stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
أنت الأن غير مسجل
للتمتع بمزايا أكثر , كن إيجابياً وقم بالتسجيل
stop
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

stop

منتدى شباب بجد

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك

جيرسى
Noor
DARK MAN
الحريف
محمدسميرهجام
Hollo
Beatrice
11 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Beatrice
عضو ماسي
عضو ماسي
Beatrice

انثى
البلد : Here
الهوايات : Alone
المزاج : يارب.

حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Empty
مُساهمةموضوع: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالأحد 1 نوفمبر 2009 - 23:36

أحمد فؤاد نجم وسيد حجاب بجامعة عين شمس

.Oct

28

2009

أحمد فؤاد نجم
تنظم أسرة الصفوة بكلية الطب جامعة عين شمس المهرجان الثقافي الفني السنوي للأسرة؛ احتفالا بمرور عام على إنشائها، ويبدأ المهرجان 31 أكتوبر ويستمر لمدة أسبوع.

وتعقد الأسرة حفل توقيع لديوان "قبل الفيضان الجاي" للشاعر سيد حجاب، السبت 31 أكتوبر، وفي يوم الاثنين 2 نوفمبر ندوة لخبير التنمية البشرية كريم الشاذلي بعنوان الذكاء الاجتماعي، وفي يوم الثلاثاء 3 نوفمبر حفل توقيع "ملحمة السراسوة" للدكتور أحمد صبري أبو الفتوح وتستضيف الأسرة الشاعر الكبير أحمد فؤاد نجم يوم الخميس 5 نوفمبر.

كما يضم المهرجان معرض فن تشكيلي يضم لوحات لمجموعات شباب الفنانين للعرض والبيع بأسعار مخفضة؛ وذلك ابتداء من الاثنين 2 نوفمبر وحتى انتهاء المعرض؛ إضافة إلى عزف موسيقي لشباب طب عين شمس؛ وذلك الاثنين والأربعاء من نفس الأسبوع، ومعرض ثقافي يتم فيه بيع الكتب بخصومات تصل إلى 50%على أن يتم تخصيص جزء من الأرباح للأيتام ولدعم النشاط الثقافي بالكلية.

وكانت الأسرة أعلنت عن مسابقة أدبية في الرواية والشعر والقصة تستمر حتى الاثنين 2 نوفمبر على أن يسلّم الجوائز الشاعر أحمد فؤاد نجم في حفل الختام.

ده خبر لقيته الوقتي علي موقع بص وطل وطبعا اتجننت حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك 845558

رد الفعل الأول :اتصل باصحابي في عين شمس واظبط معاهم اني اروح احضر ندوة احمد فؤاد نجم
رد الفعل التاني: حسرة ثم حسرة ثم برده حسرة اني في كلية معدومة النشاط مفيهاش اي مظهر من مظاهر الحياة الجامعية انا لغاية بالوقتي حاسة اني في معسكر اعداد مش في كلية فعلا حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك 484978

نيجي بقه للسؤال اللي خلاني اوجع دماغكم بالخبر ده
يا تري يا هل تري تحلم يوم ان يكون في كليتنا نشاط زي ده؟!!!!
ومهرجان بالحجم ده
ندوات لناس بنحبها فعلا وعايزين نسمع ليها
اي نشاط نحس انه يكون فعال بجد ونقبل عليه ونشارك فيه
وياتري فعلا نفسكم في كده ولا خلاص زهقتوا واستسلمتوا لواقع كليتنا
انا عن نفسي مش شايفة اي نشاط قدر يأثر في حياتنا كطلبة من يوم ما سحبت ورقي وحولت للكلية ديه
ولا اي ندوة اتعملت كنا مقبلين عليها فعلا بالعكس دول كانوا بيتحايلوا علينا نطلع نحضر

حد بيحلم وهوه داخل الكلية او حتي المنتدي يلاقي عنوان كبيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر مكتوب عليه تنظم اسرة كذا................مهرجان كذا .....وجدول اعماله كالتالي....
ندوة.......لناس بنحبها
رحلة......لمكان جديد نفسنا نروحه
حفلة......زي حفلة تخرج مثلا
معرض.....تبادل كتب او اعمال فنية لشباب اداب
اعمال تطوعية
حاجات بنحبها احنا كشباب ونفسنا نعملها بجد مش النشاطات الرسمية اللي بنشوفها وعن نفسي بعتبرها مجرد سد خانة

ياتري الحلم ده لسه جواكم زي ماهو لسه جوايا برغم اني باذن الله سنة واتخرج...الا اني بجد نفسي تكون سنة حلوة...ولسه بحلم ومش هيأس باذن الله
ياريت اللي جابه العنوان لحد هنا يتكلم...يفضفض...يحلم...يقول ويتكلم ويطلع اللي جواه
لو في اسرة بدأت وبتحلم نفس الحلم تعرض برنامجها علينا ونحاول نعمل حاجة سوا
يا تري بتحلموا بحاجة زي كده....لو اه...نفكر سوا ازاي؟!!!
ولو لاء...وانتهينا خلاص من الحلم....ادينا اتكلمنا
Hollo
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
Hollo

انثى

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالأحد 1 نوفمبر 2009 - 23:50

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه يا بياتريس يااااااااااااااااااااااااااااااااه والله الامل جوايا كبييييييييييييير اوي اوي ان الكليه رغم اننا خلاص قربنا نتخرج منها ان شاء الله بس نفسي احس ولو حتي اخر يوم ف وجودي ف الكليه

بس فعلا ازاي هنبدأ اصلا وكوادر الكليه بنفسهم هما اللي بيحبطو اي حاجه من دي ؟؟؟؟؟؟؟

بس بجد واقسم بالله يا بياتريس انا معاكي يا روح قلبي قلبا وقااالبا واي حاجه منكم نقدمها ان شاء الله نفكر ونقترح سوا وزي ما قلت وبقول دايما

نقطه ومن اول السطر هنبدأ سوا ان شاء الله ...... بجد يا بياتريس لو كلنا نكون ايجابيين كده اكيد هنغير من حوالينا حاجات كتير

تسلم دماغك وايدك وروحك بجد يا اجمل دماغ ف الدنياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك 977193 حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك 376922 حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك 376922 حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك 166815
محمدسميرهجام
عضو ماسي
عضو ماسي
محمدسميرهجام

ذكر
البلد : مصر المهروسة .. اقصد المحروسة
المزاج : متقلب

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالأحد 1 نوفمبر 2009 - 23:59

بصوا يا جماعة

انا مش هعلق ومش هتكلم

لانى اتكلمت كتير

بس الظاهر محدش مقتنع بكلامى

بصوا

انا هتفرج عليكو وانتو بتتحركو وبتنفذوا الندوات والمهرجانات والمسرحيات

وكل الاحلام دى

وصدقونى هفرحلكو من كل قلبى

وهصقفلكوا بجد

لانكو هتنجحوا فى اللى انا حاولت اعمله

ومقدرتش
https://facebook.com
Beatrice
عضو ماسي
عضو ماسي
Beatrice

انثى
البلد : Here
الهوايات : Alone
المزاج : يارب.

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالإثنين 2 نوفمبر 2009 - 1:23

هوللو حبيبة قلبي ...انا قررت اكون ايجابية حتي لو مش في فعل واضح علي الأقل في تفكيري ...لسه فاكرة لغاية بالوقتي لما قابلتك في سنة تانية وكنتي بتحلمي بنشاط مسرحي نشارك فيه وكنتي مليانة طاقة وتفاؤل لكن مكانش فيه تشجيع.....الوقتي بعد سنتين ادينا برده لسة بنحلم مستنية اشوف راي باقي الأعضاء ويارب نعرف نبدا
يا جماعة دعوة جاااااااادة لأي أسرة بتبدا نشاطها تعرض علينا اجندتهاولو افكارها واحلامها زي احلامنا نبدا سوا وايد علي ايد نقدر نعمل اي حاجة ولو بسيطة حاجة نقول بيها اننا بدانا الطريق
احيانا التحدي الأكبر بيكون اننا نبدا...
مرة تانية وتالتة ورابعة شكرا يا حبيبة قلبي
الحريف
عضو أسطـــــــــورة
عضو أسطـــــــــورة
الحريف

ذكر
المزاج : الحمد لله على كل حال

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالإثنين 2 نوفمبر 2009 - 7:50

احسن حاجة يا جماعة انكوا كاصدقاء بنات ومن دفعة واحدة تكونوا مع بعض فى اخر سنة وحاولوا انك متضيعوش اي وقت دون فائدة
والاهم انكوا لما تخلصوا كلية باذن الله ميكنش في انقطاع بينكم وبين بعض بعد الكلية وانكوا متشفوش بعض
لان ده لو حصل يبقي حاجة مش ظريفة ويكون فترة الكلية راحت هدر
وبلاش اي خلافات كاصدقاء وحاولوا تحبوا بعض بجد وبلاش لو في يعني انقسامات
ده اهم حاجة قبل مغادرة الكلية
وباذن الله كلكم هتتخرجوا
وعلي راي الدكتور احمد ثابت لما كان في الكلية قال كلكم هتتخرجوا لان دي سياسة الكلية انها تخرج دفعات بس الاهم ما بعد الكلية
وفعلا كلامه صحيح
ده راي شخصي واهم حاجة تخرجي وانتي جايبة درجات كويسة وتقدير كويس
وموضوع الانشطة فى الكلية
لو في رحلات كويسة مع ناس كويسة اطلعوها واتصوروا مع زميالكم علشان تكون الصور ذكري ليكم في الكلية وربنا يوفقكم
ده راي يا بيترس ان الاهم مش انكوا تعملوا نشاط في الكلية
واسئلوني انا لاننا اتخرجت فانا عارف كويس اللى بيحصل لما تخلص الكلية
ربنا يوفقك يا بيترس ولللجميع
DARK MAN
عضو معلــــم
عضو معلــــم
DARK MAN

ذكر
البلد : دمياط
الهوايات : كتابه شعر ..... فوتوشوب ........ كره قدم
المزاج : متقلب احيانا

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر 2009 - 14:13

انا السنة دى اول سنه ليا فى الكلية نفسى الاقى حد نفسه يعمل حاجة بجد
انا اشركت فى اسرة شباب بجد بالكلية
ولسه مش عارف يا ترى هعرف اححق احلامى ولا لا
http://amrhasuopa.blogspot.com/
Noor
عضو ماسي
عضو ماسي
Noor

انثى
البلد : دمياط
الهوايات : reading
المزاج : تمام الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر 2009 - 14:36

انا بحيكي على فكرتك يا بياتريس وعلى ايجابيتك فعلا انا لما دخلت الكلية كنت متوقعة ان ممكن الاقي فيها انشطة اكتر من كده ....انا ساعات كنت بافكر اني انقل منها واحول لكلية تانية مش بس عشان الانشطة وكمان عشان مستوى التعليم فيها للاسف لا يؤهل بصراحة الطلبة لسوق العمل ....انا بالاحظ غالبية الدكاترة عندنا مثلا منتدبين يعني هما مش بيهتموا بينا اوي زي مثلا جامعة المنصورة ونفس الحال بالنسبة لادارة الجامعة بيتهيالي ان احنا خارج حساباتهم .

يا ريت يكون في الكلية انشطة زي اللي انتي بتتكلمي عنها وانا اكيد هشارك فيها .

شكرا ع الفكرة بياتريس حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك 166815 حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك 166815 حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك 166815
http://www.shababel5eer.tk/
جيرسى
عضو ماسي
عضو ماسي
جيرسى

انثى
البلد : مصر بلدى
الهوايات : مسلمة
المزاج : ما ضاقت الا ما فرجت

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر 2009 - 19:31

بحب جدا روح الامل والعمل الجماعى الى فيكوا يا بياترس
وربنا وحده الى عالم انا كنت داخلة الكلية دى انا واصحابى نفسنا نعمل ايه
بس بردة للاسف مضطرة اقول نفس الكلام المحبط والمعروف ....
.....دخلنا فى حيطة سد .....,وعارفة لو كنا قدرنا نهدها احنا وغيرنا كنا هدناها بس الحيطة شكلها وراها حيطة وهكذا
الاحباط وصل لدرجة ان ملهاش لازمة نتعلم اصلا
انما عامة زى ما بيقولوا ويمكن يكونوا صح لا يأس مع الحياة
واحنا معاكوا اهو وربنا يكرمنا جميعا ويعوضنا احلامنا دى خير
Mohamed Berber
عضو ماسي
عضو ماسي
Mohamed Berber

ذكر
البلد : إن الإنسان هو الحل
الهوايات : ليبرالى

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر 2009 - 20:10

الله

فاتك أسرة رسالة

أول اسرة فى تاريخ الكلية ... الاسرة اللى حاربوها لانها كشفت زيفهم وكدبهم وحقيقتهم ... واللى كنت بتشرف انى أمينها العام.. واللى كانت روح جماعية كانت الكلية كلها بتحسد 40 شخص اتجمعوا بروح واحدة .. اجمل حاجة حصلت فى حياتى داخل الكلية

انا معاكم ويلا ناخد خطوة عملية

ها ..... فكروا معايا
العجوزة الشريرة
عضو جديد
عضو جديد
العجوزة الشريرة

انثى
البلد : هنا
الهوايات : وانا انتمى ليه ماانا كويسة كده
المزاج : ماحدش ليه دعوة

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالثلاثاء 3 نوفمبر 2009 - 20:36

وانا برده معاكوا بجد نفسى زى مابسمع من اصخابى وقريابى اللى فى القاهرة واسكندرية عن الندوات والمهرجنات والشخصيات اللى الواحد نفسه يقابها ولو مرة واحده فى حياته بجد بحاول اعمل كده فى اسرتنا بس اييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه ده كانك بتكسرى فى حيطة وانتى ماعكيش غير معلقة ياربببببببببببىىىىىىى اعوذ بالله
Heba Hamdy
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالإثنين 9 نوفمبر 2009 - 17:39

bose ele nhrda kan m3ana sh5sya gmela gdan
bs el 2sf el 7elw mykmlsh kano m7dren el 2s2la l doctor
w kman m7dden ele bnat ele hts2l
rona
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك   حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك Icon_minitimeالإثنين 9 نوفمبر 2009 - 18:31

ربنا يكرمنا ونحاول نعمل حاجة فى اسرة الامل والحياة يا رب

حوار مفتوح لكل طلبة كلية الآداب بدمياط اللي بيحلموا ...ادخل شاركنا برايك
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» قسم التاريخ فى كلية اداب بدمياط
» هل هناك مقارنة بين كلية الدراسات الاسلامية بجامعة الازهر فى دمياط الجديدة وبين كلية الاداب بدمياط
» خاص جدا ... إلى خريجى كلية الآداب
» كلية الآداب تستضيف اليوم البيئي
» قسم اعلام فى كلية اداب بدمياط