ما هيسيئوا للاسلام اللي بيسيء للاسلام اللي يكون مسلم وبيعمل حاجة غلط اما دول فخرجوا من الدين وارتدوا عنه
وربنا سبحانه وتعلى قال:" يأيها الذين امنوا من يرتد منكم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم ويحبونه أذلة على المؤمنين اعزة على الكافرين يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء والله واسع عليم"اتمنى الرسالة تكون وصلت.
عمر
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة

ذكر
الهوايات : شطرنج - رياضة (حديد-لياقة-جري-سباحة بظروفها) - قراءة ..كفاية عليكوا كدا

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالخميس 3 سبتمبر 2009 - 17:20

يا جماعة أزاي قضية المرتدين لا جدال فيها , لأ فيها جدال ...وفيه شيوخ أفاضل قالوا إن حروب الردة كانت أقتصادية . يعني هددت الدولة الأسلامية بعض القبائل لأنها أمتنعت عن الزكاة فكانت حروب الردة , أما المرتد فيقتل لو نشر الفتنة بين المسلمين بعد ردته . أنا هدور على الرأي دا بأدلته وهعرضه , لأني بصراحة مقتنع بيه .
http://www.stop.1talk.net
شمس
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
شمس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالجمعة 4 سبتمبر 2009 - 7:21

smile كتب:
الموضوع ده فعلا صعب فى النقاش بس فعلا اتمنى ان كل المشاكل تنتهى...لان للاسف فى ناس تانية بتستنى لينا اقل غلطة
شكرا شمس على الموضوع قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر 632484
مفيش حاجة صعبة يا سمايل طول مااحنا بنملك القرأن والسنة وعقلنا اللى بنفكربيه ,,,واللى بيستنوا لينا على غلطة دول بكرة يعرفوا مقامهم كويس,,شكراليكى يا سمايل على المرور  
شمس
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
شمس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالجمعة 4 سبتمبر 2009 - 7:38

noor كتب:
شمس كتب:
noor كتب:
شمس كتب:
noor كتب:
شكرا يا شمس على الموضوع

اسفة على الاطالة

ا بصي يا شمس دول عمرهم ما هيسيئوا للاسلام اللي بيسيء للاسلام اللي يكون مسلم وبيعمل حاجة غلط اما دول فخرجوا من الدين وارتدوا عنه
وربنا سبحانه وتعلى قال:" يأيها الذين امنوا من يرتد منكم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم ويحبونه أذلة على المؤمنين اعزة على الكافرين يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء والله واسع عليم"اتمنى الرسالة تكون وصلت.
انتى قولتى اللى بيسئوا للاسلام دول اللى بيعملوا حاجة غلط وهو اللى برتد عن الاسلام بيعمل حاجة صح ما هو دة شىء غلط بردو ,,,,,وانتى فاكرة انهم بيرتدوا وبيسكتوا لالالالالالا خالص دول بيبرووا ارتدادهم دة بان ( القرأن كذا والرسول كذا والمسلمين كذا ) حاجات مقدرش اقولها بيسيئوا يعنى وياريت اساءة سهلة ,,انا قرأت فى الموضوع دة كتير يا نور وشفت كلام رهيييييييييييب,,,,,,,,,,,,,,,والايه اللى انتى ذكرتيها من سورة ( المائدة )نزلت قبل وفاة الرسول وبتشير على حروب الردة اللى قامت بعد وفاته واللى كان مقصود من قوله ( يحبهم ويحبونه ) هم أبو بكر الصديق واللى حاربوا معاه,,,,,,,,,,,,,,,,وفى ايه كريمة بتقول "  ألم تر أن الله يسجد له من في السماوات ومن في الأرض والشمس والقمر والنجوم والجبال والشجر والدواب وكثير من الناس وكثير حق عليه العذاب ومن يهن الله فما له من مكرم إن الله يفعل ما يشاء" دى فى سورة الحج ,,,ويقصد بقوله ( ومن يهن الله )يعنى من اهانه بالكفر ,,,,,أتمنى الرسالة تكون وصلت 
شمس
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
شمس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالجمعة 4 سبتمبر 2009 - 7:46

عمر كتب:
يا جماعة أزاي قضية المرتدين لا جدال فيها , لأ فيها جدال ...وفيه شيوخ أفاضل قالوا إن حروب الردة كانت أقتصادية . يعني هددت الدولة الأسلامية بعض القبائل لأنها أمتنعت عن الزكاة فكانت حروب الردة , أما المرتد فيقتل لو نشر الفتنة بين المسلمين بعد ردته . أنا هدور على الرأي دا بأدلته وهعرضه , لأني بصراحة مقتنع بيه .
حروب الردة مكنتش بس علشان اللى امتنع عن الزكاة يا عمر ,,,بعد وفاة الرسول فين ناس ادعت النبوة وفى ناس قلوبها ضعيفة فتركوا الصلاة وارتدوا عن الاسلام علشان الرسول مات ,,,وياريت فعلا تفيدنا بأراء وأدلة ,, شكرا ليك على المرور
Noor
عضو ماسي
عضو ماسي
Noor

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالجمعة 4 سبتمبر 2009 - 11:19

اولا يا شمس انا كان ردي من البداية على الموضوع في نقطتين اولا ان المرتدين عن الاسلام مش هيزودوا ولا هينقصوا حاجة وثانيا ان اللي يحدد ايه حكم المرتد هي الجهات الدينية مش احنا ...وانا من البداية قلت اني مش هجادل في حكم المرتد لاني ما عنديش العلم اللي يدخلني في جدال فقهي وما اعتقدش ان فيه حد فينا عنده العلم ده و انا عن نفسي قرات اراء كتير في موضوع الردة ما بين علماء بيايدوا تطبيق حد الردة على المرتدين وعلماء بيرفضوا تطبيقه وكلا الفريقين علماء اجلاء وافاضل واظن لو احنا فتحنا باب النقاش في الموضوع ده هيكون من وجهة نظري الشخصية جدال عقيم لان كل اللي احنا هنعمله هو نقل وجهات النظر اللي كل واحد فينا بيايدها وخلاص وما اعتقدش ان هناساحة مناسبة لمناقشته لان حكم المرتد اللي بيحدده الجهات الدينية واللي بيطبقه الجهات التنفيذيه في البلد مش احنا.
وانا كان اعتراضي بس على انك قلتي ان المرتدين ارتدادهم بيسيء للاسلام ويعتبر اهانة وانا قرات فعلا كلام لبعض المرتدين وبيكون فيه اساءة لينا ولكن مش فيه ناس من غير المسلمين بيسيئوا للاسلام يعني الكلام هو اللي اساءة مش الارتداد هو اللي يسيء وفي النهاية لو الموضوع ده هيتحول لجدل ديني فانا عن نفسي مش هدخل فيه ورحم الله امريء عرف قدر نفسه ويا ريت ساعتها ينقل للقسم الاسلامي مش السياسي

وشكر ليك يا شمس بجد ع الموضوع ده
هاني السعدي
عضو مميز
عضو مميز
هاني السعدي

ذكر
الهوايات : وطني
المزاج : متقلب

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالخميس 10 سبتمبر 2009 - 14:10

فعلاً دي مشكلة بس المشكلة اللي بيسلموا ويرجعوا يرتدوا تاني
عمر
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة

ذكر
الهوايات : شطرنج - رياضة (حديد-لياقة-جري-سباحة بظروفها) - قراءة ..كفاية عليكوا كدا

مُساهمةموضوع: رد: قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر   قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر Icon_minitimeالجمعة 11 سبتمبر 2009 - 15:22

شمس كتب:
عمر كتب:

حروب الردة مكنتش بس علشان اللى امتنع عن الزكاة يا عمر ,,,بعد وفاة الرسول فين ناس ادعت النبوة وفى ناس قلوبها ضعيفة فتركوا الصلاة وارتدوا عن الاسلام علشان الرسول مات ,,,وياريت فعلا تفيدنا بأراء وأدلة ,, شكرا ليك على المرور

أنقلك بسرعة يا شمس على كلام دكتور محمد سليم العوا الأمين العام للأتحاد العالمي لعلماء المسلمين في جزء من حواره الرائع مع أحمد المسلماني في الطبعة الأولى :

المسلمانى: ماذا عن موقف المسلم إذا اعتنق ديناً آخر؟

- العوا: قصدك الذين كانوا مسلمين ثم ارتدوا، الكتب التقليدية الفقهية التراثية كلها تقول عندنا جريمة اسمها جريمة الردة، وهذا كلام صحيح، وتقول أيضاً عندنا عقوبة فى التطبيق اسمها «حد الردة»، وهذا الكلام غير صحيح، عندنا جريمة نعم، والقرآن حرمها فى ١٣ آية، والنبى، صلى الله عليه وسلم، أمر بقتل المرتد وأباح قتله وهذا يعنى أننا أمام جريمة، أما العقوبة فليس فى القرآن آية واحدة تدل على عقوبة المرتد، وإنما النبى، صلى الله عليه وسلم، عنده نصان أو عدة نصوص رؤوسها أو أصولها نصان، أحدهما يقول: «من بدل دينه فاقتلوه» والثانى يقول: «لا يحل دم امرئ مسلم إلا بإحدى ثلاث الثيب الزانى أى الرجل المتزوج ورجل قتل نفساً فيقتل بها، ورجل خرج عن الجماعة وقاتل المسلمين» فهذا حديث تفصيلى والثانى إجمالى،

فالعلماء قالوا إن الإجمالى خرج فاقتلوه يحمل على الثانى خرج مقاتلاً لله ورسوله، خرج مرتداً فحارب الله ورسوله، خرج مقاتلاً جماعة المسلمين بسيفه، كل هذه روايات مفصلة يحمل عليها من ارتد عن دينه، بمعنى إذا بدل دينه وقاتلكم فاقتلوه، شرط قاتلكم متضمن هناك، لأن كلام النبى، صلى الله عليه وسلم، لن يتناقض لو قلنا بتناقض كلام النبوة لتناقض الدين، ولكى لا يتناقض يفهم النص المجمل فى ضوء النص المفصل، فهذا النص المجمل من بدل دينه فاقتلوه مجمل أى تبديل دين، فأنا ممكن أكون مسيحياً فأسلم فأبقى «بدلت دينى»، يقتلونى بقى، استثنوا الإسلام ليه، ذلك الحديث أن يخرج مقاتلاً جماعة المسلمين محارباً الله ورسوله.

الحقيقة أن جريمة الردة عقوبة قائمة فى الإسلام عقوبتها تعزيرية يعنى غير لازمة أو ضرورية التطبيق «غير واجبة»، يجوز للقاضى بعد دراسة الظروف والسماع للمتهم ودفاعه ومن شهدوا عليه بالردة أن يقدر نوع العقوبة يحبسه، يغرمه، يعزله من وظيفته يمنعه من وظيفته أو التدريس فى الجامعة كما حدث فى قضية شهيرة منذ وقت قريب، لكن يقتله فهذه مسألة تانية خالص، يجب أن يكون خرج على الأمة الإسلامية وانضم إلى عدوها وقاتل ضد المسلمين، أى ارتكب جريمة نسميها حالياً «الخيانة العظمى» أى الالتحاق بجيش العدو، وتوجد فى قانون العقوبات المصرى عدة نصوص فى مواد الثمانينيات منه تتحدث عن الالتحاق بجيش العدو وعقوبتها جميعاً الإعدام، لأنها تتحدث عن الخيانة العظمى، فعقوبتها فى الإسلام الإعدام لأنها خيانة عظمى، لكن غير مرتد ردة سلمية أو شخصية، واحد ارتد وقاعد فى بيتهم، هذا لا يقتل وإنما يعاقب عقوبة تعزيرية يقدرها القاضى بحسب الظروف والأحوال.

المسلمانى: ماذا إذا ارتد ولم يقاتل ولكنه بشر ودعا إلى الدين الجديد؟

- العوا: هذا يعاقب عقوبة تعزيرية، لأنه لا يجوز له أن يخالف النظام العام فى الإسلام، وهو عدم فتنة المسلمين فى دينهم، والقرآن يقول الفتنة فى الدين أشد من القتل، فلا يجوز أن تفتن الناس.

عندنا مشكلة قائمة فى مصر قريباً ومازالت فى المحاكم بعض القضايا منها، وهى مشكلة هؤلاء الذين دخلوا فى الإسلام لأسباب أغلبها فى الحقيقة متعلقة بالزواج أو التطليق بالنسبة للمسيحيين المصريين، وبعدين خلص المشكلة وعايز يرجع تانى للمسيحية، لما كان بيرجع كانت وزارة الداخلية ترفض أن تكتب له ديانة فى خانة الديانة فى بطاقته الشخصية أو العائلية، أو يرفضوا يطلعوا له بطاقة أصلا، ويقولوا له بطاقتك المسلمة تعيش بها حتى الموت، فهؤلاء رفعوا قضايا أمام المحكمة، وأنا خطر فى بالى أن أبحث عن حل لهذه المسألة، قلت إن الحل يكتب دين الإنسان الذى ولد عليه، فإذا غيره تغير البطاقة ويكتب «مسيحى مسلم» حتى تاريخ معين أو «مسلم مسيحى» حتى تاريخ خروجه من دينه الأصلى إلى دينه الجديد، وإذا رجع عن دينه مرة أخرى، ولد مسيحى فدخل الإسلام ثم عاد إلى المسيحية مرة أخرى، يكتب فى البطاقة مسيحى من كذا لكذا، مسلم من كذا لكذا والديانة الحالية مسيحى، وهذا يقتضى زيادة خانات الديانة فى البطاقة الشخصية.
http://www.stop.1talk.net

قضية المنتصرين تثير زوبعة سياسية ودينية فى مصر
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» أقوى نكتة سياسية في العالم!!!!!!!!
» قصه تثير الاعجاب
» فتوى نقل "صمام قلب الخنزير" في عمليات القلب المفتوح تثير جدلا فقهياً
» حمار يرفع قضية للملك ؟؟؟!!!
» ألمانيا تفرض «حظر النشر» فى قضية «مروة الشربينى» حتى محاكمة المتهم